Staedtler, els mítics llapis que es venen des de Sant Cugat

La llegendària marca alemanya Staedtler té a Sant Cugat la seva seu per la península ibèrica, des d'on ven 100.000 llapis cada dia

Qui no ha fet servir mai un dels mítics llapis grocs i negres de Staedtler? Des de fa cinquanta anys, la llegendària marca alemanya està present a Catalunya i a tota la península i actualment té la seva seu ibèrica a Sant Cugat del Vallès. Concretament al parc empresarial Vallsolana, des d'on ven cada dia uns 100.000 llapis de grafit i de colors. El TOT visita les oficines de Staedtler per conèixer les interioritats d'una empresa que té els seus orígens al segle XVII i que presumeix de tenir el 70% de la quota de mercat a l'Estat espanyol en llapis.

Després de passar per Barcelona i Castellbisbal des de 1969, Staedtler Iberia es va instal·lar a Sant Cugat abans de la pandèmia. Un moviment que responia a l'estratègia de la companyia de centralitzar tota l'activitat logística a Alemanya i apostar perquè les filials europees es dediquessin especialment al vessant comercial. Així, van deixar unes instal·lacions de 9.000 metres quadrats a Castellbisbal i van optar per ubicar-se a unes oficines del parc empresarial de Vallsolana. 

"Sant Cugat, a banda de la qualitat de vida, té una part molt important que és la ubicació estratègica, tant pel negoci com pels treballadors. És un nexe estratègic", explica Christopher Huehn, director general de Staedtler Iberia. Des de la seu santcugatenca s'encarreguen de la part comercial, de màrqueting, d'atenció al client i d'administració de tota la península amb una trentena de treballadors. 

Els llapis de la nostra vida

Cada dia, Staedtler ven des de Sant Cugat al voltant de 100.000 llapis de grafit i de colors a tot Espanya i Portugal. I és que acumulen el 70% de la quota de mercat del sector. Són més de 30 milions d'unitats a l'any. "Quan tens el 70% de quota de mercat, vens a tothom", explica Christopher Huehn, que destaca especialment les escoles i grans superfícies com Abacus, El Corte Inglés o Carrefour com a principals clients. Però també parlen de petites botigues i a Sant Cugat mencionen Belles Arts Cabanas, com un referent del sector. 

Aquestes xifres converteixen Staedtler en un element present a la vida de moltes famílies." És un orgull dir que treballes a Staedtler. Tothom ha fet servir aquests llapis, dels nostres pares als nostres fills", apunta el director general, que reflexiona: "L'única cosa constant a la vida és el canvi; i el llapis Staedtler, perquè existeix des de fa segles". 

Els orígens al segle XVII

La història de la companyia es remunta al 1662, quan Friedrich Staedtler va començar a fabricar llapis de fusta i grafit a Nuremberg. "Va ser un revolucionari, l'Steve Jobs de l'època", apunta Huehn. Però no va ser fins al 1835 quan un descendent del Friederich, Johann Sebastian Staedtler, va posar en marxa la primera fàbrica de Staedtler i va crear l'empresa. En deu anys ja fabricava llapis de colors i de grafit. Des de llavors, Nuremberg ha estat la seu central de l'empresa.

Ja al segle XIX exportaven els seus productes al Japó o a la Xina, i també per diversos països d'Europa. El 1934 va arribar un dels moments crucials de la companyia, quan es va decidir posar els colors grocs i negres als llapis Noris. Uns colors que han servit des d'aquell moment per identificar i simbolitzar la marca i que han estat copiats constantment. El director general explica que tenen patentat aquest disseny i que estan sempre treballant amb bufets d'advocats per retirar les còpies del mercat. Val a dir que durant el nazisme, el règim de Hitler va expropiar la fàbrica, que els hereus van poder recuperar després de la Segona Guerra Mundial.  

Huehn: "Tot comença amb una idea. I qualsevol idea comença amb un llapis"

Christopher Huehn explica orgullós la importància d'un llapis per a la vida de les persones: "És increïble vendre aquests productes. Un nen fa els seus primers dibuixos amb nosaltres i hi desenvolupa la creativitat". "Sempre necessites la creativitat per desenvolupar bones idees. Tot comença amb una idea. I qualsevol idea comença amb un llapis", resumeix. A més, Staedtler també és líder mundial en la venda d'argila industrial per fer motlles, per exemple per la indústria automobilística: "Molts nous cotxes comencen amb Staedler".

Actualment, Staedtler va molt més enllà dels llapis i té una cartera especialitzada en el dibuix, l'escriptura, les belles arts o les manualitats que no tenen competència. De fet, exporten a més de 150 països. "Som molt coneguts pels llapis de color i de grafit, és el cor del negoci i ens defineix. Però anem més enllà", recalquen.

El secret de l'èxit?

 MG 5317

Les oficines d'Staedtler a Sant Cugat FOTO: Cedida

Però quina és la clau que ha garantit la supervivència i l'èxit de Staedtler durant segles? El director general ho té clar: "El nostre propietari és una fundació i això ens permet pensar a dècades vista. No pensem trimestre a trimestre. I això  ens dona l'oportunitat d'invertir en un futur més sostenible".

Ara, el gran repte de Staedtler és la sostenibilitat. Com a mostra és que ara fabriquen bona part dels seus llapis a través de reutilitzar fusta provinent d'altres fàbriques i que estava destinada a acabar a les deixalles. Així, fabriquen llapis a partir d'encenalls de fusta desaprofitada. Es coneix com a upcycling, una pràctica que transforma residus en nous productes. "En un llapis hi ha molts elements que semblen senzill, però hi ha tecnologia, investigació i recerca", assenyala. A més, cada vegada utilitzen més plàstic reciclat i envasos fets de cartó o paper.

Alemanya i Àsia

"L'èxit és el model de gestió, que és més sostenible i que no està enfocat en èxits a curt termini, sinó de la persistència de la companyia a llarg termini", resumeix Huehn. A més, una altra característica amb la qual es diferencia Staedtler és amb la qualitat. Com molta gent s'haurà fixat, en els seus llapis presumeix de ser 'Made in Germany', un fet amb el qual volen destacar la qualitat del producte i l'aposta per la sostenibilitat, ja que bona part de la matèria primera també és alemanya. 

"La majoria de productes encara estan fabricats a Alemanya. No és fàcil, perquè tens salaris i costos més elevats. Però ho hem aconseguit, a través de la passió i desenvolupant les nostres pròpies màquines. Això ens permet enfocar com podem millorar contínuament els processos de fabricació i el nostre impacte en el medi ambient i la societat". "Un llapis Staedtler dura molt més temps i, per tant, és més sostenible", incideix el director general. 

Huehn: "Trobaràs un llapis de Staedtler a tot arreu i a tots els països"

Al contrari del que pugui semblar, des de Staedtler veuen la digitalització com una oportunitat. I així ho estan constatant: "Sobretot després de la pandèmia, la gent no vol estar tot el dia enganxat a la pantalla i opten per fer desconnexions digitals". I aquí és on entren les manualitats o les belles arts. 

"El canvi digital ens ha afectat de manera positiva, hi ha una coexistència. Per cada moviment, hi ha un contramoviment. Aquest enfocament tan fort en la digitalització, ha portat molta gent a voler desconnectar", apunta Huehn. També en les escoles. Al nord d'Europa ja n'hi ha moltes que estan deixant de banda les pantalles i a Catalunya també comença a obrir-se la reflexió. El llapis torna i coexistirà amb el món digital. A més, també han creat un llapis digital. 

"Trobaràs un llapis de Staedtler a tot arreu i a tots els països", conclou Huehn.

 MG 5305

Les oficines d'Staedtler a Sant Cugat FOTO: Cedida

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem