Tall a la carretera entre Sant Cugat i Cerdanyola per les protestes del Sincrotró ALBA

Els treballadors del Sincrotró han tornat a sortir al carrer per denunciar que són dels pitjors pagats d'Europa en el seu sector

Els treballadors del Sincrotró ALBA tornen a denunciar les condicions salarials del centre a tocar de Sant Cugat. Aquest dimecres una seixantena de treballadors han tallat la carretera que connecta amb Cerdanyola per denunciar que estan "a la cua d'Europa" a escala salarial i alerten que la situació és especialment greu després que l'any passat s'aprovés una inversió d'uns 1.000 milions d'euros en quinze anys per convertir-lo en una instal·lació de quarta generació. Els treballadors avisen que amb les condicions actuals no només es perjudica la plantilla, sinó que s'afavoreix la fuga de talent. Si la situació es manté enquistada la plantilla preveuen mesures de "major intensitat", com ara una vaga.

Després de les protestes de la passada tardor, els treballadors del Sincrotró han tornat a sortir al carrer per denunciar que són dels pitjors pagats d'Europa en el seu sector. El tall, aquest dimecres, de la BP-1413, que connecta Cerdanyola i Sant Cugat a l'altura del Sincrotró ha durat 30 minuts, però els treballadors avisen que les accions poden anar a més. Jesús Ramón Ocampo, membre del comitè d'empresa, ha explicat a l'ACN que la plantilla voldria que això no fes falta: "Esperem que aquesta acció sigui un toc d'atenció suficient com per, com a mínim, asseure's a negociar". Els treballadors lamenten que no hi ha hagut avenços des de la passada tardor, tot i que el conflicte laboral va arribar el 17 de desembre al Parlament de Catalunya amb la presència d’una representació del comitè d’empresa.

Els membres del Comitè d'Empresa del Sincrotró Alba amb diputats del parlament de Catalunya. FOTO: Cedida pel Comitè d'Empresa

Els membres del Comitè d'Empresa del Sincrotró Alba amb diputats del parlament de Catalunya. FOTO: Cedida pel Comitè d'Empresa

 

La consellera de Recerca i Universitats, Núria Montserrat, va assegurar que el Govern és conscient del malestar laboral que viu actualment el Sincrotró ALBA, però va demanar “actuar amb cautela i amb ple respecte al procediment judicial en curs”. El conflicte es troba judicialitzat arran de la decisió del Consorci per a la Construcció, Equipament i Explotació del Laboratori de Llum Sincrotró (CELLS) de deixar d’abonar els nous trams del complement de promoció professional previstos al conveni col·lectiu, ja que l’aplicació d’aquest complement implicaria un increment de la massa salarial per sobre del que permeten les lleis pressupostàries.

Fuga de talent

Tot i això, des de la plantilla es demana que es concretin millores salarials que els equiparin amb la resta d'Europa. Segons càlculs del comitè d'empresa, altres centres europeus assimilables al Sincrotró ALBA tenen salaris molt superiors, d'entre el 12% i el 60%. "Molts companys venen aquí amb poca experiència, es formen al Sincrotró i després acaben marxant", explica Ocampo per exemplificar com els baixos salaris afavoreixen la fuga de talent de Catalunya.

Els treballadors lamenten que la situació s'estigui enquistant per manca de voluntat dels diferents actors implicats en unes eventuals converses. Segons Ocampo, la direcció i els ministeris d'Hisenda i Ciència "es van passant la pilota entre ells". Des del comitè reclamen a les "diferents parts del govern" que s'entenguin per resoldre la situació dels treballadors de l'ALBA.

Impacte de l'ALBA II

En aquest context de reivindicacions salarials, el Govern de l’Estat i la Generalitat van aprovar l’addenda al conveni de finançament del Sincrotró ALBA, que garanteix una inversió de prop de 1.000 milions d’euros durant els pròxims 15 anys. Aquesta inversió ha de permetre desplegar el projecte ALBA II i transformar el sincrotró en una infraestructura científica de quarta generació, considerada estratègica per al sistema de recerca català i estatal. Arran d'aquesta oportunitat de creixement, el Sincrotró ha obert noves ofertes de feina per diversos perfils professionals. 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem