Tobia (Grafiks): "Tenir una bona imatge és fonamental"

Gonzalo Tobia, fundador de Grafiks, parla sobre la importància de la imatge i les noves tendències com el 5D o les imatges que sobresurten

Gonzalo Tobia treballava al sector del tabac quan, el 2006, va decidir obrir nous camins i endinsar-se a les arts gràfiques. Va fundar Grafiks, una companyia amb seu a Cornellà i Sant Cugat que treballa per crear i millorar la imatge de les empreses a través de retolacions i projectes de tota mena. Han treballat amb Mercedes, BMW, Desigual o, fins i tot, la Sagrada Família. A més, es vinculen a la ciutat a través de Sant Cugat Empresarial, amb qui estan associats. Tobia reflexiona sobre la importància de la imatge per les marques. 

Quins són els orígens de Grafiks?

Jo vinc de sectors diversos, que no tenen res a veure amb les arts gràfiques. Un d'ells és el món del tabac, on teníem una xarxa important de màquines de vènding. És un sector que anava a la baixa i intento aprofita la xarxa de clients i contactes per buscar un sector on es poguessin aprofitar. Vaig pensar que quan portes un negoci, el sector gairebé és el de menys.

Què li va cridar l'atenció de les arts gràfiques?

Soc molt observador i la imatge sempre m'havia cridat l'atenció. No tenia un gran coneixement del sector, però era un repte interessant.

Quina importància té la imatge per un negoci o un projecte?

Tenir una bona imatge és fonamental, és el primer que veu el client de tu. Fins i tot en moments de crisi, és una inversió que no s'ha de deixar de costat. Tal com ens mostrem és com ens veuran. Per sort, la majoria de les empreses li donen gran importància a la imatge.

Les empreses li donen la importància que té?

Sí. Totes les grans empreses tenen departaments específics. Per exemple, les seus de moltes companyies són cada vegada més espectaculars i cuiden molt la imatge, tant a nivell de mobiliari com de gràfic o marca.

Quines són les claus que ha de tenir la imatge d'una empresa perquè agradi?

Ha de ser molt clara, neta i directa. Les marques que es compliquen molt amb la imatge, els costa més arribar al consumidor. Una bona imatge ha d'arribar directe al consumidor. I a nivell més corporatiu, fa que el mateix personal se senti a gust treballant a l'empresa.

En quins sectors treballeu des de Grafiks?

Són molt diversos, tothom té retolació. Nosaltres busquem clients recurrents, empreses del sector immobiliari, per exemple, que fan grans reformes i oficines. També treballem amb Sagrada Família, Cooltra, Schneider o d'altres. És molt ampli. Sempre diuen que s'ha de focalitzar, que és important, però nosaltres tenim un ventall important. També estudis d'arquitectura, dissenyadors gràfics o interioristes.

Què hi feu a la Sagrada Família?

Fa cent anys que estan en reformes i constantment canvien les entrades, itineraris i els senyals. És un client molt intens, s'hi ha d'anar molt d'hora. Un dia entres per una porta, el dia següent per l'altra. Hi fem molts senyals.

Són molt diferents les retolacions que es poden fer a Barcelona amb altres punts del món?

El concepte és molt similar. Les grans companyies de plòters són internacionals i la tecnologia està a tot arreu. Potser la diferència és el servei que pots oferir a un client. Quan presentes la teva empresa, no portes una gran innovació, nosaltres no fem el material. Tots portem el mateix i t'has de diferenciar en el tracte i el servei, més que en el producte en si.

Teniu la fàbrica a Cornellà. Per què vau apostar per una altra oficina a Sant Cugat?

A Sant Cugat hi som per un tema estratègic de clients i grans empreses que hi ha. Vam començar amb Sant Cugat Empresarial i hi hem trobat moltes empreses importants. A més, Sant Cugat Empresarial no para de fer activitats.

És un mercat estratègic.

Sí. Vam començar a tenir clients ja fa un temps i és un mercat interessant. El teixit empresarial és molt variat, empreses molt grans i un comerç molt potent. Hem trobat una tipologia d'empresa que ens encaixa molt.

Quin és el vostre tret diferencial?

El nostre gran valor és la proximitat amb els clients, el posem al centre. I tenim un equip que és del sector. Els nostres comercials són dissenyadors gràfics amb vint o trenta anys d'experiència, no són venedors. Han sigut tècnics o muntadors. I dissenyen o venen un projecte sabent com es farà o com quedarà. I poden assessorar el client. I passa el mateix amb tots els departaments de l'equip.

Quin és el vostre mercat?

Principalment treballem amb clients de Catalunya. Però alguns dels clients tenen negocis a tot Espanya. Per exemple, amb Lawash hem muntat 300 locals per tot Espanya.

Tobia: "El suport físic i digital conviuran durant molts anys"

Quins canvis ha suposat el món digital en el sector de les arts gràfiques?

El canvi és important, hi ha una tendència destacada a allò digital. Jo crec que conviuran. Quan muntem un estand per una fira, hi ha un 40% que ja és suport digital, però sempre exisistirà la imatge en vinil. El mateix en oficines o locals. El digital aporta coses diferents, com poder canviar la imatge a temps real.

I el 3D?

No ho utilitzem. En pantalles també comença a aparèixer el 5D, amb aquelles imatges que sembla que surtin. Però tot és molt incipient i car.

Amb quins avenços treballeu?

Ara estem fent proves amb les pantalles de led transparents. Per exemple, dins d'una sala de reunions, des de dins veu l'exterior, però des de fora veuen una imatge. I guanyes llum i sensació d'espai. Es fa servir molt en el comerç i concessionaris, que ho hem fet amb Audi o BMW. Però has d'alimentar la pantalla amb contingut interessant. En grans marques d'automoció encaixa molt bé.

A ciutats com Tòquio ja s'han vist aquests anuncis que sembla que surtin de la pantalla, per exemple un gat o una nau especial. Això arribarà a tot arreu?

Jo crec que serà difícil, pel cost econòmic i per normatives. I té una mica de truc, s'ha de veure des d'un punt exacte. A l'Illa se'n va posar un, però s'havia de veure de lluny, si et movies una mica, ja no es veia igual. A Àsia o Estats Units es veurà més perquè hi ha més cultura.

Tobia: "Tens més llibertat. Poder vendre a qui vulguis o com vulguis, sembla mentida, però quan vens d'un monopoli com el tabac, s'agraeix"

Què aporta el suport físic davant del digital?

És la forma principal que tenim per comunicar-nos. Hem avançat molt en la qualitat, la tonalitat, s'imprimeix en blanc, es busquen transparències.

El suport físic té futur?

Sí, jo crec que conviuran durant molts anys. El digital anirà guanyant pes, perquè cada dia hi ha més productes i és més econòmic.

Amb què et quedes del sector de les arts gràfiques ara que el coneixes de prop?

M'agrada molt que tot el treball que fas, l'acabes veient. Fins i tot et fas pesat quan vas amb els teus fills i els hi vas assenyalant coses que hem fet. És agraït perquè veus molts projectes en el dia a dia pels carrers o la televisió. I tens més llibertat. Poder vendre a qui vulguis o com vulguis, sembla mentida, però quan vens d'un monopoli com el tabac, s'agraeix. Et permet créixer més.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem