El Women Evolution emfatitza la necessitat de comptar amb dones en els llocs de poder

"Tant de bo en uns anys no facin falta congressos com aquest"

"La paritat de gènere continua sent una assignatura pendent, no és una realitat". Aquest és el missatge que ha llançat Eugenia Bieto, directora d'Esade Women Initiative, durant la celebració del Women Evolution, el congrés dedicat a la dona empresària i emprenedora que s'ha celebrat aquest 8 d'octubre a Sant Cugat. "Tant de bo en uns anys no facin falta congressos com aquest", ha reivindicat.

La necessitat d'incrementar la presència femenina en els centres de poders ha estat una de les conclusions de la trobada, que ha tingut lloc a Esade. Segons dades exposades per Bieto, les dones encara representen només el 30% de les cadires en els consells d'administració de les empreses. "Sembla un sostre de vidre", ha lamentat.

Una realitat que, segons Candela Calle, directora de Salud Women Evolution, dificulta el desenvolupament de la societat i més en un moment de crisi com l'actual. "Les dones professionals som una peça clau en la reactivació de l'economia", ha asseverat Calle, que ha destacat la visió "més humana i sostenible" que aporten.

Eugenia Bieto: "Les start-ups tecnològiques són d'homes"

La directora d'Esade Women Initiative ha demanat "passar a l'acció": "Un dels mecanismes per fer-ho és l'educació i la universitat". Un dels problemes es troba especialment a les carreres tecnològiques i científiques, on la presència de la dona és molt minoritària. "És un món masculí, les startups tecnològiques són d'homes", ha assenyalat Bieto.

Com a conseqüència, per exemple, la intel·ligència artificial que s'està desenvolupant té una visió eminentment masculina. "Falta la mirada de la dona en la presa de les decisions", ha recalcat Bieto, recordant que són la meitat de la població i també prenen decisions de compra. A més, ha reivindicat la diversitat com una "font d'innovació i creativitat" imprescindible.

Feines precaritzades

L'alcaldessa de Sant Cugat, Mireia Ingla, ha posat de manifest que durant segles les dones han patit el maltractament habitual per part dels homes i que han assumit tasques poc valorades, com el de cures i els de ma d'obra barata. Unes tasques, ha reivindicat, que s'han visualitzat imprescindibles durant la pandèmia.

Ingla també ha reivindicat les característiques de lideratge de les dones, com per exemple l'empatia. Ho ha fet posant d'exemple la consellera de Salut, Alba Vergés: "Va ser qüestionada per deixar aflorar les seves emocions, va ser criticada com a dona".

Amb tot, l'alcaldessa veu imprescindible potenciar la visibilitat de les dones en l'esfera pública i, per aquest motiu, s'ha compromès que tots els actes institucionals de l'Ajuntament de Sant Cugat compleixin amb la paritat.

Canvi de paradigma

L'inici del Women Evolution ha comptat amb tres conferències sobre lideratge en comunicació i tecnologia a càrrec d'Oscar Torres, B2B Management Program Director Esade; Albert Sáez, director El Periódico de Catalunya; i Marta Plana, directiva del FC. Barcelona. En totes elles s'ha posat de manifest el canvi de paradigma que està vivint el món i la societat.

"El món s'està tecnificant", ha recordat Torres, posant de manifest també que les dones no ho estan fent, ja que la seva presència en carreres tecnològiques és molt menor. Sobre l'increment de la tecnologia, Albert Sáez ha llançat però una advertència: "Massa sovint la tecnologia ens ennuvola la vista i ens fa pensar que el canvi és només tecnològic, però no és una novetat que el món es tecnifiqui".

En aquest sentit, ha parlat més d'un canvi d'etapa en què la societat s'ha convertit en horitzontal i on la ciutadania ha pres el paper protagonista i s'ha emancipat. "No és una època d'un faristol, sinó d'una butaca", ha exemplificat.

Oscar Torres: "Ja no va de productes, va de persones"

Més enllà de la tecnificació, Oscar Torres ha aventurat un altre gran canvi que s'està produint en el món empresarial: es passa de vendre productes als consumidors a fer-ho directament a altres empreses. Això talla d'arrel amb les regles clàssiques del màrqueting i la visió comercial de venda. "Ja no va de productes, va de persones. El B2B (business to business) més que de vendre va d'ajudar, ajudar a aquell directiu que no sap que té un problema".

L'objectiu ara ja no és parlar d'iphones, cerveses o xampús; sinó de com es pot ajudar a una altra empresa i fer adonar als directius que són "incompetents inconscients". Un canvi que encara no ha arribat a les universitats, ja que encara es parla de les grans empreses dedicades a vendre productes directament als consumidors. A Xina, ha apuntat Torres, un 70% de les empreses ja només venen a altres empreses. Tot plegat, ha advertit, està provocant "una tempesta perfecta".

El reconeixement

El Women Evolution ha lliurat també el Premi d'Honor WeLeadershipAwards2020 a Anna Mercade, directora de l'Observatori de la Dona, Empresa i Economia de la Cambra de Comerç de Barcelona.

També han rebut un reconeixement Carme Torres, experta en robòtica i intel·ligència artificial; Eva Blanco, directora de Comunicació i Relacions Públiques d'HP i Anna Fornés, directora de la Fundació Factor Humà.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem