Zafra (Caixa d'Enginyers): “Tenim molt clar que no invertim en empreses armamentístiques”

Jordi Zafra, director de l'oficina de Caixa d'Enginyers de Sant Cugat, parla dels valors de l'entitat, la situació econòmica i el paper dels bancs

Jordi Zafra és el director de l'oficina de Sant Cugat de Caixa d’Enginyers. Associada a Sant Cugat Empresarial, és una cooperativa de crèdit amb 55 anys d’història amb presència a Sant Cugat des del 2008. El seu director ens parla de l'aposta per la ciutat, els valors de Caixa d'Enginyers i els trets diferencials amb la resta d'entitats bancàries.

Amb què es diferencia Caixa d’Enginyers d’altres entitats bancàries?

Som una cooperativa de crèdit que prestem serveis financers i asseguradors. Com a model cooperatiu, no tenim clients, sinó socis, que alhora són usuaris i propietaris. La nostra activitat se centra en la creació de valor compartit. Portem una trajectòria de 55 anys i sempre hem sigut diferents. Els bancs es deuen als seus accionistes i busquen maximitzar els seus beneficis, mentre que les cooperatives es deuen als socis. I els beneficis es reverteixen a ells, es veu amb els preus que dones.

Per l’usuari, quines diferències hi ha entre ser soci d’una entitat cooperativa o client d’un banc convencional?

El principal que reben és la qualitat del servei. Per exemple, els nostres horaris són molt més amplis, amb totes les tardes obertes de dilluns a dijous. Ens focalitzem molt en l’assessorament.

Quina és la magnitud actual de Caixa d’Enginyers?

Tenim 33 oficines a tot el territori espanyol. A diferència del sector, hem apostat i apostem per continuar obrint oficines. És un model sòlid, vam superar la crisi financera amb molt bona nota. Sabem de banca i és al que ens dediquem.

Per què decidiu obrir oficines, mentre que altres entitats n’estan tancant?

Perquè és un model que funciona i estem creixent d’una manera sostenible. On tenim socis, ens hi apropem.

Per què es va decidir obrir una oficina a Sant Cugat ja al 2008?

Per nosaltres és una plaça estratègica. Va ser la primera oficina a Catalunya després de Barcelona. I el Vallès Occidental també és estratègica.

"Sant Cugat és un poble que s’ha fet gran i s’ha convertit en una ciutat moderna"

Per què ho considereu una ubicació estratègica?

Pel seu teixit empresarial. Sant Cugat és un poble que s’ha fet gran i s’ha convertit en una ciutat moderna. Té un teixit associatiu i empresarial molt divers i és el que més ens agrada.

Heu quadruplicat els socis a Sant Cugat. Com ho expliqueu?

El 2008, quan vam obrir l’oficina, teníem 3.000 socis. Ara en som més d’11.000. Ens ha funcionat molt el boca-orella. Quan els socis estan contents amb tu és el que ens fa créixer.

Quines característiques veu en el perfil de client de Sant Cugat?

Prestem serveis a particulars, empreses i institucions i els perfils són molt diversos. I a Sant Cugat és encara més divers.

Amb l’Ajuntament de Sant Cugat hi treballeu?

Sí, des de fa molts anys i tenim molt bona relació.

En els últims s’està vivint una concentració bancària amb quatre entitats cada vegada més gran. Hi ha espai per una entitat de mida més petita com Caixa d’Enginyers?

Entitats com la nostra tenen més sentit que mai. S’ha concentrat molt el sector financer, amb uns models enormes, i nosaltres tenim un tret diferencial: la proximitat. Som diferents. Aquest model cooperatiu a Europa està molt estès, però a Espanya és minoritari. A més, és molt resilient, com s’ha demostrat amb les crisis. Fer les coses bé té premi.

"Ens preocupa molt el medi ambient, la societat i el planeta"

El sector bancari arrossega força mala imatge des del 2008. Heu aconseguit distingir-vos?

Sí. Un altre dels nostres trets distintius és la banca responsable. Sempre hem fet inversions socialment responsables. Ens preocupa molt el medi ambient, la societat i el planeta. Ara és tendència i tothom s’hi apunta, però nosaltres fa anys que ho fem per convicció. I ho saben els nostres socis. Per exemple, tenim molt clar que no invertim en empreses armamentístiques o de tabac. Forma part del nostre ADN i se’ns està valorant molt. A més fem una estratègia d’integritat, afegint valors ambientals o socials per decidir on invertim.

Amb la incertesa actual, com veieu la situació econòmica?

És molt complicada, amb la inflació i la Guerra d’Ucraïna i la recessió que està venint. Nosaltres ens adaptem a les necessitats dels socis. Tothom pot venir si té algun problema i l’ajudarem. Ho vam demostrar amb la pandèmia, quan vam engegar una bateria de mesures de suport. I ara també ho farem.

Hi ha una pujada de tipus d’interès molt important. Quin impacte té pels clients?

Cal posar-ho en context. Portem set o vuit anys de tipus d’interès zero o negatiu, una cosa molt estranya que no havia passat mai durant tant temps. Ara tornaran els tipus d’interès normals, entre cometes. Però hi ha gent  a qui li pujaran les hipoteques, per exemple. Fem novacions a hipoteques fixes, fraccionament de compres amb targeta... Per nosaltres tots els socis són iguals, els antics i els nous tenen les mateixes condicions. Tampoc regalem paelles, etc. No ho hem fet mai. I quan algú necessita els nostres serveis, estarem al seu costat. Ja vam ser els primers en treure la comissió de custòdia. La part bona és que als socis amb estalvis, els podrem compensar més.

Què pot fer una persona preocupada per l’increment de la seva hipoteca variable?

Fem solucions a mida. Es pot novar la hipoteca a tipus fix, ja ho estem fent. També es poden fer carències o altres solucions.

Amb la crisi financera es va parlar molt del paper dels bancs i la facilitat amb què donaven hipoteques amb poc control. Com ho vau viure?

Sempre hem estat diferents, hem fet un model molt sòlid de banca. Mai ens hem posat amb allò que no veiem clar. Per exemple, preferents no n’hem fet. Aquests problemes del sector no els havíem tingut. Hipoteques al 120%, com es va fer durant molts anys, tampoc en vam donar; oferíem el 80%. I tampoc vam impulsar promocions d’habitatges. Fer-ho bé, potser guanyant menys diners, però de manera molt més sòlida. Tot això va fer que no tinguéssim els problemes d’altres bancs.

"Un dels reptes de l’entitat és la innovació i la digitalització"

Com ha canviat la relació amb el client amb la banca digital?

Un dels reptes de l’entitat és la innovació i la digitalització. Ho hem vist molt amb la Covid. Ja hi apostàvem molt, però la pandèmia ha fet avançar els projectes que teníem a quatre o cinc anys. Han crescut molt tots els serveis que es fan digitalment, i ens obre a més ciutadans. Però continua tenint sentit tenir una oficina, per poder donar servei i assessorament personalitzat. La digitalització ha vingut per quedar-se, però la part de confiança i proximitat és molt important, estem parlant dels nostres estalvis i la nostra economia. Saber que tens una persona que et tractarà bé i et cuidarà t’ho dona la proximitat i tenir una oficina a prop.

Quins plans de futur teniu per Sant Cugat?

És una plaça molt important. Som la sisena en volum de negoci de tot Espanya i la primera després de les capitals de província. Les previsions de creixement són de més de dos dígits. I a la comarca encara més. Encara hi ha gent que no ens coneix i pensa que és una entitat només per enginyers; però estem oberts a tothom des de fa anys.

Teniu intenció d’obrir una segona oficina a Sant Cugat?

A curt termini no. En aquesta oficina donem l’abast a tots els socis i ara digitalment s’atenen moltes demandes, ja no ve tanta gent.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem