Avui s'han posat en marxa tres dels 24 combois que durant aquest any s'aniran substituint progressivament pels de la sèrie 111. Les noves unitats faran els itineraris de Terrassa (S1), Sabadell (S2) i Reina Elisenda (L7). El canvi de trens ha suposat una inversió de 151 milions d'euros i els ha fabricat el consorci Alstom-CAF, unes empreses que incorporen els màxims avenços tecnològics i de confort.
Nombroses autoritats, entre les quals destaca el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, o el president de FGC, Enric Ticó, han assistit a la presentació de les noves unitats de tren, que han començat aquest mateix dilluns a circular tansportant passatgers, sense cap incidència. El conseller, acompanyat per la resta d'autoritats, han fet una visita al primer dels combois que ha arribat a l'andana quan faltaven vint minuts per les dotze del migdia i ho ha fet amb música i llums de colors, preparats per l'ocasió (mira el vídeo).
El primer comboi, el 113.01 ha estat batejat amb el nom de 'Barcelona'. Vila ha explicat que la posada en funcionament d'aquesta nova sèrie forma part "del compromís que té la Generalitat d'abans i d'ara per seguir amb amb les polítiques que fan tirar endavant el país", ja que el projecte va començar durant el govern tripartit, amb Joaquim Nadal (2003-2010) al capdavant de la conselleria.
Santi Vila també ha volgut transmetre els valors de FGC "fiabilitat, confort i sostenibilitat" i ha assegurat que "el transport públic és considerat com un dret fonamental". A més, "Catalunya i el seu govern ha de ser absolutament compromès amb la indústria", ha afegit. Per la seva banda, el president de FGC ha dit que la nova sèrie és "forta, segura, fiable, smart, aporta informació als clients i permet estalviar un 40% en energia". Ticó també ha expressat la voluntat que té Catalunya per l'aposta que fa per la indústria i els sector ferroviari del país.
Des de Sant Cugat, la tinenta d'alcalde de Presidència i Serveis Urbans, Cristina Paraira, també ha fet una lectura positiva del canvi i ha assegurat que "Sant Cugat és, amb set estacions de FGC, la ciutat del Vallès que disposa de més parades d’aquesta línia de ferrocarril" i ha remarcat que “gran part dels seus beneficiaris seran els ciutadans de Sant Cugat”.
Més amplitud i confort
Els nous trens són més amples i, per tant, podran absorbir més passatgers per viatge. Actualment cada tren porta un màxim de 700 persones, però ara amb els vagons sense separació hi cabran 80 passatgers més per trajecte. Això ajudarà a descongestionar les hores punta de matí i tarda, en les quals els Ferrocarrils van molt plens. A l'inici i al final de cada tren hi ha un espai reservat per a les bicicletes i cotxets o cadires de rodes a banda dels seients reservats, de color taronja, per a persones grans o dones embarassades.
Són més lluminosos, amples i accessibles. Les noves tecnologies també són protagonistes al metro del Vallès amb unes pantalles de 17 polsades que avisen als usuaris sobre les principals incidències del servei i informen dels horaris i estat del recorregut. Aquesta tecnologia, anomenada Smart Train, per aconseguir una gestió ferroviària i intel·ligent.
Primeres reaccions dels usuaris
El primer i el segon tren de la nova sèrie han fet el recorregut fins a Sabadell. Molts usuaris s'han vist sorpresos pels nous combois ja que desconeixien la seva posada en marxa. El què més han valorat ha estat l'amplitud i la comoditat dels seients. Una de les usaries habituals, Toñi Castillo, ha explicat que "són molt macos, amplis i a més tenen agafadors, que abans no n'hi havia". La Maite Sánchez també ha fet una valoració positiva "només entrar ja veus que dóna amplitud", ha dit i ha afegit que "feia falta el canvi". Per la seva banda, una altra usuària l'Anna Brufal ha expressat que ha estat una sorpresa per ella pujar al nou tren i ha dit que "molt més ampli i més còmode".
La flota
Quan es posin en marxa tots els nous combois, hi haurà un total de 46 trens. D'aquests, 19 són els que s'han presentat el 27 de gener, que fan 80 metres de llarg i estan formats per 4 cotxes d'alumini. N'hi haurà 4 de la sèrie 114, que tenen 3 cotxes i una capacitat màxim de 581 persones. Finalment seguiran en funcionament 22 trens de 4 cotxes de la sèrie 112.
L'entrada en funcionament d'aquests nous trens que s'havia d'haver fet primer a la primavera i després a la tardor del 2013, arriba a principis del 20104 coincidint amb la pujada de preus del transport públic, que per molts usuaris significa pagar un 5,1% més que al 2013. A dia d'avui els trens de la sèrie 111, que en un futur desapareixeran, han recorregut 2.500.000 quilòmetres en 30 anys. Els trens de la sèrie 112, la majoria dels que hi ha ara, seguiran circulant perquè encara estan en bon estat.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok