Albert Latorre és qui ha creat el concepte de Vita Enterpreneurship, un nou centre d’emprenedoria que amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sant Cugat i d’empreses privades vol donar un nou sentit a l’emprenedoria, més col·laboratiu i positiu.
Ara està molt de moda l’emprenedoria.
L’exemple d’emprenedoria més gran és la nostra pròpia història. Ara utilitzem molt la paraula, però Catalunya històricament és un país d’emprenedors, tot i que abans no els anomenàvem així. Eren empresaris, inventors, ideòlegs. Ara hem convertit la paraula en moda, però el seu contingut és tendència. Utilitzen namings per crear modes en lloc de crear continguts per ajudar les generacions que vénen. És una qüestió de sentit comú.
Per què ha sorgit aquesta moda?
Perquè la situació econòmica és molt canviant. El model empresarial abans consistia en moltes persones en una sola entitat i ara s’està fomentant moltes entitats jurídiques petites amb poques persones. Ara s’incentiva que una persona tingui el seu propi negoci. La llei d’emprenedoria no deixa de ser una llei d’autònoms, d’autoocupació. Altre cop ens inventem noms per canviar contextos i no continguts.
Amb quines dificultes es troba l’emprenedoria avui?
L’emprenedoria actual cerca idees, busca ideòlegs o idealistes que vulguin transformar el món a través d’idees brillants. Una persona creu que la seva idea és la millor del món, però no és així. De Google i d’Apple n’hi ha molts pocs, i milions ho han intentat abans. L’efecte embut que es produeix en la captació d’idees genera molta infelicitat perquè s’acaba perdent no només la il·lusió per aquella idea, sinó per emprendre. Aquest és el problema principal. Perdem talent a força de posar penalitzacions al coneixement. L’efecte embut només premia un 1‰ de cada idea.
L’emprenedoria no es marca els objectius correctes?
Perdem de vista les necessitats de la comunitat. Què necessita l’usuari o la persona que al final es beneficiarà d’aquell servei o producte?
"La dificultat no és trobar una solució,
sinó identificar exactament el problema.
Cadascú defensa els seus propis interessos"
Això qui ho coneix? Com ho feu a Vita?
Les persones i projectes s’han d’organitzar a través de xarxes de coneixement: hem de fer una segmentació prèvia entre el món públic, social i privat a través de les seves organitzacions. Els seus professionals poden saber quines són les necessitats reals de la ciutadania. Ells són els que detecten necessitats i les converteixen en reptes. Llavors les connectem amb el món de la ciència, on els experts donen les solucions per aquestes necessitats i, aleshores, ho portem al món acadèmic perquè els joves puguin participar en un projecte d’emprenedoria. Aquest camí també el pots fer amb col·lectius de gent més gran que el sistema ha exclòs laboralment, o amb persones amb alt risc d’exclusió social.
Un dels objectius de Vita és apropar l’emprenedoria al coneixement i l’empresa. Per què no ha passat això?
Si no ha funcionat és per alguna cosa. La dificultat no és trobar una solució, sinó identificar exactament el problema. Cadascú defensa els seus propis interessos i els del seu projecte. Quan tens persones que deixen de vetllar pels interessos de les seves institucions i col·laboren i complementen els seus continguts amb els dels altres, les coses són molt més fàcils. Comences a pensar en generació de riquesa enfocada a la societat. No és gens fàcil que les relacions que han estat de tensió entrin en una dinàmica de col·laboració. Fan falta agents externs que facilitin aquestes sinergies.
Quin és el procés a Vita per tirar endavant els projectes?
El primer que fem és seleccionar molt bé la idea que solucioni aquesta necessitat plantejada pels sectors privat, social i públic. Quan tenim l’equip impulsor d’aquella idea, que pot ser universitari, els acompanyem durant sis mesos. No els fem promeses de penetració al mercat al final de l’etapa, sinó que els posarem els fonaments perquè el procés posterior de sortir al mercat sigui el més curt i més ben preparat possible. Els fem un acompanyament molt orientat a la persona, als valors i l’autoconeixement. Els dotem de les eines disciplinàries que necessita el procés de maduració des de la fase de la idea fins a la realitat de mercat.
"Som un país d’emprenedoria:
tenim talent, creativitat, joventut,
teixit industrial i de coneixement"
Què diferencia Vita d’altres centres d’emprenedoria?
Nosaltres naixem d’estructures independents. El que passarà a Vita serà pel bé de la societat i estarà format per molta gent. És com una ANC de l’emprenedoria, un procés de baix a dalt, una plataforma ciutadana nascuda del coneixement. Volem crear una capa de pluja fina que es vagi impregnant a qualsevol estructura. Una economia col·laborativa només es pot fer si confies en les persones. Per això regalem confiança amb l’ànim que passin coses.
Com veu el futur de Catalunya en tots aquests sentits?
Tenim una oportunitat històrica. Som un país d’emprenedoria: tenim talent, creativitat, joventut, teixit industrial i de coneixement. I, sobretot, tenim història. També tenim la Mediterrània i Europa, i un projecte de país espectacular. Només hem de perdre la por de l’error i la mentalitat tan catalana d’“el tresor és meu”. Si perdem això i entenem què vol dir cultura col·laborativa, aquest país serà referent en aquest nou paradigma.
I què en pensa de Sant Cugat: per què heu vingut aquí?
Sant Cugat és una ciutat on passaran moltes coses, perquè s’ha creat una ciutat pionera, moderna, agradable, intel·ligent, que integra les persones en un procés de coneixement i aportació de gran impacte de valor social i econòmic integrats. Aquest entorn ens dóna la possibilitat d’interpretar un model col·laboratiu amb ànima local nascut a Sant Cugat i amb visió de rèplica a tot el món.
Què és Vita?
Fa uns mesos es va iniciar un nou projecte publico-privat que compta amb la col·laboració de l’Ajuntament per afavorir l’emprenedoria: Vita Enterpreneurship Center. Es tracta d’una iniciativa de promoció, creativitat i emprenedoria que vol donar solucions als emprenedors perquè els seus projectes esdevinguin realitat.
A més, pretén apropar el món de l’empresa al del coneixement i incrementar aquesta col·laboració. Vita Enterpreneurship Center ja compta amb mil metres quadrats als edificis del Camí de Can Ametller i acull una desena d’empreses instal·lades i diversos equips d’innovació ja en funcionament
Ara està molt de moda l’emprenedoria.
L’exemple d’emprenedoria més gran és la nostra pròpia història. Ara utilitzem molt la paraula, però Catalunya històricament és un país d’emprenedors, tot i que abans no els anomenàvem així. Eren empresaris, inventors, ideòlegs. Ara hem convertit la paraula en moda, però el seu contingut és tendència. Utilitzen namings per crear modes en lloc de crear continguts per ajudar les generacions que vénen. És una qüestió de sentit comú.
Per què ha sorgit aquesta moda?
Perquè la situació econòmica és molt canviant. El model empresarial abans consistia en moltes persones en una sola entitat i ara s’està fomentant moltes entitats jurídiques petites amb poques persones. Ara s’incentiva que una persona tingui el seu propi negoci. La llei d’emprenedoria no deixa de ser una llei d’autònoms, d’autoocupació. Altre cop ens inventem noms per canviar contextos i no continguts.
Amb quines dificultes es troba l’emprenedoria avui?
L’emprenedoria actual cerca idees, busca ideòlegs o idealistes que vulguin transformar el món a través d’idees brillants. Una persona creu que la seva idea és la millor del món, però no és així. De Google i d’Apple n’hi ha molts pocs, i milions ho han intentat abans. L’efecte embut que es produeix en la captació d’idees genera molta infelicitat perquè s’acaba perdent no només la il·lusió per aquella idea, sinó per emprendre. Aquest és el problema principal. Perdem talent a força de posar penalitzacions al coneixement. L’efecte embut només premia un 1‰ de cada idea.
L’emprenedoria no es marca els objectius correctes?
Perdem de vista les necessitats de la comunitat. Què necessita l’usuari o la persona que al final es beneficiarà d’aquell servei o producte?
"La dificultat no és trobar una solució,
sinó identificar exactament el problema.
Cadascú defensa els seus propis interessos"
Això qui ho coneix? Com ho feu a Vita?
Les persones i projectes s’han d’organitzar a través de xarxes de coneixement: hem de fer una segmentació prèvia entre el món públic, social i privat a través de les seves organitzacions. Els seus professionals poden saber quines són les necessitats reals de la ciutadania. Ells són els que detecten necessitats i les converteixen en reptes. Llavors les connectem amb el món de la ciència, on els experts donen les solucions per aquestes necessitats i, aleshores, ho portem al món acadèmic perquè els joves puguin participar en un projecte d’emprenedoria. Aquest camí també el pots fer amb col·lectius de gent més gran que el sistema ha exclòs laboralment, o amb persones amb alt risc d’exclusió social.
Un dels objectius de Vita és apropar l’emprenedoria al coneixement i l’empresa. Per què no ha passat això?
Si no ha funcionat és per alguna cosa. La dificultat no és trobar una solució, sinó identificar exactament el problema. Cadascú defensa els seus propis interessos i els del seu projecte. Quan tens persones que deixen de vetllar pels interessos de les seves institucions i col·laboren i complementen els seus continguts amb els dels altres, les coses són molt més fàcils. Comences a pensar en generació de riquesa enfocada a la societat. No és gens fàcil que les relacions que han estat de tensió entrin en una dinàmica de col·laboració. Fan falta agents externs que facilitin aquestes sinergies.
Quin és el procés a Vita per tirar endavant els projectes?
El primer que fem és seleccionar molt bé la idea que solucioni aquesta necessitat plantejada pels sectors privat, social i públic. Quan tenim l’equip impulsor d’aquella idea, que pot ser universitari, els acompanyem durant sis mesos. No els fem promeses de penetració al mercat al final de l’etapa, sinó que els posarem els fonaments perquè el procés posterior de sortir al mercat sigui el més curt i més ben preparat possible. Els fem un acompanyament molt orientat a la persona, als valors i l’autoconeixement. Els dotem de les eines disciplinàries que necessita el procés de maduració des de la fase de la idea fins a la realitat de mercat.
"Som un país d’emprenedoria:
tenim talent, creativitat, joventut,
teixit industrial i de coneixement"
Què diferencia Vita d’altres centres d’emprenedoria?
Nosaltres naixem d’estructures independents. El que passarà a Vita serà pel bé de la societat i estarà format per molta gent. És com una ANC de l’emprenedoria, un procés de baix a dalt, una plataforma ciutadana nascuda del coneixement. Volem crear una capa de pluja fina que es vagi impregnant a qualsevol estructura. Una economia col·laborativa només es pot fer si confies en les persones. Per això regalem confiança amb l’ànim que passin coses.
Com veu el futur de Catalunya en tots aquests sentits?
Tenim una oportunitat històrica. Som un país d’emprenedoria: tenim talent, creativitat, joventut, teixit industrial i de coneixement. I, sobretot, tenim història. També tenim la Mediterrània i Europa, i un projecte de país espectacular. Només hem de perdre la por de l’error i la mentalitat tan catalana d’“el tresor és meu”. Si perdem això i entenem què vol dir cultura col·laborativa, aquest país serà referent en aquest nou paradigma.
I què en pensa de Sant Cugat: per què heu vingut aquí?
Sant Cugat és una ciutat on passaran moltes coses, perquè s’ha creat una ciutat pionera, moderna, agradable, intel·ligent, que integra les persones en un procés de coneixement i aportació de gran impacte de valor social i econòmic integrats. Aquest entorn ens dóna la possibilitat d’interpretar un model col·laboratiu amb ànima local nascut a Sant Cugat i amb visió de rèplica a tot el món.
Què és Vita?
Fa uns mesos es va iniciar un nou projecte publico-privat que compta amb la col·laboració de l’Ajuntament per afavorir l’emprenedoria: Vita Enterpreneurship Center. Es tracta d’una iniciativa de promoció, creativitat i emprenedoria que vol donar solucions als emprenedors perquè els seus projectes esdevinguin realitat.
A més, pretén apropar el món de l’empresa al del coneixement i incrementar aquesta col·laboració. Vita Enterpreneurship Center ja compta amb mil metres quadrats als edificis del Camí de Can Ametller i acull una desena d’empreses instal·lades i diversos equips d’innovació ja en funcionament
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok