Josep M. Montserrat: “La col·laboració publicoprivada és clau per afrontar l’emergència"

El TOT Sant Cugat entrevista el gerent de Sorea a la ciutat per parlar sobre els compromisos en matèria de sostenibilitat

La companyia Sorea és la responsable de la gestió del servei d'aigua a Sant Cugat. El TOT Sant Cugat parla amb Josep Maria Montserrat, que és el gerent de la companyia a la ciutat, amb motiu de la recent celebració del Dia Mundial del Medi Ambient.

En aquesta entrevista, el gerent de Sorea destaca que “hem assolit un rendiment del 85 % a la xarxa d’aigua de Sant Cugat”, una xifra que demostra l’eficiència en el servei d’aigua.

Vivim una emergència climàtica. Quin paper hi juga l’aigua?

L'aigua, un recurs bàsic per a la vida, té un paper protagonista a la nova agenda pública que ens ha de portar cap a un món més sostenible i just. Cal un canvi de paradigma per reaprofitar de manera constant tots els recursos, un camí circular on l’aigua és el millor exemple a seguir.

Quin és aquest el camí cap a un nou món sostenible i just?

El full de ruta d’aquest gran salt endavant són els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). És una responsabilitat compartida lluitar contra el canvi climàtic i hem d’actuar-hi localment i en aliança amb tots els actors: administracions, empreses, entitats i ciutadania. Garantir la disponibilitat d’aigua amb una gestió sostenible és la clau de volta d’un nou model econòmic, social i ambiental.

Com actua la seva companyia per combatre l’emergència climàtica?

Sorea ofereix solucions innovadores per a la gestió sostenible dels recursos naturals i contribueix a protegir la salut ambiental de les persones, en línia amb els ODS. En aquest sentit, abastim les nostres instal·lacions amb energia que el 100 % prové de fonts renovables. A més, a Sant Cugat, generem energia verda a partir de plaques fotovoltaiques com les instal·lades per al funcionament dels analitzadors de xarxa en continu. També, estem treballant una proposta per situar plaques fotovoltaiques en instal·lacions del cicle de l’aigua. La nostra estratègia de reducció de la petjada de carboni implica també la progressiva implantació del vehicle elèctric a la flota.

A més, Sorea ha assolit un rendiment del 85 % de la xarxa d’aigua a Sant Cugat, un percentatge superior al rendiment acceptat als països europeus, gràcies al control, digitalització i automatització dels sistemes. Amb aquesta aposta per la innovació i la posada en pràctica de proves basades en tècniques d’Intel·ligència Artificial per detectar fuites, s’aconsegueix reduir les pèrdues d’aigua i contribuir a gestionar de forma eficient i sostenible aquest recurs escàs.

Parlava també d’un model social.

L’aigua és un servei essencial i, per això, protegir tots els usuaris, garantir-ne els drets i oferir el millor servei contribueix a una societat més justa, igualitària i inclusiva. A Sant Cugat, s’han ajudat 921 famílies en situació de vulnerabilitat a pagar el rebut de l’aigua amb el fons de solidaritat que aporta Sorea des de 2016. Més de 7.700 famílies santcugatenques s’han beneficiat d’ajudes, facilitats de pagament i bonificacions.

Entenem, doncs, que les aliances són bàsiques per assolir-ho.

La col·laboració publicoprivada és clau per afrontar l’emergència climàtica, per preservar el medi ambient i per garantir l’accés a l’aigua per a tothom. Fa pocs dies, se celebrava una jornada de l’Agrupació de Serveis d’Aigua de Catalunya (ASAC), l’associació professional que agrupa les operadores del sector de l’aigua a Catalunya, de la qual Sorea forma part, on més de 200 professionals parlaven d’aquests reptes. En el conjunt de conferències, tant les empreses com les administracions públiques que hi van participar van situar la transició sostenible i circular, la digitalització i la col·laboració publicoprivada com els eixos d’acció per fer front al canvi climàtic. És en aquest sentit que treballem a Sant Cugat, per gestionar de forma sostenible i innovadora un recurs escàs i insubstituïble, des de les aliances i amb una mirada social on posem les persones al centre del nostre servei.

 
Comentaris

Destaquem