Anella verda: un any dels nous carrils bici al centre de Sant Cugat

L'Ajuntament de Sant Cugat va eliminar carrils de circulació per crear nous carrils bici al centre de Sant Cugat

El maig de 2020, l’Ajuntament de Sant Cugat va implantar l’anella verda. Una nova xarxa de carril bici al centre de Sant Cugat que va eliminar carrils de circulació de vehicles motoritzats a Francesc Moragas, Rius i Taulet i Lluís Companys. L’objectiu era potenciar l’ús de la bici i eliminar cotxes del centre.

“El balanç és molt positiu. S’ha consolidat i la gent ho ha acceptat. L’oposició frontal del principi ja no existeix”, assegura el regidor de Mobilitat, Jose Gallardo.

"La idea és bona, anem guanyant infraestructura de bicicleta. Però la mancança està més al municipi en general que no pas al centre. Però els carrils bici estan ocupats per vehicles de càrrega i descàrrega i gent que s’atura amb el cotxe constantment", assenyala Ernest Vidal, de l'Assemblea de la Bici.

Cues i trànsit

A l’inici, bona part del comerç es va oposar a la posada en marxa de l’anella verda i el so dels clàxons era habitual en molts moments del dia. Una realitat que, segons Gallardo, s’ha capgirat: “Al principi hi havia molt més trànsit perquè la gent passava per allà per inèrcia. A dia d’avui s’han buscat alternatives i s’han adonat que no cal passar pel centre de Sant Cugat”.

Segons el regidor, el 81% dels vehicles de motor que passen per Francesc Moragas o Rius i Taulet podrien fer-ho per vies alternatives: “S’ha de reduir l’accés del cotxe al centre”. Amb tot, considera que la situació ara és “fluida” tret de les hores puntes.

Captura de pantalla 2021 06 02 a las 14.50.36

Avinguda de Rius i Taulet FOTO: Bernat Millet

Connexions amb els districtes

L’Assemblea de la Bici considera que l’anella verda va ser una bona idea, però destaquen que una de les principals mancances és que no està connectada amb altres districtes i barris.

En aquest sentit, el regidor de Mobilitat ha assegurat que treballen en tres projectes: connectar les estacions de Valldoreix i Sant Cugat pel passeig de Valldoreix, acabar el carril bici de l’hipòdrom i allargar-lo fins a l’avinguda de Graells (quedarà per més endavant la connexió total a Rius i Taulet fins a Lluís Companys) i la connexió del Parc Central fins a Mira-sol.

“L’anella es consolida, no tenim cap intenció de retirar-la, sinó d’ampliar-la”, resumeix Jose Gallardo.

Ribatallada i Àngel Guimerà

Dos punts del projecte inicial eren a Àngel Guimerà i rambla de Ribatallada. En el primer cas, es pretenia restringir el pas dels vehicles just després de la sortida del túnel de l’estació, obligant-los a girar pel carrer de Villar, i deixar la calçada per bicis. Finalment es va descartar i s’ha optat per senyalitzar que és una calçada compartida.

En el cas de rambla de Ribatallada, es va arribar a eliminar un carril de circulació i es va dibuixar un carril bici, però finalment es va retirar i es va tornar el carril bici a la vorera. Els dos espais, per ara, seguiran així.

“Hem de ser realistes: fer mesures a les quals la gent es vagi adaptant, no mesures més dràstiques i que tothom posi en contra. Hem de ser valents, però amb prudència”, explica el regidor. L’Assemblea de la Bici creu que l’anella no està tancada per aquests dos punts.

Incivisme als carrils bici

Captura de pantalla 2021 06 02 a las 14.51.29

Furgonetes aturades al carril bici a Francesc Moragas FOTO: Bernat Millet

Una situació que es repeteix diàriament als carrils bici, sobretot a Francesc Moragas, és que hi ha molts cotxes que hi aparquen. Furgonetes de càrrega o vehicles particulars que fan algun encàrrec. Un fet que denuncia  l’Assemblea de la Bici  per la seva perillositat. Asseguren que hi ha ciclistes que desisteixen de circular per l’anella verda pels conflictes que es generen amb els cotxes que envaeixen els carrils.

“Els agents de civisme estan fent actuacions per intentar conscienciar aquests incívics”, assegura Jose Gallardo. Sobre sancions i control, apunta que és una competència de la regidoria de Seguretat. “Hi ha gent que deixa d’anar per l’anella perquè no és agradable entrar en conflicte cada dia”, assegura Ernest Vidal.

Captura de pantalla 2021 06 02 a las 14.50.56

Vehicles parats al carril bici dels Quatre Cantons FOTO: Bernat Millet

Augment de bicis?

Amb tot, el regidor de Mobilitat està convençut que l’ús de la bici ha augmentat amb l’anella verda, però especialment de gent que abans anava a peu. Ara, assegura, cal que persones que van en cotxe es passin a la bici. Segons les xifres del comptador de bicis de la rambla del Celler (davant de l’Ajuntament), entre l’1 de juny de 2019 i el 26 de maig de 2020, van passar 201.000 bicicletes.

En el mateix període de l’any següent (ja amb l’anella verda) en van ser 232.000. Tot i això, cal recordar que a l’abril de 2020 pràcticament no es va poder sortir. L’augment ha sigut més important en caps de setmana (bici esportiva).

Opinions de veïns i comerciants

Consuelo Sabat  Veïna del centre de Sant Cugat

14 1

“Em sembla molt bé que hagin impulsat l’anella verda, perquè els vianants tenim molts menys problemes i la ciutat guanya en comoditat per a les persones”

“A més, la contaminació també desapareix, si més no es redueix bastant, i el medi ambient de Sant Cugat es veu més net ”

Matti Matinlauri Veí del centre de Sant Cugat

14 2

“Penso que la ciutat és per a persones. Si per mi fos, tots els cotxes fora. No fa falta entrar al centre de Sant Cugat amb cotxe”

“Hem de guanyar més espais de vianants i per a vehicles no contaminants, com les bicicletes, perquè d’aquesta manera tindrem una ciutat que serà més per a les persones”

Francesc Solanas Treballa dins de l’anella verda

14 3

“A mi em sembla malament per l’experiència del temps que fa que funciona l’anella verda. Jo treballo per la zona, i hi ha molt de trànsit, amb els cotxes fent sonar el clàxon, etc”

“No hi veig pràcticament bicis. En teoria, era per potenciar l’ús de la bicicleta i no està succeint. En definitiva, després d’un temps funcionant, no hi estic d’acord”

Pablo Macho Veí del centre de Sant Cugat

14 4

“Em sembla bé que es promogui una mica l’ús de la bicicleta. El medi ambient necessita que transitem cap a una mobilitat cada vegada més sostenible”

“De totes maneres, és veritat que l’anella verda està causant forces problemes de trànsit en la zona, i es nota el canvi. Haurien de buscar fòrmules alternatives”

Jaume Valero  Propietari de la Carnisseria Sagarra

15 1

“Hem de tenir un equilibri entre el comerç i el medi ambient. De la manera que està pensada l’anella verda, sense alternativa d’aparcament, etc... Tot això no ajuda al comerç“

“L’Ajuntament ha de saber cap a on vol anar. Si vol destruir el comerç local, que segueixi fent anelles verdes,. El client de Sant Cugat vol aparcar a prop dels comerços, si no troben una alternativa”

Dolors Veïna del centre de Sant Cugat

15 2

“No estic d’acord amb l’anella verda, perquè no s’està fent un bon ús. Hi ha un embús constant, i els que vivim aquí estem afectats”

“Si fos de profit, i les bicicletes o els patinets en fessin un bon ús, tots els vehicles tenen dret a utilitzar el carrer, però no és aquest el cas. Cadascú va per on vol, i estan perjudicant els cotxes”

Jaume Valldeperas Activista de la bicicleta

15 3

“L’anella verda és un dels grans ‘bicinyaps’ de Sant Cugat. No està ben feta, per accedir-hi has de cometre infraccions i no està protegida dels cotxes. Directament et jugues la vida.”

“El carril bici de l’anella verda és el nou espai de càrrega i descàrrega de Sant Cugat, i l’Ajuntament no fa res per millorar-ho. La gent que decideix no va en bici”.

Laura Serrajòrida Propietaria de la fleca Serrajòrdia

15 4

“A escala comercial, aquest any no ha repercutit només el fet que hi hagi l’anella verda, però segur que si algú venia a buscar el pa en cotxe, ja no ve”

“El fet que es generi trànsit i els cotxes estiguin aturats, és més perjudicial encara i, a més, no hi veig passar bicicletes. No ens agrada l’anella verda".

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem