Bikelogic: "Podem canviar les furgonetes per bicicletes elèctriques amb remolcs"

Bikelogic és un projecte nascut a Sant Cugat que vol aconseguir reduir les furgonetes de repartiment i canviar-les per bicis elèctriques

Carmen Estévez i Jordi Molins van crear al març de 2022 la cooperativa Bikelogic, un projecte que vol transformar l’entrega de paquets a les ciutats potenciant l’ús de la bicicleta elèctrica amb remolcs. Ubicats al Mercantic, l’objectiu és treure de Sant Cugat les furgonetes de repartiment per afavorir una logística més sostenible.

Per què neix Bikelogic?

Carmen Estevez: Vèiem que el sector de la mobilitat i logístic necessitava una transformació. El comerç digital s’ha multiplicat per 200 i els centres de les ciutats tenen un col·lapse de furgonetes i cotxes del sector logístic, que representa un 30% de la mobilitat.

Jordi Molins: Hi ha una sèrie de necessitats que hem detectat: la vessant mediambiental, la introducció de la Zona de Baixes Emissions, la ciutat ha de ser més per la gent i no pels cotxes... I necessitats a nivell socioeconòmic, com les condicions de treball dels treballadors del sector logístic i la precarietat que hi ha. I el comerç local necessita eines per potenciar-se i fer-se competitiu davant de les grans plataformes que es dediquen a la venda online.

C. E.: L’objectiu és que la meitat del nostre equip sigui provinent del tercer sector, amb persones amb dificultats per accedir al mercat laboral.

Per què a Sant Cugat?

C. E.: A nivell de població i teixit econòmic té una mida interessant, hi ha la Zona de Baixes Emissions desenvolupada, hi ha sensibilitat ambiental i jo soc de Sant Cugat.

En què es basa l’activitat de Bikelogic?

C. E.: Tenim tres línies de negoci. Primer, el servei de missatgeria i entrega de mercaderies de primera i última milla. El concepte és que no cal que entrin tantes furgonetes a Sant Cugat. Al nostre hub de Mercantic poden arribar mercaderies i nosaltres les distribuïm per la ciutat. Entre el 40 i 45% de les mercaderies que entren en furgonetes es podrien absorbir amb aquesta alternativa. Per fer-ho, utilitzem unes bicicletes amb remolcs. Una segona línia és la venda d’aquestes bicicletes i remolcs a empreses que hi estiguin interessades. La tercera és la consultoria i la formació en tot l’àmbit de mobilitat alternativa.

J. M.: També oferim solucions logístiques al comerç local i filtrem les mercaderies que entren de fora la ciutat. Podríem canviar les furgonetes per bicicletes elèctriques amb remolcs, on podem portar fins a 280 quilos. A més, empreses de serveis com electricistes, lampistes, etc., poden desplaçar-se amb aquestes bicicletes. Són molt més eficients. Gran part del temps se’l passen al cotxe i amb aquesta opció tens una gran capacitat de càrrega i et pots moure per tot arreu.

bikelogic

Els remolcs de Bikelogic poden portar fins i tot una rentadora FOTO: Bernat Millet

Com es pot aconseguir que empreses com Amazon facin el pas de col·laborar amb vosaltres per distribuir l’última milla?

J. M.: Hem parlat amb operadors logístics mitjans, amb Amazon encara no. Hi ha interès perquè per ells també és una problemàtica, tot són problemes a l’hora d’entrar a les ciutats, com la falta d’aparcament.

C. E.: Per ells és un cost afegit, l’última milla no els hi és rendible. Nosaltres els proposem una solució per aquest últim tram que els hi genera un conflicte.

"Avui en dia, et poden venir a casa tres furgonetes diferents per repartir tres paquets. No té cap sentit"

Què implicaria aquest canvi?

J. M.: El nostre ideal és integrar el repartiment del màxim número de repartidors. Avui en dia, et poden venir a casa tres furgonetes diferents per repartir tres paquets. No té cap sentit. Ara mateix és difícil perquè els operadors són reticents en integrar el software amb nosaltres, però aquest és l’objectiu final. Ara estem parlant amb molt comerç local i operadors mitjans.

C. E.: Les externalitats positives que generaríem són molt bones. Només cal veure la barbaritat de vehicles que es mouen en hora punta a Sant Cugat.

Què pot fer el consumidor final per afavorir iniciatives com la vostra i evitar que li arribin quatre furgonetes diferents a casa?

J. M.: Una part del servei de missatgeria que oferim és agrupar les compres online de diferents persones en el nostre hub. I un dia, quan vulgui cadascú, li repartim tots els paquets que ens hagin arribat a casa seva.

C. E.: Com a empresa, si estàs comprant a diferents llocs, també ho pots agrupar amb nosaltres.

Què podeu oferir al comerç local per millorar la seva competitivitat digital?

J. M.: En molt comerç local és el mateix treballador que deixa de fer la seva feina per repartir un paquet. Nosaltres professionalitzem l’entrega del producte i treballem amb una aplicació d’una última milla logística, que s’hi pot afegir tothom. A més és un plus en la imatge, la sostenibilitat i l’acció social d’un establiment.

La infraestructura de Sant Cugat està preparada per canviar les furgonetes per bicis?

J. M.: A nivell de carril bici està creixent, però hauria de millorar una mica més. Hi ha alguns punts una mica confusos, com el carrer de Lluís Companys. A poc a poc es va introduint i anirà a més.

"Un 45% de les mercaderies es poden repartir amb bici"

La distribució amb furgonetes ha arribat al seu límit?

J. M.: Sí. Un 45% de les mercaderies es poden repartir amb bici. El nostre remolc pot portar una rentadora o voluminosos, podem absorbir gran quantitat de paquets i moviment de furgonetes.

C. E.: Avui les emissions de carboni de la ciutat no són saludables ni complim amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Ara cal posar les eines perquè hi hagi aquest canvi.

Aquest servei és possible també portar-lo a barris com La Floresta, Les Planes o Valldoreix?

C. E.: moment estem al centre, Valldoreix i Mira-sol.  És un model de negoci replicable, es pot fer en totes les poblacions.

Una de les qüestions que heu comentat és la precarietat de molts repartidors d’algunes empreses. Com ho combatríeu en el vostre cas?

J. M.: La nostra idea és que tothom tingui un contracte laboral. Volem crear llocs de feina de futur i de qualitat, és un sector que anirà evolucionant a les ciutats.

N’heu parlat amb l’Ajuntament de Sant Cugat per establir alguna col·laboració?

C. E.: Ens vam presentar, perquè el projecte també necessita la col·laboració de les administracions. Els hi va encantar la idea i esperem poder col·laborar.

J. M.: L’Ajuntament de Sant Cugat pot ser un partner important per potenciar aquest canvi.

"Molta gent porta els fills a l’escola en cotxe, encara que siguin tres quilòmetres"

Com hauria de ser la mobilitat en una ciutat com Sant Cugat?

J. M.: Molta gent porta els fills a l’escola en cotxe, encara que siguin tres quilòmetres, i s’uneixen a la congestió diària. Si es fa un canvi de mentalitat i es canvia el segon cotxe per una bicicleta, aniria millor per tothom. Fins i tot pots anar a comprar, en una bici pots portar 60 quilos.

C. E.: Imagino un Sant Cugat del futur només per anar caminant o en bicicleta, deixant el cotxe per trajectes llargs. Això significa un canvi en els costums.

Hi ha hagut polèmica en la convivència entre bicis, patinets i vianants. Si ara apareixen moltes bicicletes amb remolc, pot empitjorar?

J. M.: S’ha de regular i seguir les normes de circulació. Es veuen casos de cotxes que envaeixen al carril bici o  bicis que se salten un semàfor. S’ha d’arribar a la convivència entre tots, seguint les normes de circulació. Ara cada vegada hi ha més bicis i la infraestructura també haurà de créixer.

Quins objectius us heu marcat a mitjà i llarg termini?

J. M.: Veiem un potencial de 120.000 entregues de paqueteria anuals a Sant Cugat. Això a nivell d’estructura de l’empresa serien unes 6 bicicletes i 6 treballadors. Ens imaginem replicant el model a altres poblacions, perquè volem una transformació a tot arreu.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem