Castells (Moventis): “Estem convençuts que si la gent prova el servei de bus, li agradarà”

Entrevista amb el director d'operacions de Moventis, empresa que gestiona el servei de bus urbà a Sant Cugat

Jordi Castells és el director d’operacions de Moventis, l’empresa que gestiona el transport urbà de busos de Sant Cugat. Forma part de Moventia, una companyia amb seu central a Sant Cugat dedicada a la mobilitat en general i que gestiona transports a ciutats d’arreu del món. Castells explica els detalls del transport urbà de Sant Cugat, el servei que es dona a barris allunyats del centre o com ha de ser el futur d’aquest servei.

Què és el grup Moventia?

És una empresa dedicada a la mobilitat en general. Tenim dues divisions. Movento, que està enfocada a la venda i postvenda de vehicles. I Moventis, que és l’operador de transport públic en el sentit més ampli: tenim transport per autobús urbà, interurbà i llarga distància; serveis turístics i de lloguer d’autocars; tramvia; taxis i VTC; bicicleta pública i projectes de tecnologia relacionats amb la mobilitat. Som uns operadors de mobilitat en general. A Sant Cugat i Cerdanyola som els operadors del bus urbà i de les línies interurbanes per tot el Vallès Occidental amb Barcelona.

A Sant Cugat gestioneu el transport urbà des del 1982. Quin balanç en feu?

Estem a Sant Cugat des dels inicis del servei. Vam començar amb tres autobusos i tres línies i ara estem amb 30 autobusos i 16 línies. Aquest creixement és més gran que el que ha tingut la població. El resultat és molt bo, estem cobrint el 90% de la població amb accés fàcil a un autobús, amb bones freqüències i un servei de qualitat. S’ha demostrat que l’Ajuntament i l’operador apostem fortament pel transport públic. Abans del Covid, teníem 1,3 milions de viatgers anuals. Ara estem amb una caiguda del 35%.

Castells: "Sant Cugat té una oferta molt completa i cobrim zones allunyades del centre"

Comparat amb altres ciutats similars, quin és el nivell del transport urbà de Sant Cugat?

Sant Cugat té una oferta molt completa i cobrim zones allunyades del centre, com La Floresta i les Planes. I hem innovat molt, de la ma de l’Ajuntament. Per exemple, Sant Cugat és un referent amb el transport a demanda. Vam començar el 2017 a Can Barata i ara ja tenim Can Trabal i Les Planes. Són zones de difícil cobertura amb transport públic, perquè només pots posar un autobús cada hora i quart, amb un mal recorregut i l’usuari no se sent atret. Amb el transport a demanda, l’ús s’ha multiplicat per tres i hem aconseguit que la gent se senti atreta pel transport públic.

Sant Cugat té nuclis aïllats, on hi ha cases que tenen la parada del bus lluny i les freqüències són baixes. Com se li dona servei?

A molts municipis hi ha zones de difícil accés al transport públic, potser a Sant Cugat és més accentuat. L’autobús no només ha de tenir horaris rígids, sinó que ha de combinar-ho amb un transport flexible i a demanda que s’adapti a les necessitats de l’usuari. El vehicle només es mou si un ciutadà el demana i no sempre fa el mateix recorregut. Deixem de moure ferro i passem a fer el transport més eficient. Això fa que el temps de resposta per l’usuari sigui molt més ràpid.

Aquest sistema és accessible a la gent gran?

El transport a demanda s’està fent ara perquè el telèfon mòbil et permet demanar a temps real un vehicle i a l’empresa respondre immediatament. Però no tothom té mòbil i habilitem un telèfon per trucar i demanar el servei.

Castells: "[El transport urbà] és una opció real, que cobreix totes les necessitats"

El transport urbà de Sant Cugat és una opció real pels santcugatencs o cal arribar a més gent?

És una opció real, que cobreix totes les necessitats. I de la mà de l’Ajuntament hem fet apostes per incentivar més la demanda. Sabem que si ho proven, s’hi sumaran. A vegades costa fer el pas. Estem convençuts que si la gent prova el servei, li agradarà. És un servei de qualitat, amb bons horaris i puntualitat.

Ara entrarà la Zona de Baixes Emissions a Sant Cugat. Els vostres 30 vehicles compleixen els requisits?

Ara mateix tenim tres vehicles híbrids i la resta són diésel. Estem en una fase de renovació de la flota, per anar cap a vehicles híbrids o elèctrics. En dos anys tenim un pla de renovar gairebé tota la flota, tot i que algun haurà de seguir sent diésel. Durant el 2022 esperem poder tenir gran part de la flota renovada.

Més info: Sant Cugat invertirà un milió d'euros en vehicles aptes per la Zona de Baixes Emissions

Captura de pantalla 2021 10 12 a las 12.23.41

Jordi Castells, a la seu de Moventia a Sant Cugat FOTO: Bernat Millet

Un tema pendent és la configuració de les línies i recorreugts. Des de l’Ajuntament fa temps que es diu que s’ha de reformular per fer-la més útil i adaptada als nous barris. Són prou atractives?

Un transport urbà sempre té un creixement orgànic, es van afegint noves línies any a any i no es fa amb una visió global. De tant en tant s’ha de fer un replantejament, mirant la ciutat en global. Nosaltres hem anat fent canvis per adaptar-nos a la realitat del territori. No creiem que ara estiguem malament, no es requereix urgentment un canvi.

L’any passat també es va fer una prova de transport a demanda amb vehicles més petits. El sector del taxi va denunciar que era competència deslleial i es van fer canvis. Com va anar?

El transport a demanda també el veiem per zones d’alta densitat. Ara tenim taxis, que són cars però et porten d’un punt a un altre sense esperar. I busos, que t’has d’adaptar al seu recorregut. Creiem que entremig hi haurà una nova capa de transport de vehicles més petits que el bus, pululant per la ciutat que s’adaptaran a les necessitats de l’usuari. No pensem que sigui un Uber, que s’enfoca més de manera individual. Nosaltres ho veiem com busos urbans més petits sense horaris fixes i agafant diversos usuaris. Estem segurs que treurà gent del vehicle privat per portar-lo al transport públic. És veritat que hi ha hagut polèmica amb el taxi, però nosaltres ens adaptarem a la legalitat. No competim amb el taxi, complementem un forat entre el bus i el taxi. No s’ha de sentir amenaçat.

Més info: Sant Cugat rectifica la prova de transport a demanda per adaptar-se a la legalitat

Castells: "És raonable que en un municipi com Sant Cugat n'hi hagi una [d'estació central de busos"

A Sant Cugat s’ha parlat de fer una estació central de busos. És necessari?

És raonable que en un municipi com Sant Cugat n’hi hagi una. Som els primers implicats perquè alimentem Sant Cugat amb el Vallès i Barcelona, ens aniria bé. El problema és on la col·loques i que no perjudiqui la intermodalitat amb les línies urbanes i interurbanes. Si totes les línies interurbanes han d’anar a un punt concret, s’ha de pensar molt bé perquè estiguin totes les línies urbanes connectades. L’usuari no pot sortir perjudicat.

El servei interurbà és utilitzat o la competència amb el tren el fa menys útil?

Som un servei complementari al tren i hem trobat al nostre lloc, tenim una demanda satisfactòria i està creixent. Ens podem adaptar millor que el ferrocarril, tot i que té una freqüència boníssima. Però podem arribar a altres zones del territori, per exemple a la zona nord de Barcelona entrant per la Meridiana. I també fan d’operador urbà en les ciutats per on passen.

Ara la competència passarà a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Què suposarà per l’usuari aquest canvi?

L’AMB és referent en la qualitat de la xarxa de les ciutats on està. Tenen una experiència molt àmplia i estem convençuts que aportarà un coneixement afegit al dels ajuntaments. Segur que aportarà noves idees i esperem que més fons per poder fer una cobertura més àmplia i renovar vehicles. Quan hi hagi el canvi, hi haurà una nova licitació de l’AMB. Nosaltres participarem al concurs i esperem guanyar-la.

Castells: "Sant Cugat podria ser una ciutat amb una xarxa de bicis públiques"

També opereu el servei a Valldoreix, que té unes característiques peculiars.

Operem conjuntament amb un altre operador. Té molt bon resultat i molta demanda per ser apartat del centre. La gent està satisfeta. Antigament potser no era del tot satisfactori, però des de que nosaltres hi som, l’hem posat al dia.

Com a experts del sector, com ha de ser la mobilitat del futur en ciutats com Sant Cugat?

Una capa de transport d’autobus amb horaris fixes com la que hi ha ara o reduïda amb més freqüències. I després una zona coberta per vehicles movent-se per la ciutat, més petits que els busos..

A municipis com Sant Cugat tindria sentit un sistema de bicis compartides?

Sant Cugat podria ser una ciutat amb una xarxa de bicis públiques.

Els busos de Sant Cugat són accessibles a persones amb mobilitat reduïda?

El 100% de la nostra flota és accessible des de fa anys. Hi apostem fermament.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem