Així es la proposta de Zona de Baixes Emissions: afectarà també els residents

La voluntat és que la Zona de Baixes Emissions entri en vigor al juliol o al setembre d'aquest 2020

La Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat, que restringirà el trànsit de vehicles més contaminants al centre de la ciutat, entrarà en vigor al juliol o al setembre. Amb aquest calendari treballa el govern municipal, que farà l'aprovació inicial de la seva proposta al ple municipal de maig. Després s'obrirà un període d'al·legacions i la previsió és que s'aprovi de manera definitiva al juliol o al setembre. Sant Cugat serà la segona ciutat, després de Barcelona, amb una Zona de Baixes Emissions.

Més info: Així serà la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat

La proposta, que pot patir alguna modificació durant el procés, inclou una àrea de quatre quilòmetres quadrats per la qual no podran circular els vehicles que no disposin d'etiqueta ambiental de la DGT. Tampoc ho podran fer els vehicles sense etiqueta dels residents a Sant Cugat ni dels barris de dins la Zona de Baixes Emissions. "Si el cotxe no té el distintiu, visquis on visquis, no podràs accedir a la Zona de Baixes Emissions", ha emfatitzat el regidor de Mobilitat, José Gallardo.

Captura de pantalla 2020 05 15 a las 13.37.01

La Zona de Baixes Emissions estarà delimitada per la carretera de Vallvidrera, la Ronda Nord, l'avinguda de Roquetes, l'avinguda de les Corts Catalanes, el carrer de Llaceres, el passeig de Valldoreix.

L'objectiu, ha recalcat Gallardo, és millorar la qualitat de l'aire i reduir la contaminació. Les dades apunten que un 16% del parc de vehicles de Sant Cugat es veurà afectat per les restriccions. Hi ha excepcions, com el transport de persones amb mobilitat reduïda o serveis d'emergències, que podran accedir a l'àrea tinguin o no distintiu ambiental. A més, es podran demanar deu autoritzacions anuals per accedir dins la Zona de Baixes Emissions per vehicles sense etiqueta.

Com a norma general, queden fora els turismes de benzina matriculats abans de 2000 i els dièsel abans de 2005-2006. Tampoc les motos matriculades abans del 2003. 

 
distintiusdgt lin 1024 41 420x210

Les distincions ambientals amb les quals es podrà accedir a la Zona de Baixes Emissions

Fins a 500 euros de sanció

Les sancions per incomplir la normativa oscil·laran entre els 100 i els 500 euros, depenent de la gravetat. A més, hi haurà recàrrec del 30% en cas de reincidència. Tot i això, durant els primers sis mesos d'entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions no es posaran multes.

El control del compliment de les restriccions es faran amb càmeres de lectors de matrícules, que s'instal·laran als punts amb més afluència. 

El transport públic i el de mercaderies gaudirà d'una moratòria d'un any per adaptar-se a la nova realitat.

Subvencions i aparcament

Per ara, l'Ajuntament de Sant Cugat no té previst oferir subvencions o ajudes per facilitar canvis de cotxes contaminants.

D'altra banda, es treballa per buscar un terreny a l'entrada per Rubí per arranjar un aparcament fora de la Zona de Baixes Emissions, com el que hi ha a la banda de Cerdanyola. Un aparcament que s'hauria de completar amb un bus llançadora al centre. 

 

El retard

La Zona de Baixes Emissions havia d'entrar en vigor l'1 de gener de 2020, però el govern va ajornar la seva posada en marxa fins a redactar una ordenança, ja que amb el decret existent llavors, apunten, no era suficient.

Durant aquest temps també s'ha obert la definició de la Zona de Baixes Emissions a la participació ciutadana i s'han rebut una vuitantena de propostes de persones i entitats. Segons el regidor de Mobilitat, se n'han incorporat unes 17.

Emergència climàtica

José Gallardo ha avançat que no se sabrà si la mesura serà suficient per baixar els nivells de contaminació de manera important fins que no entri en vigor. Un cop estigui en funcionament, no descarten els canvis necessaris per assolir l'objectiu.

En aquest sentit, la regidora de Sostenibilitat, Alba Gordó, ha detallat que aquesta és una de les mesures amb què treballa l'Ajuntament per fer front a la crisi climàtica. De fet, s'està elaborant un Pla contra l'Emergència Climàtica, amb participació ciutadana, per definir les mesures que s'hauran d'impulsar. 

"Som el segon municipi que estem aprovant aquesta zona i hi ha la voluntat de liderar la lluita contra l'emergència climàtica", ha assegurat Gordó.

 
Comentaris

Destaquem