Sant Cugat, ciutat de cotxes i motos: així ha crescut el parc mòbil en 20 anys

Repassem el parc de vehicles de la ciutat en el Dia Sense Cotxe, que se celebra cada 22 de setembre

Sant Cugat ha experimentat una transformació notable en la seva mobilitat en les últimes dues dècades. El 2023, la ciutat comptava amb 59.839 vehicles matriculats, una xifra que reflecteix un creixement constant des de principis de segle. El parc mòbil ha passat de 36.333 vehicles el 2000 a gairebé 60.000 el 2023, amb un augment destacat en turismes i motocicletes. Un creixement paral·lel a l'increment de la població de Sant Cugat, que ha passat de 52.654 habitants (2000) a 97.579 (2023). 


Els turismes, amb 40.705 unitats el 2023, continuen sent el tipus de vehicle més comú, tot i que el seu creixement ha estat més moderat en els últims anys. En canvi, les motocicletes han experimentat un increment significatiu, passant de 4.500 unitats el 2000 a 11.921 el 2023, consolidant-se com una alternativa de mobilitat cada vegada més popular a la ciutat.

Altres tipus de vehicles també han mostrat tendències diverses. Els camions i furgonetes han augmentat lleugerament, amb 5.926 unitats el 2023, mentre que els autobusos i altres vehicles han mantingut una presència estable, amb 1.167 unitats. Els tractors industrials han mostrat una tendència a la baixa, amb només 120 unitats el 2023, una xifra que reflecteix la transformació urbana de la ciutat.

Vehicles per habitant: Sant Cugat al mapa català

Si es mira el nombre de vehicles per persona, Sant Cugat també destaca. Amb 0,61 vehicles per habitant, la ciutat se situa pràcticament a la mitjana de les grans ciutats catalanes, però clarament per sobre de capitals d'alta densitat com Barcelona (0,53) o l'Hospitalet (0,42). En canvi, es troba molt a prop de ciutats com Terrassa (0,64), Sabadell (0,61) o Rubí (0,65), i només per sota de Girona (0,69) o Reus (0,68), que encapçalen el rànquing.


Però la fotografia es fa encara més interessant quan es desglossen els tipus de vehicle. A Sant Cugat hi ha 0,41 cotxes per habitant i 0,12 motos, una combinació que explica el paper creixent de les dues rodes. Barcelona, per exemple, té menys cotxes (0,31 per persona), però moltes més motos (0,16), la qual cosa la converteix en la capital catalana de la motocicleta. A la resta de grans ciutats, les motos rarament superen les 0,10 per habitant, cosa que situa Sant Cugat en el grup capdavanter en aquest àmbit.

 

 

Així, el municipi es configura com una ciutat on el cotxe encara és hegemònic, però on la moto s'ha consolidat com a segona força, amb un pes molt més gran que en la majoria de ciutats catalanes de mida similar.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem