Voreres Sant Cugat: "Sant Cugat s'ha fet exclusivament pels cotxes"

Un santcugatenc va impulsar el compte de Twitter @VoreresSantCu per denunciar la "impunitat" dels cotxes i els perills pels vianants

Denunciar la impunitat i l'incivisme dels vehicles privats és l'objectiu del compte de Twitter @VoreresSantCu, impulsat per un santcugatenc preocupat per la mobilitat al municipi, la preferència dels cotxes i la inseguretat pels vianants, especialment els infants. Les imatges de cotxes aparcats damunt de la vorera són diàries en el perfil. El TOT conversa amb aquest santcugatenc aprofitant la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible, que se celebra del 16 al 22 de setembre.

Per què decideix impulsar el compte de Voreres de Sant Cugat?

Considero que l'Ajuntament de Sant Cugat és molt laxa amb els cotxes, és evident. Només cal passejar per la ciutat. En teoria, al centre de vianants hi ha un horari de càrrega i descàrrega que no compleix ningú. I ni la policia ni ningú fa res. I estic molt preocupat per les escoles, és brutal la impunitat que hi ha. Fins i tot amb policies davant, els pares i mares aparquen a la vorera perquè tenen pressa.

Quan comença a veure que és un problema?

Te n'adones sobretot quan tens fills. Tinc dues filles i veus el perill que suposa. Fins i tot pel centre de vianants, has d'estar preocupat de no separar-te dels teus fills perquè no els atropelli una furgoneta o un cotxe a qualsevol hora. La ciutat de Sant Cugat s'ha fet exclusivament pels cotxes, és una evidència.

Quines són les principals infraccions que cometen els conductors?

La reina és la vorera a Sant Cugat, és un aparcament més. I la majoria de voreres no compleixen la llei, que des del 2010 diu que han de tenir un mínim d'un metre vuitanta, sense cap mena d'obstacle. Només cal mirar dos carrers principals que van a les estacions, com el passatge del Carme i el carrer de Vic, que no compleixen cap normativa. No es pot anar allà amb cadira de rodes o cotxet. És una vergonya. El principal problema de Sant Cugat són les voreres i pels diferents governs de Sant Cugat és més important que es pugui aparcar el cotxe gratuïtament, que no pas que la gent hi pugui caminar.

Falta conscienciació entre els conductors? Quin missatge enviaria?

L'any passat a Madrid van matar a una nena a una escola. Una mare que estava sobre la vorera i, en lloc de tirar endavant, es va equivocar i va fer marxa enrere i va atropellar tres nenes i en va matar una de sis anys. Si s'equivoca al carrer no passa res, a la vorera mata a una nena.

"En els últims quatre anys no hi ha hagut ni una multa per excés de velocitat"

Hi ha impunitat?

En els últims quatre anys no hi ha hagut ni una multa per excés de velocitat. S'han dedicat a pintar el límit de 30 per hora, però ningú ho compleix. Ja no demano fer més carrils bici o millors voreres, qe ho veig impossible; però almenys que l'Ajuntament faci complir la normativa, cosa que no fa. Per molta normativa que hi hagi, si no es fa complir, no té sentit. Aparcar en vorera o carril bici són 200 euros. Però si saps que no et posaran una multa, hi aparcaràs. Per molt que pintis un 30 per hora a terra, la gent no ho complirà.

A Sant Cugat hi ha un ús més elevat o més incívic dels vehicles privats?

La gent és incívica i es pensa que té dret a tot. Per exemple, quan van pacificar el Pi d'en Xandri, hi havia veïns que es queixaven perquè no podien aparcar el cotxe davant de casa. Es té instaurat que aparcar el cotxe a la porta de casa és un dret. I no ho és. És el teu cotxe i és el teu problema. És com si em compro una nevera i no m'hi cap a casa, no la puc posar al carrer. Per què un cotxe sí? La gent amb cotxe tendeix a ser més egoista, però és un problema de l'Ajuntament. Si fes complir les regles, la gent s'ho pensaria dues vegades a l'hora de fer aquestes infraccions.

És compatible fomentar la mobilitat sostenible amb l'ús del vehicle privat?

Absolutament no. S'ha de treure espai al cotxe. L'espai és el que és i la majoria ara és pel cotxe. L'única opció de fer millors voreres és treure aparcaments. L'única opció d'avançar en la mobilitat sostenible és fent bona infraestructura de vianants i ciclistes i l'única manera és treure espai pel cotxe. Les dues coses no són compatibles. Facilitar la fluïdesa cotxista és incompatible amb la mobilitat sostenible.

"Que els nens respirin aire net i no els atropellin és una demanda legítima"

La societat està conscienciada en buscar alternatives al cotxe? Sovint hi ha resistència al canvi?

Si facilites el cotxe, la gent l'utilitzarà. Si vols anar en bici amb els teus fills a l'escola, però és perillós perquè tothom va en cotxe, tu també l'agafaràs. S'han de mirar exemples com París, amb dues legislatures ha canviat radicalment la ciutat. A Pontevedra fa vint anys va arribar un alcalde i va dir que no havia de facilitar la vida als cotxes o donar-los aparcament. I ara és un dels pocs exemples a la península Ibèrica de mobilitat sostenible. I els que es resisteixen són una minoria. I no és una queixa legítima. I que els nens respirin aire net i no els atropellin és una demanda legítima.

Anar a peu o en bici a Sant Cugat és segur?

No. La majoria de voreres no compleixen normatives i, les que sí que ho fan, sovint estan ocupades per camions, gent que va a comprar el pa... I amb bici igual. Per l'Ajuntament de Sant Cugat, anar en bici és una activitat lúdica pel cap de setmana. Quan vaig amb les meves filles amb bici, haig de posar-hi mil ulls. Però aquí la majoria de gent no ha agafat mai una bici i no hi pensa.

Com valora el paper dels governs de Sant Cugat en tot plegat?

Em fan molta ràbia els quatre anys del govern d'esquerres, que haurien d'haver treballat per la mobilitat sostenible i no ho van fer, més enllà d'accions de cara a la galeria. Dels convergents t'ho esperes, però els partits d'esquerres haurien pogut canviar moltes coses. Han continuat amb la política d'impunitat. El 2021, la Policia Local va posar només sis multes per ocupar el carril bici... I el nou alcalde Josep Maria Vallès va fer l'espectacle de la retirada de pilones. Va ser ensenyar quin serà el futur de la legislatura: tallar les pilones que, com a mínim, fan que els cotxes no aparquin al carril bici. L'excusa de les ambulàncies és per riure. A Rius i Taulet, amb diversos carrils, les ambulàncies es queden atrapades i ningú n'ha parlat. El que molesta és que la gent vagi en bici. Treure espai al cotxe a una ciutat com Sant Cugat és un problema pels de sempre. El ciutadà té tan integrat que el cotxe és el rei... I a Sant Cugat més, és la panacea del cotxisme a Catalunya. Podríem ser una ciutat exemplar de mobilitat sostenible i no ho som.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem