Diferents forces polítiques coincideixen que és necessari un canvi en el pla de mobilitat

Representants de partits polítics municipals han exposat les seves idees sobre la mobilitat al municipi en un debat organitzat per l'Assemblea de la Bicicleta a Sant Cugat

Diferents representats polítics de Sant Cugat coincideixen que és necessari un canvi en el pla de mobilitat actual, aprovat l'any 2014. Així ho han exposat en el debat sobre mobilitat organitzat per l'Assemblea de la bicicleta a Sant Cugat i moderat pel periodista d'El Cugatenc, Jordi Pascual. A més, també han tractat com a prioritats reduir el trànsit al centre, una millora de la xarxa d'autobús i la creació de centralitats.

És inevitable pensar en salut quan es tracta de mobilitat, ja que la quantitat de gasos que emeten els vehicles influeix de manera directa. I així ho ha exposat el professor de recerca de IDAEA-CSIC amb més de 25 anys d'experiència en recerca en geoquímica ambiental i contaminació atmosfèrica, Andrés Alastuey, qui ha indicat que hi ha dues consideracions a tenir en compte quan parlem de qualitat de l'aire, la distribució de les ciutats i els efectes que la contaminació té sobre l'estat psíquic. Alastuey ha assentat les bases del debat amb una explicació sobre les afectacions dels gasos contaminants.

Valoració de les accions del mandat anterior

Els últims quatre anys de mandat han estat en el focus del debat a l’hora de valorar quines han estat les actuacions i les millores en termes de mobilitat. El regidor de Serveis Urbans i número 3 a la llista del PSC, José Gallardo, ha fet autocrítica i, tot i que ha valorat “positivament” les accions realitzades, “no és suficient”. En aquesta línia, l’alcaldable d’En Comú Podem, Ramon Gutiérrez, ha coincidit en aquesta insuficiència, però ha considerat “interessants” els canvis iniciats en el mandat.

Els altres participants han estat crítics amb la implantació de la Zona Baixes Emissions, en aquest aspecte, la número 2 a la llista de Junts per Sant Cugat i extinenta d'alcaldia amb CiU, Cristina Paraira, ha apuntat que “no ha acabat de donar els resultats que s’esperava” i que s’han pres “decisions unilaterals i sense dades objectives”. El regidor de Barris i Participació i número 2 de la llista de la CUP, Oriol Sánchez, ha declarat que es tracta d’un “impacte mínim” i que s’haurien de replantejar les bases d’aquesta mesura. També ha valorat la importància de descarbonitzar el centre, afavorint la peatonalització, i crear noves centralitats, potenciant així el comerç local.

El número 2 d’ERC, Bernat Picornell, ha defensat la seva posició al·legant que es tracta “d’un repte immens i a llarg termini, no tot dona fruit en 4 anys”. Ha coincidit amb Oriol Sánchez en la creació d’una “ciutat policèntrica”. Gallardo també ha volgut aportar dades que impliquen una disminució de 10 mil vehicles a 5 mil circulant pel carrer Francesc Moragas.

Vehicle privat

Els representants han coincidit en la importància del transport públic i d'una millora pel que fa a la xarxa d'autobusos. Tot i això, i sent evident que l'erradicació total del vehicle privat, no és una realitat factible avui dia, José Gallardo planteja com a pas important el canvi o utilització de vehicles híbrids o elèctrics que són menys contaminants.

En una posició contrària, l'alcaldable del Partit Popular, Álvaro Benejam, ha declarat que "no s'ha de fer una guerra contra el vehicle privat" i que "el transport públic no dona solució a algunes situacions". En aquest sentit, ha considerat inoportuna la mesura perquè "hi ha gent que no es pot canviar el cotxe". Paraira també ha volgut recalcar que es tracta d'una ciutat en transició i que, per tant, "no podem dir demà no hi ha cotxes".

Transport públic i bicicletes

L'alcaldable d'En Comú Podem ha posat en relleu el "caducadíssim contracte de transport públic", volent donar importància a la implantació d'una nova xarxa d'autobusos, amb més freqüències i trajectes més clars: "No pot ser que els veïns de Mira-sol necessitin el cotxe per comprar el pa". José Gallardo i Bernat Picornell han considerat una opció la implementació del bus a demanda. "Governi qui governi, el transport públic és un tema de ciutat" ha puntualitzat Gallardo.

En aquest sentit, els representats han coincidit en la necessitat d'una millora de la xarxa d'autobús públic. Sánchez també ha proposat una millora en les condicions dels treballadors d'aquest sector i l'aplicació d'una mirada feminista.

Ramon Gutiérrez també ha posat en relleu la "dignificació dels carrils bici" i ha preguntat per la inexistència de bicicletes de lloguer, com a Barcelona. Gallardo, responent a la proposta, ha contestat que es tracta d'una elecció i que a Barcelona funciona com un "nyap", és per això que han preferit apostar per la creació d'aparcaments al carrer per les bicicletes, i així "evitar trobar-les tirades pel carrer".

Centralitats i peatonalització

Durant el debat, s'han mostrat algunes imatges de l'estat d'alguns carrers de la ciutat per incentivar la xerrada. En resposta a les imatges, el regidor de Barris i Participació ha expressat que "on s'han detectat els problemes de convivència és al centre; no està pensat per assumir aquest nivell de trànsit i s'hauria de peatonalitzar". Una de les propostes que ha compartit és estudiar i valorar que la rambla Ribatallada es converteixi en una via de dues direccions.

La peatonalització també suposaria buscar nous accessos d'entrada i sortida a la ciutat, i afavoriria la reducció de contaminació en espais més cèntrics. Els representants dels altres partits no han mostrat el seu desacord total amb la proposta, però sí han trobat mancances d'execució. En aquest cas, Gallardo ha indicat que abans de dur a terme qualsevol tancament del centre, s'haurien de tenir aprovades altres alternatives i compartir-les amb la ciutadania.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem