Eleccions 12-M a Sant Cugat: tot el que has de saber per votar

Amb aquesta guia podràs resoldre els teus dubtes sobre la votació a les eleccions catalanes

Sant Cugat, i la resta de Catalunya, viurà una nova jornada electoral el diumenge 12 de maig amb les eleccions al Parlament de Catalunya. La cambra està integrada per 135 diputats, dels quals l'elecció de 85 correspon a la circumscripció de Barcelona. La campanya electoral començarà el 26 d'abril i acabarà el 10 de maig.

Qui pot votar?

En aquestes eleccions poden votar les persones de nacionalitat espanyola majors d'edat el dia de la votació empadronades a Catalunya i inscrites al cens electoral. També tenen dret a vot les persones inscrites al cens CERA que resideixen permanentment a l'estranger. Al municipi, podran exercir el dret a vot 66.083 persones. Durant tot el període electoral, a la pàgina web de l'INE es pot fer la consulta d'inscripció al cens electoral.

Quin és el meu col·legi electoral?

Sant Cugat comptarà amb 35 col·legis electorals i 90 meses. Per aquests comicis hi haurà canvis en 4 col·legis: s'elimina el del pavelló de la Floresta, que passa a l'escola La Floresta; el de la Llar d'Avis de la Parròquia passa al Teatre de la Unió; també s'elimina el situat a l'Aula del Còmic, que passa al Club Muntanyenc. A més, per a aquestes eleccions es recupera l'escola Pins del Vallès i es canvia el nom al col·legi de l'Oficina d'Estacionament Regulat, que passa a denominar-se Oficina Local d'Habitatge.

Més info: Consulta el teu col·legi electoral per a les eleccions del 12 de maig

Com saber si m'ha tocat anar a la mesa

La mesa electoral està integrada pel president i dos vocals. En el sorteig per establir els membres de la mesa també es designen dos suplents per cada membre. En les darreres eleccions generals, la web de l'Ajuntament també va informar dels reserves, és a dir, les persones que han de substituir els suplents si aquests no hi poden anar. El sorteig per determinar quins santcugatencs hauran d'anar a la mesa es farà el pròxim dilluns, 15 d'abril. Com en cada cita electoral, l'Ajuntament habilitarà un web per consultar els resultats del sorteig que es pot consultar en aquest enllaç

Fins quan puc votar per correu?

Els santcugatencs que vulguin exercir per correu el dret a vot ho han de sol·licitar a l'Oficina del Cens Electoral. La sol·licitud es pot fer fins al 2 de maig, i hi ha dues vies per fer-ho. La primera és la telemàtica, amb certificat electrònic, a través d'aquest web de Correus. La segona és fer-ho presencialment a qualsevol oficina de Correus presentant el DNI, passaport o canet de conduir. 

A continuació, l’Oficina del Cens Electoral envia per correu certificat al domicili indicat per la persona electora un sobre amb la documentació corresponent, no més tard del 5 de maig. Aquesta documentació també l’ha de recollir la persona que l’ha sol·licitat, prèvia acreditació de la seva identitat. Si no és al seu domicili, ha d’anar personalment a recollir-la a l’oficina de Correus corresponent.

La persona electora disposa fins al 8 de maig per remetre per correu certificat el sobre dirigit a la mesa amb el vot i el certificat d’inscripció al cens. Aquest enviament és gratuït.

I el vot accessible?

Les persones amb discapacitat visual poden ser assistides per una persona de la seva confiança per escollir la papereta i col·locar-la dins del sobre corresponent. Per altra banda, poden optar pel vot accessible, que garanteix el secret de sufragi. Aquest sistema de vot el podran utilitzar persones amb discapacitat visual inscrites en el cens electoral que coneguin el sistema Braille i tinguin reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33% o estiguin afiliades a l'ONCE.

El vot accessible s’ha de sol·licitar prèviament trucant al telèfon gratuït 900 500 912, fins al 15 d'abril de 2024. Les persones sol·licitants hauran de facilitar les dades següents: nom i cognoms, data de naixement, DNI, domicili, telèfon de contacte, adreça electrònica i petició expressa de rebre la documentació al domicili particular.

L’elector o electora que no sol·liciti rebre la documentació del vot accessible a domicili, el dia de la votació ha d'anar a la mesa electoral que li correspongui votar i identificar-se perquè el president o presidenta de la mesa li lliuri un maletí amb la documentació per poder votar. 

Què cal portar el dia de la votació

Una vegada davant la mesa corresponent, per votar cal identificar-se amb el DNI, el passaport o el permís de conduir. Els documents poden estar caducats, però han de ser els originals, no fotocòpies. La votació comença a les 9 hores del matí i finalitza a les 20 hores del 12 de maig, sense interrupció. Tot i que la votació presencial acaba a les 20 hores, si al local electoral queden persones que encara no han votat i volen fer-ho, la mesa els deixarà votar.

Les persones que, per malaltia o per alguna discapacitat, tenen problemes per poder votar, poden rebre l'ajuda d’una altra persona que els acompanyi o d’algun mitjà material per traslladar els sobres electorals a la mesa.

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem