Sant Cugat amplia els recursos al servei de neteja i recollida de residus

El pressupost creix un 53% per incorporar més efectius, més freqüències de neteja i maquinària més eficient i adaptar els recursos al creixement de la ciutat

El Ple municipal d’aquest mes de desembre ha aprovat la licitació del nou contracte de servei de neteja viària i recollida i transport de residus amb els vots de l'equip de govern, format amb els partits Junts per Sant Cugat i ERC, i les formacions de l'oposició, En Comú Podem, CUP, PSC i PP. VOX s'hi ha abstingut. D'aquesta manera, s'ha donat el vistiplau a una licitació que incrementa el cost fins als 130.696.121,44 euros, el que suposa un augment del 53% respecte a l'anterior contracte i que es distribueix en quatre lots. La previsió és posar-lo en marxa a finals de 2024, una vegada hagi finalitzat el procés d’adjudicació i de resolució de possibles al·legacions.

La tinenta d’alcaldia de gestió urbana, mobilitat i canvi climàtic, Cristina Paraira (Junts), ha subratllat que el nou contracte de neteja respon a l'assoliment de dos objectius. D'una banda, ha dit que respon a tenir "una ciutat neta" amb uns mitjans humans i tecnològics i tècnics més "eficients i respectuosos amb el medi ambient" i que consumeixin menys aigua i energia i amb una maquinària més adequada a les necessitats del municipi en els diferents barris. D'una altra banda, s'ha referit a que té l'objectiu de ser més "sostenibles" per millorar les dades de recollida selectiva.

També ha destacat que la licitació contempla el sistema de millora contínua. En aquest s'ha assegurat que es manté i millora aquest sistema de gestió i que consisteix a inspeccionar la feina diària de l’empresa concessionària i recollir tota la informació. Una vegada analitzada i avaluada, s’elabora la factura mensual basada en el servei real fet per l’empresa concessionària.

D’aquesta manera l’Ajuntament té un control directe del nivell de cobertura i la qualitat del servei. A més, amb la informació recollida es poden aplicar millores contínues per optimitzar i fer més eficient el servei. L’objectiu final és oferir un servei de qualitat en la prestació d’aquest servei públic i que es pugui "adaptar a les necessitats dels pròxims anys", tal com ha explicat Cristina Paraira.

Paraira també ha destacat la tasca de l'anterior regidor de serveis urbans, José Gallardo, però també ha reconegut la feina que es va fer fa dos mandats quan es van començar a redactar els plecs de la nova licitació que s'ha aprovat aquest divendres.

Josep Maria Vallés, l'alcalde de Sant Cugat, ha pres la paraula en el Ple per remarcar que aquest servei que es licitarà és molt important perquè "afecta el conjunt del municipi" i ha expressat que "tant de bo d'aquí a un any ja estigui en marxa".

Com serà la neteja de Sant Cugat amb el nou contracte?

Segons ha informat l'equip de govern, la nova licitació incorporarà ajustaments en freqüència, maquinària i equipaments. Pel que fa a la freqüència, la zona no vianantitzada del nucli antic passa de tenir neteges quinzenals o mensuals a setmanals; els barris de Mira-sol, Volpelleres i Can Mates passa de neteges mensuals a setmanals; i els barris de la Floresta, les Planes, Can Barata i can Borrull passen de neteges bimensuals a quinzenals. D'altra banda, la zona de vianants del Nucli antic i l'avinguda de Cerdanyola manté la neteja viària, però incorpora millores en maquinària i en tipologia de serveis. I es dobla el servei de neteja de pintades a la via pública.

En referència a les novetats sobre maquinària, s’incorporarà nova maquinària d’alta eficiència energètica i de baix consum d’aigua, com per exemple una fregadora-decapadora per netejar el paviment que funciona amb aigua calenta a alta pressió i amb recirculació d’aigua per tenir el mínim consum possible. També tindrà cloració automàtica per prevenir la presència de legionel·losi.

A més a més, es disposarà de més maquinària, com per exemple màquines d’hidropressió per netejar orins a fanals i cantonades o màquines escombradores de voreres. També, la nova maquinària serà més polivalent i podrà utilitzar-se també en serveis específics que es facin en barris de més orografia (recollida de terra caiguda al carrer per petites esllavissades...).

També hi haurà més equips específics per netejar zones concretes com ara mercats i mercadets; zones on es fa botellot; entorns d’escoles i universitats... Els equips s’adaptaran a les necessitats reals de la ciutat. També actuaran en cas d’emergències i hi haurà un servei de guàrdia nocturn.

Les novetats en la gestió de recursos

D'altra banda, el nou contracte incorporarà novetats en la gestió dels residus segons ha informat el govern municipal.

Aquests canvis volen augmentar el control de residus i, d'aquesta manera, els contenidors de resta i orgànica de tot el municipi estaran tancats i només els podran utilitzar el veïnat (a través d’un clauer, d’una targeta o d’una aplicació mòbil). A Valldoreix també hi haurà un major control de la recollida porta a porta de les 5 fraccions (a través d’un xip). Segons l'equip de govern, aquesta mesura obeeix a l’objectiu d'avançar cap a un sistema de major control sobre la generació de residus, aconseguir reciclar més i reduir la presència d’impropis a les fraccions de recollida.

També s'incorporaran plataformes mòbils a la zona de vianants del Nucli Antic. Així doncs, els contenidors convencionals s’eliminaran del carrer i hi haurà unes plataformes de recollida selectiva que es col·locaran i retiraran diàriament en unes hores determinades. Segons ha informat el govern municipal, aquest sistema de recollida també facilitarà que les plataformes estiguin en bones condicions de neteja.

A més a més, totes les bateries de contenidors tindran les 5 fraccions. D'aquesta manera, amb el nou servei totes les bateries tindran les 5 fraccions (resta, orgànica, paper, vidre i envasos). Això, segons ha assegurat l'equip de govern, suposarà incrementar la capacitat de recollida de selectiva (paper, vidre i envasos) en 2,64 milions de litres. A més es reduirà la capacitat dels contenidor de resta, que seran més petits (iguals que els d’orgànica).

Una altra de les novetats és que s'eliminaran els contenidors soterrats. Així doncs, l’espai que ara ocupen o bé s’enjardinarà, o bé servirà per col·locar les plataformes mòbils de recollida, o bé es taparan per integrar-los al carrer vianantitzat.

També s'oferirà als comerços la recollida porta a porta de totes les fraccions i no només la de paper i cartró; s'instal·laran compostadors comunitatis a les Planes, Sol i Aire i can Barata d’ús exclusiu per al veïnat (amb control d’accés), per tal que puguin aprofitar aquest compost fet amb les seves restes orgàniques; s'augmentaran els punts de recollida d’oli de cuina. En aquest sentit, s’incrementa un 50% els punts de recollida, passant de les 8 màquines actuals a 12; i també s'ha anunciat que el servei de recollida de residus funcionarà tots els dies siguin festius o no.

Any 2025: nova taxa per a la generació de residus

Per altra banda, l'equip de govern també ha anunciat l'aplicació d'un nou import d'aquí un any d'acord amb la legislació europea. Segons informa, la llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminants per a una economia circular, aprovada a partir d’una directiva europea, assenyala que a partir de l’any 2025 la ciutadania ha de pagar una taxa per cobrir el servei de recollida i transport de residus. Aquesta taxa no és uniforme, sinó que cadascú l’ha de pagar en funció dels residus que genera i de l’ús que fa de les fraccions de recollida.

Per aquest motiu, es posa en marxa un sistema que ha de servir per tenir un major control sobre els residus: tots els contenidors de resta i orgànica estaran tancats i només els podran utilitzar el veïnat a través d’un clauer, d’una targeta o d’una aplicació mòbil. A Valldoreix també hi haurà un major control de la recollida porta a porta a través d’un xip.

A més a més, dues vegades l’any es realitzaran caracteritzacions dels residus generats a cada barri amb l’objectiu de comprovar si s’ha fet correctament la recollida selectiva (comprovant la presència o no de residus impropis). A partir d’aquestes dades es calcularà la taxa que el veïnat, en funció del barri on viu, haurà de pagar.

Les xifres del nou contracte de neteja i gestió de residus

El nou servei té un cost global de licitació de 130.696.121,44 euros i està repartit en 4 lots:

⦁    Lot 1: neteja viària i recollida i transport de residus. Durada del contracte: 10 anys. Cost de licitació: 128.941.098,43 euros.

⦁    Lot 2: Manteniment i neteja exterior de contenidors. Durada del contracte: 3 anys (+2 pròrrogues). Cost de licitació: 1.504.472,35 euros. (Aquest lot té un component social, ja que està adreçat únicament a empreses del tercer sector).

⦁    Lot 3: Neteja de pintades. Durada del contracte: 2 anys (+3 pròrrogues). Cost licitació: 195.408,62 euros.

⦁    Lot 4: Recollida i transport de fibrociment. Durada del contracte: 2 anys (+3 pròrrogues). Cost licitació: 53.142,04 euros.

L'oposició celebra la nova licitació del servei de neteja de Sant Cugat

Per part de l'oposició, un dels regidors que s'ha mostrat més satisfet per la licitació del servei ha sigut el regidor del PSC, José Gallardo, regidor de serveis urbans a l'anterior equip de govern. En aquest punt ha remarcat que aquest és un dels contractes grans de l’Ajuntament i que a nivell juridic era complicat poder portar-lo al Ple i que, per això, l'equip de govern ha trigat sis mesos en poder-lo licitar. A més a més, sobre el nou servei ha remarcat que des del seu partit volien que s’adaptés al nou creixement demogràfic i a la nova situació d’emergència climàtica i ha anat destacant les diferents novetats que incorpora com la incorporació de nous vehicles o la millorara dels divisió en contenidors per facilitar la recollida selectivas. "No hem de perdre de vista que hem d’arribar als objetius del 60% el 2030 que marca la Unió Europea", ha alertat.

També ha destacat com a més important el pla de comunicació que inclou la nova licitació. Per a ell aquest és necessari per explicar-lo als ciutadan i en els diferents consells de barri abans i durant la seva implantació perque la ciutadania se senti acompanyada.

El regidor d'En Comú Podem, Ramon Gutiérrez, ha celebrat la licitació del servei. "Feia anys que Sant Cugat necessitava aquest contracte per una ciutat que, encara que el padró municipal no ho reflecteixi, té més de 100.000 habitants", ha afirmat per ressaltar que fa anys que el seu partit fa "una aposta per millorar les xifres de recollida selectiva". També ha anat valorant els diferents punts sobre la gestió de residus i ha comentat que creu que el sistema porta a porta es podria implantar també a Mira-sol o la Floresta i barris menys densos. A més a més, ha valorat la flexibilitat del nou contracte i que es pugui anar modificant per adaptar-se a les noves necessitats i que espera que la nova licitació repercuteixi  en una millora de la neteja de la ciutat i la millora de les dades de recollida selectiva.

La regidora Ariadna Sierra, CUP, també ha celebrat el contracte i la nova licitació que ha subratllat que ja es va treballar en el mandat anterior. I Ha demanat als partits de l’oposició que no busquin fer amb el tema de la ciutat "politica tramposa". Ha dit que és un tema molt subjecitiu i que no es pot fer demagogia. I ha defensat que no ho estavem fent tan malament tant malament en el govern d'abans.

El portaveu del PP, Âlvaro Benejam, ha posat l'accent en que la neteja es un "mal endèmic" de Sant Cugat i que en el mandat anterior no es va solucionar el problema. Tot i això, ha dit que espera que el nou contracte ho pugui revertir. Ha defensat també una aplicació per enviar denúncies dels ciutadans com s'hi ha referit VOX a la seva intervenció. Amb tot, però, ha celebrat el proces de licitacio i ha afegit que espera que es faci "quan abans millor" perquè hi ha molta gent esperant.

El regidor de VOX, Marcos Rodríguez,  ha insistit en que segons el darrer estudi sociològic una de les principals preocupacions dels ciutadans és la manca de neteja i ho ha fet per reforçar la idea que la seva formalció farà "politica amb la neteja". També  ha posat el focus en que només hi ha dues persones que es dediquen a la fiscalització i control de la recollida selectiva i ha dit que proposarà nomenar un tècnic per barri per dur a terme un control mes. També ha defensar el desenvolupament d'una app on els veins puguin pujar i geolocalitzar fotografies sobre l’estat de la ciutat.

El nou servei de neteja i gestió de residus de Sant Cugat pretén adaptar-lo a les necessitats actuals de Sant Cugat. L’actual concessió es va adjudicar l’any 2010 i durant tots aquests anys la població ha crescut un 17% amb el desenvolupament, entre d’altres, dels barris de Volpelleres i can Mates.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem