Sant Cugat reprova la Generalitat per la gestió de les proves PISA i la vaga educativa

La moció de Junts ha prosperat amb el suport d'ERC, CUP, PP i Vox, l'abstenció d'En Comú Podem i el vot en contra del PSC

El ple municipal ha aprovat una moció de Junts per Sant Cugat que reprova la gestió del Govern de la Generalitat i del Departament d'Educació i Formació Professional per la crisi del sistema educatiu. La moció critica tant la gestió de les proves PISA 2025 com l'inici del curs 2026-2027 amb una jornada de vaga. Ha tirat endavant amb els vots a favor de Junts, ERC, la CUP, el PP i Vox, l'abstenció d'En Comú Podem i el vot en contra del PSC. En canvi, no han prosperat les esmenes de la CUP, que reclamaven un calendari per destinar el 6% del PIB a educació.

El text recorda que el curs passat va acumular fins a 22 jornades de vaga a escoles i instituts. També recorda que Catalunya va excloure de la mostra de les proves PISA un 23,2% de l'alumnat, segons ha constatat l'OCDE, i que per aquest motiu els resultats catalans no es poden comparar amb edicions anteriors ni amb altres territoris. Per això, la moció exigeix que es faci públic l'informe complet sobre les causes i les responsabilitats d'aquestes irregularitats. També insta el Govern a reprendre de manera immediata un diàleg estable amb la comunitat educativa, amb compromisos, calendari i mecanismes de seguiment concrets.

Més info: Sant Cugat comença amb il·lusió un curs escolar marcat per la vaga

Més info: Es confirma la vaga educativa del 8 de setembre

La regidora d'Educació Carme Ardid (Junts) ha defensat que el curs 2025-2026 ha estat marcat per la conflictivitat i que el nou curs "ha començat en vaga". Segons Ardid, la convocatòria del 8 de setembre "era coneguda des del juliol", però el Govern "se'n va anar de vacances sense reconduir el problema". També ha qualificat de "doble escàndol" les proves PISA i la gestió posterior. Ha acusat el Govern del PSC d'haver aconseguit que "Catalunya faci el ridícul" i d'haver-ho amagat "fins que no ha pogut més". Com a conseqüència, ha lamentat, es perd una eina per valorar si les polítiques educatives funcionen "en un moment clau".

Ardid ha reclamat "un acord real de país per l'educació" que impliqui tots els agents. Ha afegit que cal començar per reconèixer els errors: "Volem transparència, diàleg i responsabilitat política". En el torn de rèplica, ha insistit que la moció vol "denunciar un desastre absolut". També ha remarcat que l'Ajuntament ja assumeix feines que correspondrien a la Generalitat.

Les esmenes de la CUP: el 6% del PIB i reducció de les ràtios

Ariadna Sierra, portaveu de la CUP, ha dit que comparteix part del diagnòstic. Tot i això, ha retret a Junts que utilitzi la vaga sense explicar les reclamacions dels docents. Per a la CUP, cal "una negociació real amb compromisos pressupostats i planificats". Per això, les seves esmenes proposaven un calendari per destinar el 6% del PIB a educació. També demanaven aprofitar la davallada demogràfica per reduir ràtios i no per "continuar tancant grups de la xarxa pública". Sierra ha recordat que el ple i Junts ja havien votat a favor d'aquests compromisos.

La regidora també ha portat el debat a l'àmbit local. Ha recordat que Junts va votar en contra de les propostes de la CUP del maig del 2025 sobre les ràtios a les escoles bressol, la inversió en material pedagògic i una nova escola bressol. També ha criticat el tancament d'una línia d'I3 i la moció de suport a l'escola concertada, i ha qualificat la moció de "contradictòria". "Continuarem reprovant el PSC per la mala gestió, però també a vostès (Junts) si no fan una bona gestió al municipi", ha advertit. Les esmenes només han rebut el suport d'ERC, la CUP i En Comú Podem, i Junts, PP, Vox i PSC hi han votat en contra.

Per la seva banda, la regidora d'ERC Gemma Aristoy ha votat a favor de la moció i de les esmenes. Ha defensat que el sistema educatiu viu "una situació preocupant" que no es limita a les PISA o a les vagues, sinó que és un problema que s'arrossega des de fa anys. Hi ha inclòs, segons ha dit, les retallades de Convergència. Aristoy ha reconegut que quan ERC va governar va ser "complicat revertir la dinàmica". Tot i això, ha reclamat al PSC que no es limiti a "administrar" i que tingui "l'ambició de revertir la situació". "Els mestres no són el problema, sinó una part essencial de la solució", ha afirmat. També ha alertat que a Sant Cugat la davallada demogràfica hauria de servir per reduir ràtios i no grups. "El vot favorable no és un xec en blanc", ha avisat.

Pilar Gorina, regidora del PSC, ha qüestionat que Junts pugui parlar de mala gestió quan, segons ha dit, des del 2012 "només han aplicat retallades" i després hi va haver "deu anys de paràlisi pel procés". Sobre les PISA, ha assegurat que ja s'han reconegut els errors. També ha defensat que el Departament treballa en immigració, inclusió i inversió, amb més docents, millores salarials, climatització de centres i baixada de ràtios. En la rèplica, ha admès que "el sistema està estressat", s'ha compromès a arribar al 6% del PIB i ha demanat "temps".

La regidora Estrella Salanova (PP) ha votat a favor de la moció, però ha mostrat discrepàncies amb el model educatiu de Junts, a qui ha considerat "corresponsable d'aquest fracàs". Ha reclamat una escola d'educació especial a Sant Cugat. També ha demanat un canvi de model basat en "la cultura de l'esforç, l'exigència i la disciplina" i en recuperar l'autoritat dels docents. En el segon torn, ha defensat la llibertat de les famílies per escollir centre i la convivència entre escola pública, concertada i privada. També ha acusat el PSC d'haver preferit "adulterar els protocols" abans que assumir els resultats.

Jordi Guirado, regidor de Vox ha anunciat que votaria a favor de la moció si no s'hi incorporaven les esmenes. Ha dit que donaven suport a Junts "malgrat les diferències", perquè darrere de les xifres hi ha "milers de docents que sostenen un sistema al límit". Guirado ha posat el focus en l'entrada d'immigració. També ha acusat l'administració d'intentar camuflar la situació igualant els nivells a la baixa, amb més alumnes que no fan les proves.

Així mateix, Ramon Gutiérrez, portaveu d'En Comú Podem, ha considerat que el cas de les PISA és "greu" i que cal transparència i assumir responsabilitats. Tot i això, ha rebutjat reduir la situació de l'educació a aquest episodi i convertir-la en "una simple batalla partidista". Segons Gutiérrez, les mobilitzacions són el resultat "d'anys de mancances". Ha defensat que les esmenes de la CUP transformaven la reprovació en "una cosa útil". "Compartim l'exigència de transparència, però no la lectura parcial", ha resumit.

Afegeix TOT Sant Cugat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem