La síndica de Sant Cugat adverteix sobre els retards de l'Ajuntament i l'estat de voreres

L'alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès, ha refermat el compromís del govern per reduir el temps de resposta de l'administració incloent-ho en els objectius del personal públic

Helena López, síndica de greuges de Sant Cugat, ha presentat l'informe de la seva activitat a Sant Cugat durant el 2024, en un ple extraordinari que ha tingut lloc el dilluns 16 de juny. Durant la sessió, López ha advertit que un dels problemes "recurrents" és l'endarreriment de la resposta a les peticions de la ciutadania.  Segons ha explicat, sovint se supera el termini legal de tres mesos per resoldre i notificar, la qual cosa "vulnera" el dret de la ciutadania a rebre una bona atenció i "entorpeix" la feina de la Sindicatura. Malgrat tot, durant els mesos de novembre i desembre de 2024, ha destacat que es va desbloquejar una "gran part" de les sol·licituds pendents i ha reconegut el "pas endavant" de l’Ajuntament, que ara disposa de nous indicadors per al personal funcionari que permeten avaluar els temps de resposta a la Sindicatura, tal com ha anunciat l’alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès, al començament d’aquesta sessió. I també ha afegit que aquesta voluntat de millora es reflecteix també en les reunions que es mantenen cada dos mesos amb el tinent d’alcaldia de Relacions Institucionals, Jordi Puigneró.

D'altra banda, López també ha centrat la seva intervenció en què gran part de les queixes també han sigut sobre la conservació de les voreres i calçades a la ciutat i ha afegit que la percepció de la ciutadania és el del deteriorament que ha patit el municipi, en els darrers anys. Sobre això, ha celebrat el Pla d'arranjament de voreres i calçades, presentat per l’Ajuntament per arreglar voreres en mal estat en els pròxims cinc anys.

Un 14,54% més actuacions al síndic de greuges de Sant Cugat

En total, la síndica de greuges ha explicat que el 2024 s'han realitzat un total de 386 actuacions, entre les quals 240 han sigut queixes (5 d’ofici) de les quals s'han admès 105 amb l’obertura del corresponent expedient, facilitant així l’intercanvi d’informació entre l’oficina del síndic i l’Ajuntament de Sant Cugat o l’EMD de Valldoreix. La xifra total d'actuacions del 2024 ha representat un increment del 14,54% en les actuacions totals de la sindicatura, respecte a l’exercici anterior.

La majoria d’aquestes actuacions s’han iniciat de manera presencial (55,96%), tot i que els altres canals de comunicació han experimentat un augment significatiu en comparació amb el 2023. Per telèfon el 17,10%, per correu electrònic, el 8,55% i d'ofici, un 1,30%.

López també ha valorat la tasca de sensibilització de la Sindicatura, amb la participació en el Pla de Dinamització Escolar que porta a les escoles sessions sobre els drets i deures de la ciutadania. També ha remarcat la presència de la sindicatura als districtes i a l’EMD de Valldoreix, i ha recordat que, des del setembre de 2024, també es fa atenció a Volpelleres, a la tarda, a la Biblioteca de Volpelleres Miquel Batllori.

Finalment, ha conclòs dient que l’exercici 2024 ha reafirmat "la necessitat d’una administració més eficient, accessible i respectuosa amb els terminis establerts" i ha dit que les actuacions dutes a terme per la Sindicatura han contribuït a la millora de la gestió pública, al reforç del dret a una bona administració i a l’enfortiment de la relació entre la institució i la ciutadania.

Les recomanacions de la sindicatura a l'equip de govern

A més, la síndica ha volgut formular tres recomanacions al govern municipal:

  1. Respecte al Dret a una bona administració, proposa que s'impulsin d'ofici tots els tràmits dels expedients de protecció de la legalitat urbanística i adoptar les mesures necessàries per garantir l'execució de les resolucions dictades reconeixent les persones denunciants en aquests procediments la condició de persona interessada. També que es vetlli per donar compliment als terminis que imposen les normes reguladores dels procediments  administratius i extremar la precisió i diligència en les respostes amb les comunicacions amb la ciutadania.
  2. Respecte al Dret a una convivència pacífica, recomanen que s'activin els recursos municipals de mediació de conflictes entre privats i particulars dotant de més  recursos econòmics i materials i personals al servei de mediació, així com l'activació del servei de mediació d'oci nocturn, juntament amb la intensificació de la vigilància policial als voltants d'activitats d'oci nocturn que generen conflicte de convivència.
  3. Respecte al Dret a l'accessibilitat i inclusivitat, suggereix vetllar per al compliment de les prescripcions legals en matèria d'accessibilitat a l'espai públic i als equipaments públics i, en especial, al PAV-1.

Compromís municipal per satisfer les demandes de la síndica de greuges

Cristina Paraira, portaveu de Junts per Sant Cugat, ha expressat el suport del seu grup a la tasca de la síndica, i n'ha destacat la rigorositat i la consolidació com a institució a la ciutat. També ha reconegut que cal millorar l’agilitat administrativa i ha subratllat l’esforç que s'ha fet per ser més diligents i per haver-se de posar al dia abans d’acabar el 2024. També ha defensat la necessitat d’una administració més propera, més enllà de les eines digitals, i ha valorat positivament les recomanacions fetes, especialment pel que fa a l’accessibilitat i l’estat de les voreres. Sobre el PAV-1, ha expressat la voluntat de resoldre’n l’accessibilitat amb un ascensor abans del final del mandat, i ha felicitat la Síndica pel format entenedor de l’informe.

Bernat Picornell, portaveu d'ERC, ha subratllat que la sindicatura és cada vegada més coneguda i útil, i que caldrà respondre al creixement de la demanda en els anys vinents, a banda de celebrar el trasllat als barris i la participació en el Pla de Dinamització Escolar. També ha valorat les tres recomanacions i ha afegit que és necessària una administració més àgil que continuï sent útil, i que cal acostar la tasca de la sindicatura al conjunt de la ciutadania. I ha recordat que, pel que fa a l’ampliació del servei de mediació, fa unes setmanes l’equip de govern ja el va reforçar. I ha afegit que, de cara als pròxims anys, caldrà veure com dimensionar-lo. També ha afirmat que entomen aquestes recomanacions, que cal treballar més i millor, i ha expressat el desig que la sindicatura continuï sent una institució de referència.

Ramon Gutiérrez, portaveu d'En Comú Podem, ha destacat el valor de la sindicatura per entendre què cal millorar de l’administració i ha elogiat la qualitat del servei, la proximitat als barris i el treball amb escoles. I ha alertat que cal reforçar els canals d’orientació per evitar que moltes queixes no siguin admeses. També ha subratllat la importància de millorar els terminis, ja que afecta la confiança de la ciutadana.

El portaveu de la CUP, Marco Simarro, ha remarcat que la ciutadania veu la sindicatura com una eina "útil" i valora l’atenció presencial i als barris i ha celebrat la reducció de l’endarreriment en les respostes, tot i reconèixer que encara hi ha feina per fer. També ha demanat que es facin transitables les voreres i que el govern entomi les tres recomanacions de l’informe.

Álvaro Benejam, portaveu del PP, ha valorat l’increment de queixes com a senyal de confiança en la institució, però ha demanat reduir el temps de resposta i ha instat la sindicatura a impulsar més actuacions d’ofici, com les cinc d’aquest any. I ha reclamat al govern que atengui les recomanacions per reduir les queixes.

Elena Vila, portaveu del PSC, ha agraït la presentació de l’informe i ha destacat la seva utilitat per a les responsabilitats públiques. També ha denunciat la manca de resposta municipal, especialment dels serveis jurídics, que genera "desconfiança" i "inseguretat jurídica". I ha defensat dotar de recursos els serveis per donar respostes més àgils, especialment en matèria urbanística. Per últim, ha afirmat que l’administració no pot exigir allò que no compleix.

Des de VOX, el seu portaveu, Marcos Rodríguez, ha assenyalat que l’augment de queixes reflecteix motius reals de malestar i que la descentralització als barris és positiva. No obstant això, ha lamentat que hi hagi queixes recurrents per endarreriments en la concessió de llicències d’obres i pel mal estat de les voreres, i ha dit que l’Ajuntament “podria haver fet més”.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem