contingut promocionat

 

 

FGC L

 

Els fascinants 40 anys d'història i innovació d'FGC

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya celebra 40 anys commemorant el present i el futur de la xarxa ferroviària de Catalunya

Compromesos amb mantenir la connexió en tots els territoris, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha estat vetllant per oferir el millor servei per a tota Catalunya durant 40 anys, tant en la ciutat com a la muntanya. En tot aquest temps, FGC ha lluitat per oferir una gran xarxa ferroviària en territoris suburbans, com el metro del Vallès i el Metro de Baix Llobregat, les línies de mercaderies, com els ramals de Manresa a Sallent i Súria, i el del Port de Barcelona; línies de cremallera, com el Cremallera de Núria i el Cremallera de Montserrat; línies de funicular, com el de Vallvidrera, Gelida, Sant Joan i Santa Cova; i diversos telecabines i remuntadors, com els de les estacions d'esquí de la Molina, Vall de Núria, Port Ainé, Espot i Vallter 2000.

Així va néixer FGC

La història de FGC van en concordança al desenvolupament social i econòmic de Catalunya FOTO: Cedida

La història de FGC van en concordança al desenvolupament social i econòmic de Catalunya FOTO: Cedida

La seva història comença el 5 de setembre del 1979 quan FGC assumeix tota la gestió de xarxes de ferrocarril traspassades per part de l'Estat a la Generalitat. Actualment es pot dir que FGC va ser la primera empresa pública restaurada de la Generalitat, on el president Josep Tarradelles va signar el decret abans de tenir l'Estatut. Però Ferrocarrils va arribar a Catalunya molts anys abans. Va arribar concretament a mitjans del segle XIX amb el fort creixement industrial i social. L'any 1863 es va obrir la primera línia de Tren a Sarrià, on actualment avui forma part de la xarxa dels ferrocarrils. Aquesta arribada del tren a Catalunya va obrir un nou paradigma, es va convertir en el segon ferrocarril més gran del món, després del de Londres. Paral·lelament, l’any 1885 es va fer un primer tram de la línia entre Manresa i Berga, van començar a créixer les línies de ferrocarrils secundaris per tota Catalunya i Barcelona, popularment coneguts com els “carrilets”.

 

FGC B

 

 

La utilització dels recursos hídrics i l'arribada de l'electricitat va ser una gran motivació en el segle XX per fer la gran construcció de la xarxa de ferrocarril suburbà que es va expandir amb el Tren de Sarrià, que actualment forma part de la xarxa de Ferrocarrils. A partir d'aquest moment va sorgir la companyia de Ferrocarrils de Catalunya, i el 1919 les diferents línies de la conca del Llobregat es van acabar unificant i es van començar a anomenar Ferrocarrils Catalans.

FGC durant la Guerra Civil espanyola

Malgrat la situació de guerra a Espanya, les xarxes ferroviàries de Catalunya van sobreviure però, amb moltes deficiències. Va estar durant molts anys mancada de recursos i subministraments bàsics. Als anys 50 es van engegar projectes d'innovació, però no van començar fins a finals dels anys setanta. Les instal·lacions ferroviàries van patir fortes paralitzacions de les inversions, un gran augment de les polítiques tarifaries i les despeses d'explotació per part del Govern Central on l'estat de les dues companyies van acabar en un estat molt greu de degradació fins i tot, van haver de decidir a procedir al tancament.

Part de la xarxa ferroviària va passar al poder de l'empresa estatal de Ferrocarriles de Vía Estrecha (FEVE) l'any 1977, que va procedir a tancar diverses línies, però 2 anys més tard, el 1979 la xarxa ferroviària va passar a ser de la nova companyia pública, i la que és actualment FGC.

Present i futur de la xarxa ferroviària de Catalunya

Els nous combois dels FGC FOTO: Cedida

Els nous combois de ls FGC FOTO: Cedida

Des del primer moment FGC es va encarregar de desplegar un pla per garantir la seguretat en la circulació. Així es va dissenyar un programa d'inversions per retornar a fer un servei de qualitat. Des del primer moment van voler i van canviar el paradigma, un canvi de mentalitat per proporcionar qualitat i innovació, que és el que caracteritza a l'empresa catalana. Durant tots aquest temps s'han fet grans canvis en infraestructures tant dels trens com de les instal·lacions, l'allargament de les andanes, l'adaptació dels espais per fer-los accessibles per a les persones amb mobilitat reduïda, i, sobretot, garantint l'accessibilitat per als turistes als espais de muntanya i amb especial cura per la sostenibilitat.

Durant aquests 40 anys de trajectòria, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha fet història per garantir una forta xarxa de transport assegurant la seguretat, la qualitat, la innovació i, sobretot, vetllant per el present i el futur del transport a Catalunya.

 
Comentaris

Destaquem