El TOT Sant Cugat continua de celebració. Aquest 2025, el mitjà local fa 40 anys i ho commemora amb un acte institucional que ha reunit lectors, col·laboradors, clients, entitats i institucions que han format part del camí del setmanari durant quatre dècades. La trobada s’ha celebrat aquest dimarts 25 de novembre a la Sala Clavé de La Unió Santcugatenca.
Un dels moments centrals de la celebració ha estat la taula rodona dedicada al paper dels mitjans de comunicació locals i als reptes que afronten en un entorn marcat per les xarxes socials i les fake news. La sessió ha estat moderada per Àgata Guinó, directora adjunta del TOT Sant Cugat.
A la conversa hi han participat Cristina Mur (directora de Cugat Mèdia), Jordi Pascual (cap de redacció d’El Cugatenc), així com els periodistes santcugatencs Jofre Llombart i Núria Barnils. També hi ha intervingut Ramon Grau, editor de Totmedia i president de l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació, entitat que agrupa més de 600 mitjans d’arreu del país.
Els mitjans locals com a servei essencial i cohesió social
Qui ha obert el debat ha estat Jordi Pascual que ha reivindicat la funció del periodisme de proximitat: “Serveixen per saber què passa al poble i per donar veu a actors que actuen com a contrapoder”. A més, ha volgut remarcar la figura dels periodistes locals com a “actors socials i polítics” que contribueixen a construir comunitat.
En la mateixa línia, Jofre Llombart ha destacat la capacitat dels mitjans locals per cohesionar la societat: “En pocs àmbits passa que un mitjà n’acull un altre com a patrocinador i l’asseu a una taula rodona”. Segons Llombart, el fet que els principals mitjans de Sant Cugat siguin en català reforça aquesta funció. Així mateix, ha subratllat també el paper "d'escola de periodistes" de les redaccions locals, alhora que ha destacat la figura dels periodistes locals que decideixen fer la seva carrera a mitjans de proximitat.
Per la seva banda, Núria Barnils ha posat l’accent en l’arrelament com a valor essencial: “És el que busques a la vida. El TOT fa sentir pertinença tant a la gent de tota la vida com a la nouvinguda”. Barnils ha explicat que per ella, el setmanari del TOT Sant Cugat és també un espai de pausa enmig de la velocitat informativa: “Agafar el TOT els divendres és el meu moment; em reconnecta amb la ciutat”.
En la mateixa línia, Ramon Grau ha remarcat que “el secret d’un mitjà local és l’arrelament”. Ha defensat que un mitjà ha de ser “actor de la vida local”, estar al carrer, donar suport a activitats i participar en la quotidianitat santcugatenca: “Quan el mitjà forma part de la societat, la gent se’l fa seu”. En aquest sentit, ha destacat les presentacions de llibres i la Taula d'Escriptors del TOT. També ha insistit que, si el producte té qualitat periodística, “la llengua és el de menys: la gent l’acaba llegint perquè el necessita”.
Cristina Mur ha definit els mitjans de proximitat com “l’espai essencial on la ciutadania s’informa per primera vegada”. Ha explicat que els generalistes no poden cobrir amb detall el que passa al carrer i que els mitjans locals generen una “memòria organitzada” del territori. També ha remarcat el seu paper en la creació de sentiment de pertinença: “Testimonien històries, donen altaveu a entitats i generen orgull comunitari”.
Mitjans locals i fake news: l’antídot natural
Sobre el fenomen de la desinformació, Mur ha defensat que els mitjans locals són “l’antídot natural” contra les fake news: “Vivim en un moment en què la informació circula més de pressa que la verificació. Nosaltres podem contrastar l’origen i garantir traçabilitat”. També ha assenyalat que les fake news prosperen quan falta continuïtat informativa, un buit que els mitjans locals omplen, ja que expliquen el que succeeix, el que ha passat abans i què pot passar després.
Grau ha situat el problema en el context global: “Les grans tecnològiques s’estan quedant el mercat publicitari mundial i, a través d’això, els continguts que produïm”. Ha advertit que quan tanca un mitjà local “es crea un desert informatiu” que debilita la democràcia: “Els mitjans locals reforcen la idea de la democràcia, expliquen el que passa al costat de casa i permeten que el ciutadà pugui opinar".
Per la seva banda, Barnils ha afirmat que el periodisme de proximitat representa “l’escletxa de credibilitat” que encara queda: “Tens els agents molt a prop. Et pots apropar a l’Ajuntament o en si un arbre cau anar al lloc dels fets, tot es basa a apropar-se als lectors”. A més, ha explicat com hi ha molta gent que desconfia dels mitjans generalistes i que sí que creu en els locals: "Quan llegeixes un mitjà local saps que el periodista diu la veritat".
Llombart ho ha reforçat amb un exemple: “El periodisme de proximitat és el que l’alimentació és el quilòmetre 0”. Segons ell, “les grans cadenes de distribució poden agafar tots els continguts i posar-los allà”, però això no garanteix qualitat: “Segurament aquest préssec no tindrà la mateixa qualitat que el de la botiga del costat”. Ha afegit que, amb el comerç proper, “si el préssec no ha sortit bé, hi pots anar a queixar-te”, mentre que “si el préssec del Mercadona no ha sortit bé, no tens a qui adreçar-te”.
Finalment, Pascual ha advertit de les pressions o crítiques injustificades. Així mateix, ha fet una crida col·lectiva a recuperar la credibilitat: “Si no, caurem en la dinàmica que allò viral és més correcte que el que diu un expert”. Segons Pascual, els periodistes i la ciutadania tenen la responsabilitat de construir mirades diverses i relats diferenciats perquè, si no, la informació acabaria sent “massa oficialista i mitjana”. Els mitjans locals, ha recordat, permeten aquesta pluralitat i ajuden a evitar que s’imposi una única narrativa.
Els actes del 40è aniversari
El TOT Sant Cugat va donar el tret de sortida als actes del 40è aniversari amb una gran festa a la plaça de Barcelona durant el maig i que va ser solidària amb Càritas Sant Cugat. La cultura popular va ser present en la celebració, en una gran festa que va comptar amb les actuacions d'Ambauka i Port bo i diferents tallers infantils.
A més, i per commemorar el 40è aniversari del mitjà de comunicació, el TOT Sant Cugat publicarà un llibre sobre la història de Sant Cugat amb 20 contes infantils en col·laboració amb l'Ajuntament de Sant Cugat. El llibret de contes està adreçat a nens i nenes de 6 i 13 anys. Els contes estan escrits per l'antropòleg santcugatenc autor de diversos llibres de Sant Cugat Rogeli Pedró mentre que les il·lustracions aniran a càrrec d'Eloi Alegre, il·lustrador santcugatenc i artífex de la vinyeta del Medir i el Cugat que cada setmana es publica al TOT Sant Cugat. El llibre es presentarà a l'Abacus en un acte obert a tothom el dimarts, 16 de desembre, a les 17.30 hores.
Col·laboradors de l'acte institucional
La celebració del 40è aniversari ha estat possible gràcies el patrocini especial de la Fundació 'la Caixa'. A més, també ha comptat amb el suport d'Amat, Bañodecor, Comitium, Corp, Cugat Natura, la Diputació de Barcelona, European Internacional school of Barcelona (EISB), l'Hospital Universitari General de Catalunya (HUGC), la Generalitat de Catalunya, Moonz Sant Cugat, Organ i Sorea i amb suport de l'Ajuntament de Sant Cugat, Albert Martín Audiologia, Àptima Centre Clínic Terrassa, la Cambra de Terrassa, Catalonia Ceramic, Cugat Mèdia, Eurofitness, Grup Mediterrània, HP, La Unió Santcugatenca, Matilda, la Teca Sàbat i Telpark.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok