L'Associació de Famílies d'Alumnes veu "precipitada" l'obertura d'escoles

En fase 2, els centres educatius podran obrir per fer atenció personalitzada i acollir infants de 3 a 6 anys

Els centres educatius reobriran les seves portes amb l'entrada en la fase 2 del desconfinament. Ho faran per oferir atenció personalitzada als alumnes, acollir infants de 3 a 6 anys i realitzar determinades activitats. Al setembre, la voluntat del Departament d'Educació és iniciar el curs de forma presencial amb tots els alumnes. Aquest és el pla del govern per la reobertura d'escoles i instituts, que estan tancats des del 13 de març per la pandèmia del coronavirus.

L'Associació de Famílies d'Alumnes de Sant Cugat considera "precipitat" l'obertura de centres educatius en la fase 2. "No hi ha instruccions clares, ni tampoc està clar si hi haurà equips de protecció per a alumnes i professors. Ens preocupa la seva salut", ha explicat Laura Alegre, membre de l'AFA. Tot i considerar que per les famílies és "necessari" que els infants tornin mica en mica a les escoles, ho viuen amb "molts dubtes" per les garanties de seguretat.

Més info: El pla per reobrir escoles: servei comunitari en fase 2 i curs presencial al setembre

Alegre entén que l'escola té una funció socialitzatora molta important, però no considera que puguin ser una "aparcamen" pels nens i nenes. "Moltes famílies han hagut de fer feines presencials i han hagut de fer malabarismes per atendre els seus fills. Però l'escola és un focus on conviuen mestres, personal, professors, infants...", recorda la membre de l'AFA, que posa d'exemple el que ha passat a França, quan van reobrir les escoles i en una setmana en van haver de tancar una setantena per brots de coronavirus.

 

Un pas necessari

Amb tot, l'AFA veu positivament que s'ofereixi atenció personalitzada a determinats alumnes, per exemple els que tenen necessitats educatives especials. "Però s'haurà de fer d'una manera molt pautada i la feina dels centres serà veure qui realment ho necessita", demana. També consideren encertat l'acompanyament i el comiat dels alumnes que canvien de cicle, com a 6è de Primària o 4t d'ESO.

Tot i això, lamenta que hi ha hagut certa confussió en detallar el pla per part del govern. "Hi havia molta confussió en les famílies. Primer, la gent ho va acollir com que tothom podia anar a les escoles, després que era voluntari i ara que és molt més restrictiu. És una tornada molt precipitada i condicionada per la pressió social. No hi ha garanties ni una tornada universal a l'escola", indica Laura Alegre.

La individualització

Una reflexió que preocupa a l'Associació de Famílies d'Alumnes és com canviarà la manera de fer a les escoles. La distància de seguretat necessària farà que els treballs hagin de ser molt més individuals, fent impossible el treball col·lectiu o col·laboratiu. "Serà molt individualista i ens genera molts dubtes aquesta tornada", assenyala.

En aquest sentit, també qüestiona com es podrà mantenir les distàncies de seguretat amb els infants més petits i quin impacte pot tenir en l'educació emocional. "Com a un infant de P-3 o P-4, si plora li dius que no el pots agafar o abraçar", reflexiona.

 

Incògnites pel setembre

L'Associació de Famílies d'Alumnes creu que els centres educatius han d'obrir al setembre per poder oferir una escolarització universal, però assenyala que hi ha moltes incògnites i serà difícil poder fer-ho amb grups de quinze i mantenir les distàncies. Moltes escoles tenen mancances d'espais i també hi ha dubtes sobre com seran les sortides o entrades per evitar aglomeracions.

Sobre els grups, recorda, per exemple, que a 3r de Primària a Sant Cugat hi ha aules amb 27 i 28 infants. Al setembre, hauran de ser màxim 15. "Quins recursos s'aportaran per fer-ho possible?", es pregunta Alegre. Des del Departament d'Educació encara no han concretat si hi haurà més docents i com es faran les contractacions. Pel que fa els espais, sí que va indicar que, en cas que dins del centre no hi hagi aules suficients, s'hauran de buscar alternatives fora de les instal·lacions educatives.

"És un hàndicap important, haver de moure alumnes, professors...", alerta. Amb tot, creu que a Secundària o Batxillerat podria ser més fàcil de gestionar, ja que hi ha més possibilitat de fer les classes semipresencial, però que a cursos inferiors la presència física de l'alumne és imprescindible.

Tampoc tenen clar des de l'Associació de Famílies quines seran les respostes en cas de contagi en un centre educatiu.

 
Comentaris

Destaquem