Balbín (Innovamat): "L'aprenentatge de matemàtiques havia canviat poc els últims 150 anys"

Innovamat, amb seu a Sant Cugat, és present a un terç de les escoles catalanes i ha transformat la manera d'ensenyar i aprendre les matemàtiques

Innovamat és una empresa santcugatenca que ha desenvolupat una nova proposta educativa per a l'aprenentatge de les matemàtiques des de l'etapa infantil fins a la secundària. Nascuda el 2017, ja està present a un terç de les escoles catalanes i a 2.400 centres de tot el món. Va néixer amb la voluntat de transformar l'ensenyament de les matemàtiques i situar la comprensió al centre del procés. Tot i la seva gran expansió, també ha aixecat molta polèmica, ja que la seva implantació està coincidint amb una davallada sense precedents dels resultats dels alumnes en proves de matemàtiques, per exemple en les competències bàsiques de 6è de Primària o les PISA per als alumnes de 15 anys.

En parlem amb Jordi Balbín, responsable d'Innovamat a Catalunya.

Quins són els orígens d'Innovamat?

L'Andreu Dotti estudiava enginyeria civil i amb uns companys de la universitat van muntar una acadèmia pels alumnes de cursos inferiors. Després ho va pivotar cap a un projecte d'extraescolar a Rubí i ho van centrar en les matemàtiques. 

Per què en matemàtiques?

De forma general, l'aprenentatge de les matemàtiques havia canviat poc en els últims 150 anys. I se seguia ensenyant d'una forma basada en la memòria. No hi havia cap aposta per la comprensió de les matemàtiques, tot i que les institucions més rellevants al món en educació i didàctica emfatitzaven la importància d'entendre allò que fas per retenir-ho millor i saber-ho utilitzar. 

Com arriba Innovamat a les escoles?

En la majoria de casos, l'escola no havia accelerat cap a aquesta transformació. A l'acadèmia de Rubí, el responsable d'una escola va comentar que li agradaria incloure la proposta a l'escola. Però per fer-ho, s'havia de cobrir el currículum que marca la Generalitat de Catalunya. Llavors, l'Andreu va anar a la Universitat Autònoma i va conèixer la Laura Morera i la Cecília Calvo, doctores en Didàctica de les Matemàtiques. Els vam proposar de fer un mapa de l'aprenentatge de les matemàtiques dels 3 als 16 anys, cosa que no era habitual. I per al setembre de 2017 vam oferir el primer producte curricular per a 1r de Primària. Tretze escoles del Vallès, dues de Sant Cugat, s'hi van afegir. El 2018, n'hi havia un centenar. Fins ara, que estem en un terç de les escoles de Catalunya i tenim presència a Espanya, Estats Units, Itàlia i Llatinoamèrica. I sense perdre el focus de les matemàtiques. 

Què és Innovamat?

Som com una editorial, però especialitzada en matemàtiques. Hem volgut posar el focus i l'obsessió en la didàctica i la recerca, investigant què es diu en les millors investigacions del món sobre l'aprenentatge de les matemàtiques en nens. I la conclusió és que és clau que els nens no només han de ser molt bons repetint processos, que també és important, sinó que han de partir d'una bona comprensió inicial. És la diferència principal amb el model més tradicional. Normalment sempre s'optava per la memorització sense una comprensió prèvia.

"Hi ha estudis que indiquen que més del 30% dels estudiants escullen una carrera universitària en base d'on no hi ha matemàtiques"

Com es porta a la pràctica?

Tradicionalment, quan s'aprenia a dividir, s'ensenyava el procediment: disposaves els nombres d'una manera, afegies una caixeta i hi havia un circuit amb uns passos marcats. No es posava al centre que s'entengués. I la recerca existent ha demostrat que és molt important comprendre-ho. Per exemple, per a ensenyar a dividir, portem materials manipulatius a l'escola perquè entenguin que una divisió és un repartiment, amb uns elements i unes persones a repartir. Llavors, represento en un paper aquest repartiment amb una primera representació amb símbols matemàtics d'una forma molt poc eficient, però amb un salt d'abstracció molt petit. I vas compactant l'algoritme per fer-lo més eficient fins a tenir l'operació final. La tradició anava directament a aquest últim pas, a l'algoritme compacte. Aquest algoritme compacte és una genialitat, perquè és la manera més òptima i eficient de fer una operació; però és complex d'entendre i et perds molts passos de comprensió. Aquest nou camí porta més temps que memoritzar un algoritme, però creiem que permetrà als alumnes construir una base més sòlida. Aquesta és la nostra tesi i la de les principals institucions en didàctica.

Tradicionalment les matemàtiques ha estat una de les assignatures més rebutjades pels alumnes.

Aquesta és una de les claus. Hi ha estudis que indiquen que més del 30% dels estudiants escullen una carrera universitària en base d'on no hi ha matemàtiques. Això és molt greu, hi ha persones que han pres decisions molt rellevants a la seva vida en funció les matemàtiques. Les matemàtiques tenen una naturalesa molt sumativa, si no entens una suma o una multiplicació, es va creant una bola de neu que et va aixafant. Si no construeixes una bona base, poden generar molta frustració per la no comprensió. Hem de continuar insistint per generar comprensió, però sense deixar de banda la velocitat de càlcul, la rapidesa o la fluïdesa. Per això també generem molts espais de pràctica sistemàtica.

Quins canvis heu detectat en les classes i alumnes que han treballat amb Innovamat?

Cada desembre fem una enquesta a tots els docents i equips directius i el 80% ens valora entre un 7 i un 10. El que valoren especialment és la predisposició dels alumnes per fer matemàtiques, el seu aprenentatge, la participació, la pèrdua de la por... Sempre hem volgut mesurar els resultats. Hem fet molts estudis, que són públics al nostre web, i el titular és que Innovamat millora l'aprenentatge de les matemàtiques. Ho hem observat comparant tres grups: alumnes que mai han fet servir la propsota, alumnes que ho han utilitzat un o dos anys i alumnes que ho han fet servir per a un període llarg. En el primer o segon any no milloren tant, però els que ho fan servir cinc, sis o set anys tenen una millora significativa. El rendiment millora en proves i resultats acadèmics.

"Nosaltres no tenim alumnes avaluats amb PISA"

Parlant de proves, els resultats a Catalunya han caigut dràsticament els últims anys, també en matemàtiques, que han tret els pitjors resultats de la història en les Competències Bàsiques i a les PISA. S'ha assenyalat Innovamat per aquesta caiguda.

Nosaltres no tenim alumnes avaluats amb PISA. Per una qüestió de temps, perquè les últimes proves són de 2022 i per alumnes de 15 anys; no podien haver fet Innovamat. Entenem la preocupació social i a nosaltres també ens preocupa. Però és important que deixem treballar als docents, hi ha molta pressió social sobre l'escola. Aquests resultats responen a molts factors, Catalunya ha canviat molt els últims anys. Hi ha dades demogràfiques i socioeconòmiques sobre com ha estat l'evolució de Catalunya els últims vint anys i això és claríssim que es pot projectar sobre resultats en proves. Quan mirem l'entorn i els resultats d'altres països, tenim molt clar que la conclusió és que hem de continuar fent una aposta molt clara perquè a l'aula s'entengui allò que es fa. Els països amb millors notes són els que tenen currículums més competencials. PISA valora cinc aspectes i Espanya és relativament bona en assolir els nivells relacionats amb assoliment de contingut i memòria. Però no som bons en nivells de comprensió profunda de les activitats. Justament, el responsable de les proves PISA diu que Espanya té més marge en la comprensió profunda de les matemàtiques. I encara que el 100% dels alumnes fessin matemàtiques amb Innovamat, els resultats continuarien sent multifactorials: el bagatge de l'alumne, l'entorn, la realitat socioeconòmica...

El vostre model trenca amb el sistema tradicional d'aprenentatge. S'han viralitzat vídeos d'activitats d'Innovamat que han generat moltes crítiques per la seva aparent dificultat i poca comprensió del procés.

El problema és que es mira només una part del procés que t'he explicat: primer hi ha una manipulació inicial a l'aula, després una representació molt poc eficient i finalment hi ha l'algoritme tradicional. Si tu només mires en una petita part d'aquest procés i et penses que és el producte final, és normal que no ho entenguis. Aquesta part intermèdia, que pot ser fer una resta durant quinze minuts, no és l'objectiu final per a l'alumne. Però forma part del procés i s'utilitza per fomentar la comprensió, que és clau. Ens basem en estudis, no ens hem inventat res. Però és cert que hi ha un trencament important en la tradició i no sempre es veu el nostre producte final. Però nosaltres aspirem al que diu el currículum català i en assolir els mateixos objectius. I ho complim. 

Com heu viscut totes les crítiques rebudes?

La nostra responsabilitat és dimensionar les crítiques. Cada any, ens deixen al voltant del 5% de les escoles. És a dir, tenim una retenció del 95%, que és extraordinari. No volem participar d'un debat destructiu, volem construir. El debat a Catalunya no pot ser Innovamat sí o no, és absurd. El debat ha de ser com s'han d'ensenyar les matemàtiques, d'una manera més memorística o partint des de la comprensió. En aquest debat podem participar-hi i dir-hi la nostra. 

Què passa si un alumne fa Innovamat durant la Primària i després va un institut que utilitza un mètode més tradicional?

A nosaltres no ens agrada que ens anomenin que sóm un mètode, perquè evoca a un sistema rígid que no es pot trencar. Innovamat és una proposta que introdueix canvi metadològic, però que es basa en el currículum català. Assolim els requisits del Departament per a 6è de Primària, però introduïm aquest matís: abans de ser fluïd en els procediments, passem per una etapa de comprensió. Pot ser que cada professor de Secundària en concret faci una aproximació diferent i a cada alumne, en funció del seu bagatge, li costi més o menys adaptar-s'hi. Però com ha passat sempre. 

"Catalunya és un entorn extraordinari des del punt de vista educatiu, amb molta reflexió pedagògica"

Les famílies amb fills que utilitzen Innovamat també s'han de formar?

El pas zero per a les famílies és tenir una comunicació fluïda i honesta amb l'equip de l'escola. Qui tria el projecte és l'escola i, després, utilitza material d'Innovamat. Hem dissenyat un espai al nostre web per a famílies explicant com funcionem, quines són les estratègies, etc., amb molt material. Però sobretot s'ha de tenir molt bona comunicació amb l'escola, perquè t'expliquin el mapa i la previsió de l'aprenentatge. La família, sense voler, pot irrompre en mig del procés i carregar-se'l. Un pare, amb tota la bona intenció, pot veure el procés i pensar que és un embolic i ensenyar-li de la manera tradicional.

El 2017 estàveu a tretze escoles catalanes i ara n'esteu a milers de Catalunya, Espanya i el món. Quina és la clau d'aquest creixement?

Vam néixer en el lloc, en el moment i amb les persones adequades. El lloc és Catalunya, un entorn extraordinari des del punt de vista educatiu, amb molta reflexió pedagògica i una xarxa de persones molt preocupada per l'educació. I la tradició en matemàtiques havia generat molt cansament. El 2017 va ser un bon moment perquè hi va haver-hi un canvi de llei educativa a Catalunya, que va virar cap a un ensenyament més competencial i a partir de la comprensió. I les persones, que és molt important. Creiem que les dues persones que vam convèncer, la Laura i la Cecília, són les que més en saben de didàctica de les matemàtiques d'Europa i probablement del món. Han reflexionat molt, han dedicat tota la seva vida laboral a aquest tema i, a més, també són docents en actiu. Sense elles, no hauria estat possible. 

Sobre l'educació, en els últims anys moltes escoles han impulsat canvis radicals cap a un model més competencial, de projectes. I sembla que ara es troba a faltar també la part més sistemàtica. 

Nosaltres som uns obsessius de la recerca de punts mitjos. Rarament una aproximació extremista és adequada. Ni ho era el model tradicional de molta memorització sense entendre res ni tampoc la descoberta lliure. Nosaltres volem construir coneixement a partir de la comprensió, però molt ben guiada i amb una proposta curosament dissenyada. Estem còmodes amb evidències al darrere.

Els docents estan preparats per treballar amb aquests nous sistemes, tenint en compte que s'han format de la manera tradicional?

La tasca docent porta implícit un mandat amb un mateix per formar-se constantment per estar a l'alçada dels canvis de la societat. Ens preocupa que el grau de satisfacció dels docents amb la seva feina està disminuint. A les aules cada vegada hi ha més diversitat i el perfil de l'alumnat està canviat. Hem d'oferir bones formacions i respectar els temps. Innovamat ha deixat de ser una editorial convencional per a oferir serveis, també de formació, a les escoles. Hem d'ajudar als docents. 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem