Com ha impactat la IA a les escoles?

El TOT Sant Cugat ha parlat amb Agora Sant Cugat International School i el centre públic Institut Joaquima Pla i Farreras per saber de primera mà com s'estan adaptant a la intel·ligència artificial

Fa tres anys que la IA, a través de ChatGPT, va entrar el 2022 als nostres ordinadors i telèfons mòbils, i ja s’ha convertit en la darrera revolució del segle XXI.

La IA ha arribat per quedar-se i ja és una eina essencial en el dia a dia dels estudiants: el 100% ja la fa servir a 4t. d’ESO, segons el director d’Agora Sant Cugat International School (ASCIS), Jordi Ros.

Tractar la IA com una eina i no prohibir-la

Per a ell, “la IA ni es pot evitar ni s’ha d’evitar perquè seria limitar-los molt en una eina amb la qual hauran de conviure. El que hem de fer no és prohibir, sinó educar”. 

Aquesta visió és compartida per altres centres educatius com l’Institut Joaquima Pla i Farreras. Tot i això, segons ha explicat el director, Guillermo Matias, en el seu centre han posat també el focus en el plagi. “Vam voler separar la causa de la conseqüència i no ens vam voler centrar en el mitjà. Creiem que la IA té coses bones i algunes que no són tan bones com la facilitat de generar feina que no és nostra”, ha dit Matias.

 Noves metodologies

I ha afegit que l’estratègia del centre implica treballar  noves metodologies de treball com la classe inversa on els alumnes treballen a casa els continguts i després a classe han de demostrar el que han après sense tenir accés a eines que els puguin permetre fer “trampes”.

 A ASCIS, la “irrupció” de la IA està enfocant a l’equip docent a centrar-se a fer que els alumnes deixin de ser repetidors de coneixement i passin a ser “adquiridors d’estratègies” i competències perquè puguin respondre a les demandes del món laboral actual.

Divisió d’opinions respecte a la prohibició de la IA

Segons una enquesta d’Ipsos (Monitor d'educació 2025), la societat espanyola es mostra dividida sobre la presència de la IA a les aules. Prop de quatre de cada deu en defensen la prohibició, un terç s’hi oposa i gairebé tres de cada deu encara no tenen una opinió definida.

Amb tot, la realitat espanyola s’alinea força amb la del conjunt mundial, ja que la divisió d’opinions sobre l’ús de la IA a les escoles és també present en la majoria dels 30 països inclosos a l’estudi.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem