El Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat tanca amb èxit reunint 180 editors

La trobada d'intercanvi d'experiències entre els professionals de la comunicació va tenir lloc a la Seu d'Urgell

El Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat, organitzat per l'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC), tancava amb èxit la seva primera edició havent acollit a la Seu d'Urgell 180 editors. Una trobada que tenia per objectiu "fer valdre" la seva contribució a la dinamització territorial, pels vincles que s'estableixen entre els seus editors i el públic.

El congrés se celebrava els dies 24 i 25 d'octubre a la Seu d'Urgell i, a banda de la creació de comunitats, els principals eixos de la trobada tenien a veure amb la transformació tecnològica i el model de negoci d'aquestes publicacions.

En aquest sentit, el president de l'AMIC, Ramon Grau, explicava que el congrés s'ha focalitzat en l'àmbit del Pirineu perquè considera que aquest territori pot servir d'exemple de cara a explicar la importància que tenen els mitjans de proximitat com a "eina d'identitat i arrelament" en comunitats que "necessiten molt que hi hagi mitjans petits, però forts".

Des de l'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC) destaquen l'ampli ventall de perfils vinculats a l'àmbit comunicació que han assistit a l'esdeveniment i valoraven positivament els continguts tractats en les diferents ponències. En aquest sentit, veuen amb bons ulls el model de subvencions del País Basc, que destina ajudes per a finançar una part dels costos de producció d'aquest tipus d'empreses.

Grau apuntava que s'han de tenir compte altres factors, a banda del de l'audiència, a l'hora d'atorgar subvencions. Així, veu interessant que les ajudes es calculin en funció dels "costos estructurals" de les empreses, ja que en el cas del País Basc els recursos públics serveixen per a pagar un 30% dels seus costs de producció.

Per la seva banda, el vicedegà de la Facultat de Comunicació i professor de periodisme de la Universitat de Navarra, Ramón Salaverría, qui va presentar un estudi sobre l'evolució dels mitjans digitals en els darrers 25 anys, explicava que al Pirineu hi ha molts mitjans digitals on només treballa una persona, siguin locals o especialitzats, i que durant la pròxima dècada hi ha possibilitats perquè, en diversos casos, aquests es converteixin en "hegemònics". La seva investigació també conclou que a les zones on hi ha diversitat lingüística creix el nombre de mitjans digitals respecte a altres territoris.

D'altra banda, el Director de la BBCMathew Barraclough, destacava que gràcies al servei del Local Democracy Reporting Service (LDRS) on treballen 150 periodistes s'està donant visibilitat a informacions locals que esdevenen notícies rellevants per a tota la Gran Bretanya.

A més, Grau es mostrava satisfet per com s'ha desenvolupat el Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat, tenint en compte l'elevada assistència que s'ha registrat de persones provinents de diferents punts, com ara País Basc, País Basc Nord, Navarra, Aragó, Catalunya del Nord, l'Ariege, Andorra, Catalunya, Illes Balears i País Valencià. A més, destacava la qualitat de les ponències, que versaven sobre els eixos temàtics del model de negoci, la tecnologia i la creació de comunitats.

Davant l'èxit que ha tingut la trobada, l'organització es planteja dur a terme una segona edició en un futur.

A banda de les presentacions, el congrés tenia com a objectiu fomentar un espai d'intercanvi d'experiències entre els professionals de la comunicació que hi han assistit. D'entre els temes que s'han posat sobre la taula, hi ha el de les mètriques per als mitjans de comunicació i per a la creació de comunitats de lectors, la presència de les dones als mitjans, la intel·ligència artificial en la gestió de les xarxes socials o la relació entre comunicació i comerç.

 
Comentaris

Destaquem