Convertir 1€ en 11: 25 anys del Fons Social Sant Cugat-Valldoreix fent rodar els diners

L'entitat, que va bufar les espelmes del quart de segle a finals de l'any passat, atén actualment 200 microcrèdits concedits a unes 180 persones

El Fons Social Sant Cugat-Valldoreix va bufar les espelmes dels 25 anys a finals de l'any passat. En el seu quart de segle d'història, l'entitat ha concedit crèdits sense interessos per valor de 4,4 milions d'euros a més de 1.300 persones. "Durant els nostres anys d'història hem rebut uns 400.000 euros. Això vol dir que d'1 € que ens donen, en surten 11", explica Andreu Travé, soci del fons social. La clau de tot plegat és que els diners "vagin donant voltes" i fer funcionar "la roda". 

Actualment, l'entitat compta amb 12 voluntaris i atén uns 200 expedients a l'any. Tot i que aquestes dades representen un repunt, encara estan lluny de les d'abans de la pandèmia de la Covid-19, quan el Fons Social havia arribat a gestionar 300 expedients i atendre unes 260 persones. "Ens vam trobar amb gent vulnerable que durant la pandèmia van perdre la feina i no podien fer front a retornar el microcrèdit", apunta Travé. 

Perquè una persona pugui accedir als serveis que ofereixen, el Fons Social Sant Cugat-Valldoreix defineix una sèrie de paràmetres. Els usuaris han de tenir les necessitats bàsiques cobertes, han d'estar censats a Sant Cugat i que el crèdit el necessitin per una qüestió puntual. "Si una persona que ve i diu que no pot pagar el rebut de la llum, segurament el mes següent li tornarà a passar. Llavors ja és una necessitat puntual, és un cas de Serveis Socials perquè els seus ingressos no li donen per viure dignament", apunta Elena Escamilla, voluntària també de l'entitat. 

El perfil dels usuaris del Fons Social

"Ens adrecem a un grup de persones que normalment queden una mica despenjades de tot", explica Travé. Són persones que treballen, però que no tenen capacitat d'estalvi. "No tenen accés a ajudes socials, però si es troben en una necessitat puntual no la poden cobrir". En els 25 anys d'història de l'entitat, el Fons Social ha ajudat persones a pagar la universitat dels seus fills i comprar bitllets d'avió per facilitar un reagrupament familiar, entre d'altres. Molts dels usuaris, de fet, acudeixen més d'una vegada als serveis de l'entitat. 

Per altra banda, Travé explica que últimament es troben amb un nou perfil d'usuari que acudeix a ells perquè estan "entrampats" en targetes revolving. Són persones que durant la Covid es van quedar sense feina i van demanar crèdits que ara no tenen capacitat de tornar pels alts interessos. "Els ajudem a cancel·lar aquests crèdits perquè puguin sortir de la roda i viure dignament", remarca Travé. 

Un servei que no és caritat

"Hi ha gent que ens associa a la caritat i potser no s'atreveixen a venir per vergonya", diu Travé. Escamilla, per la seva banda, recorda que l'entitat "només avança els diners". "No els estem regalant res, tots estan compromesos amb el projecte", apunta la voluntària.

En aquest sentit, Travé remarca que el nivell de morositat està per sota del 5%. Per garantir que els usuaris podran tornar el préstec, des del Fons Social els demanen que una persona de la seva confiança es faci responsable solidària. "Hi ha un cas d'un beneficiari que va morir per la Covid-19 que va venir el seu garant a pagar el préstec perquè la roda pogués continuar", explica Travé. Pel que fa als terminis per tornar el préstec, l'entitat és flexible i s'adapta a les necessitats de cada persona. "No volem escanyar-los, però sí que remarquem que cal que siguin conscients que ho han de poder tornar perquè, si no, la persona que hi ha a la cua no es podrà beneficiar".

L'objectiu: deixar de ser necessaris

"L'objectiu del Fons Social és desaparèixer, perquè això significaria que la gent tindria la capacitat de tenir una vida digna", diu Escamilla. "Hi ha una usuària que ha pagat la carrera dels seus tres fills, això és el que ens omple". Mentre no assoleix el seu objectiu principal, l'entitat es marca durant aquest any contactar amb entitats de la ciutat per donar-se a conèixer entre el teixit social. "Alguna cosa no estem acabant de transmetre bé", lamenta Travé, que explica que els contactes amb les entitats no han acabat de funcionar del tot. "És un servei més, un recurs més i un cas de justícia social", apunta per la seva banda Escamilla. 

El Fons Social Sant Cugat-Valldoreix es troba a la Casa de Cultura, els dimarts de 18 a 20h. Les persones interessades en els seus serveis o a col·laborar-hi també poden contactar a través del correu fonssocial@gmail.com.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem