La Coordinadora d'AFAs denuncia "irregularitats" en els ajuts per raons socioeconòmiques

Entre les irregularitats destaca "el cobrament de rebuts a famílies exemptes o el retard del reconeixement d'aquestes ajudes"

La Coordinadora d'AFAs de Sant Cugat ha detectat "certes irregularitats" en la gestió dels ajuts a les famílies en les escoles i instituts públics i concertats de Sant Cugat. Així doncs, des de l'entitat, han assenyalat que s'estan cobrant rebuts de la quota de material "a famílies que estan exemptes o que hi ha un retard en el reconeixement d'aquests ajuts, anant en contra del que hauria de ser l'educació pública", com han explicat Carola Alegre i Carme Roca, de la Coordinadora.

Per combatre la segregació escolar, el departament d'Educació va implementar el curs 2022/2023 uns ajuts nominals per a alumnes amb necessitats especials de suport educatiu per raons socioeconòmiques i/o culturals amb l'objectiu de garantir la gratuïtat de l'escolarització d'aquests alumnes, coneguts com motxiles escolars. Aquests ajuts són per a famílies que reben beques menjador o ajuts de serveis socials, entre altres, i tenen per objectiu evitar el cobrament de quotes per la compra de llibres, de material escolar, de llicències digitals o per realitzar sortides i estades curriculars. Actualment, les motxiles escolars s'atribueixen aquelles famílies amb alumnes a I3 i I4 i a 1r i 2n d'ESO.

Les "irregularitats detectade"

La Coordinadora d'AFAs de Sant Cugat, no obstant això, ha explicat que ha detectat una desena de casos de famílies del municipi en aquesta setmana, que tot i ser beneficiàries d'aquests ajuts, "se'ls ha cobrat certes quotes, quan haurien de quedar exemptes". D'altra banda, des de la coordinadora també assenyalen que hi ha famílies que l'any passat van fer també aquest pagament i que encara no "se'ls hi ha retornat l'import corresponent o que l'import no correspon al que pertoca per aquestes motxiles escolars (el curs passat, els ajuts estaven valorats en 390 euros en els centres públics i 950 euros en els concertats i anaven directament pels centres)".

A més, han lamentat el "retard de reconeixement dels alumnes d'I3 o nouvinguts que tindran la condició de necessitats especials de suport educatiu per raons socioeconòmiques i/o culturals" i la "falta de transparència" dels centres amb aquelles famílies que tenen aquesta condició.

"L'educació pública ja la paguem amb els nostres impostos"

És per tot això, que des de la coordinadora han demanat "claredat i transparència en la gestió d'aquest i altres ajuts" i han sol·licitat als centres que informin a les famílies "de la seva condició de necessitats especials de suport educatiu i del que això comporta". D'altra banda, han demanat als centres que es vetlli "pel compliment de la bona gestió d'aquests recursos" i han considerat necessari explicar com es destinen aquests recursos.

Finalment, des de la Coordinadora han volgut recordar que el copagament no hauria de ser la base de l'educació pública: "L'educació pública ja la paguem amb els nostres impostos, ha de ser d'accés universal i gratuït, mentre això no passi, les quotes han de considerar-se voluntàries i mai fer-se diferències entre l'alumnat que les satisfà i el que no i molt menys cobrar-les quan hi ha unes necessitats econòmiques formalment reconegudes i amb una compensació directa al centre".

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem