El Joan Maragall i el Collserola es manifesten per uns entorns escolars segurs i pacífics

L'Escola Joan Maragall i l'Escola Collserola s'han sumat a la #RevoltaEscolar per reclamar una major pacificació als entorns escolars, menys contaminació i menys soroll

Famílies de l'Escola Joan Maragall i de l'Escola Collserola, acompanyades per una sèrie d'entitats i col·lectius que treballen en favor del medi ambient i contra l'emergència climàtica, s'han manifestat a Sant Cugat, el divendres 26 de febrer. Ho han fet per reclamar uns entorns escolars segurs i pacífics, en el marc de la #RevoltaEscolar, que reivindica una major pacificació als entorns escolars, menys contaminació i menys soroll. "Demanem que al voltant de l'escola hi hagi menys fums, menys soroll i aire net. En definitiva que les ciutats tornin a ser dels ciutadans, i no dels cotxes, que ocupen el 80% de l'espai", ha explicat Amanda de Luís Balart, portaveu de la comissió de sostenibilitat de l'AFA de l'Escola Joan Maragall, qui ha afegit que "és primordial que hi hagi una pacificació de l'entorn de l'escola".

#RevoltaEscolar a Sant Cugat per uns entorns escolars més pacificats. FOTO: Ferran Mitjà

#RevoltaEscolar a Sant Cugat per uns entorns escolars més pacificats. FOTO: Ferran Mitjà

Així, prop de dues-centes persones entre famílies i alumnes dels dos centres, s'han concentrat inicialment davant dels centres educatius. Posteriorment, després de realitzar un tall de mitja hora del carrer que toca amb l'escola, els familiars del Joan Maragall i del Collserola s'han trobat a la plaça d'Octavià, des d'on han baixat cap a l'Ajuntament de Sant Cugat, on han llegit un manifest amb presència de l'alcaldessa, Mireia Ingla, o la Comissionada per l'Emergència Climàtica, Alba Gordo.

 
#RevoltaEscolar a Sant Cugat per uns entorns escolars més pacificats. FOTO: Ferran Mitjà

#RevoltaEscolar a Sant Cugat per uns entorns escolars més pacificats. FOTO: Ferran Mitjà

De fet, Amanda de Luís ha assenyalat que en les pròximes setmanes es preveu que més escoles de Sant Cugat se sumin a la #RevoltaEscolar, com ara el Ciutat d'Alba o el Gerbert d'Orlhac. "Les comissions de sostenibilitat de les escoles públiques estem enxarxades", ha apuntat de Luís.

#RevoltaEscolar a Sant Cugat per uns entorns escolars més pacificats. FOTO: Ferran Mitjà

#RevoltaEscolar a Sant Cugat per uns entorns escolars més pacificats. FOTO: Ferran Mitjà

Què és la #RevoltaEscolar?

La #RevoltaEscolar és un moviment impulsat per diferents AFA i AMPA de tot Catalunya, que des del 2020 promou diferents manifestacions amb talls de carrers, els divendres, cada 15 dies, davant d'alguna escola. Actualment hi ha 63 centres mobilitzats, fent 52 talls de carrer simultanis els divendres cada dues setmanes en tres ciutats diferents: Barcelona, Badalona, Sabadell i Sant Cugat.

De fet, a banda de la promoguda per l'Escola Joan Maragall a Sant Cugat, el divendres 26 de febrer hi ha hagut 48 manifestacions més arreu de Catalunya, en el marc de la #RevoltaEscolar.

#RevoltaEscolar a Sant Cugat per uns entorns escolars més pacificats. FOTO: Ferran Mitjà

#RevoltaEscolar a Sant Cugat per uns entorns escolars més pacificats. FOTO: Ferran Mitjà

Les exigències de la #RevoltaEscolar

En el marc de les concentracions, aquest moviment ha acordat un manifest, en el qual s'hi detallen 8 demandes:

  1. Més actuacions i amb més urgència en la pacificació dels entorns escolars. Amb tan sols 3 mesos, l’Ajuntament ha aconseguit executar unes 2.000 ampliacions de terrasses de bars/restaurants, la majoria de les quals guanyades a espai públic de calçada que estava destinat a unes 1.300 places d’aparcament de vehicles particulars. No entenem per què l’actuació als centres escolars no s’està prioritzant amb la urgència que s’ha fet en aquests negocis privats.
  2. Reducció de carrils de circulació als entorns escolars com a mesura clau per a pacificar el trànsit als entorns escolars, especialment a aquells centres ubicats a la xarxa bàsica. Màxim d'un (1) únic carril de circulació de cotxes i motos davant de cada centre educatiu, amb el benentès que poden existir altres carril de circulació dedicats al transport públic, taxis i bicicletes.
  3. Radars de velocitats als entorns escolars, tant pedagògics com sancionadors, a més d'altres mesures físiques de reducció de la velocitat per aconseguir reduir la velocitat a un nivell segur de 20 km/h. Controls de soroll als entorns escolars.
  4. Eliminació de les places d’aparcament (incloses motos en vorera) als accessos als centres, tot incrementant l’espai dedicat als vianants i al verd.
  5. Control dels nivells de contaminació i soroll a cada escola i adopció de mesures urgents de restriccions de trànsit en els carrers adjacents als centres escolars en els quals la mitjana superi el valor límit establert per la normativa europea pel que fa a diòxid de nitrogen  (Directiva 2008/50/CE) de 40.0 𝛍g/m​, tenint en compte l’actual urgència d’adoptar mesures donada l’obligació de mantenir les finestres obertes als centres educatius.
  6. Que es decreti l’obligatorietat de tots els centres escolars i llars d’infants a estar subjectes a la normativa RITE en tots els seus espais interiors (Reial Decret 1027/2007). Aquesta normativa obliga i garanteix aire net d’alta qualitat dintre dels edificis. Actualment només els centres de nova construcció estan subjectes a aquesta normativa i això és un greuge comparatiu per a la resta d’alumnes.
  7. Els espais guanyats als cotxes haurien d’estar dedicats exclusivament als vianants i als elements verds dissenyats per maximitzar la protecció davant de fums i sorolls. Per dissenyar aquests espais així com les possibles reformes en les façanes, interiors i patis de les escoles i altres mesures pal·liatives de la contaminació caldrien auditories individualitzades als centres escolars.
  8. Els carrils bici de davant de les escoles han de ser segurs per tal de que siguin practicables pels pares per portar i recollir els alumnes en bici (a la calçada, amples, protegits del trànsit per barreres en cas de caiguda i separats de la vorera), incloent l’ús de cargo bikes. Els carrils bici han de ser aptes pels desplaçaments de classe dels nens grans per a les sortides intrabarcelona (a la piscina, excursions curtes).  La promoció de les infraestructures bici aptes per nens des de les escoles, ens acosta cap a un model de mobilitat col·lectiu més sostenible, eficient, segur, saludable i equitatiu. Per tal d’acomplir això, cal modificar el manual de disseny de carrils bici de Barcelona per a que els carrils bici siguin aptes per nens i aplicar els canvis als entorns escolars.
 
Comentaris

Destaquem