elCugatenc aborda la crisi del periodisme amb Jaume Roures, Mònica Terribas i Xavier Giró

Mònica Terribas, Jaume Roures i Xavier Giró han reivindicat la mirada social i política del periodisme i han lamentat l'allunyamenta amb la societat

"S'ha trencat el cordó umbilical entre el periodisme i la societat". És la contundent afirmació de la periodista Mònica Terribas, que ha compartit una taula rodona amb el productor Jaume Roures i el professor Xavier Giró per celebrar els deu anys del mitjà de comunicació santcugatenc elCugatenc. Tres referents del periodisme i espai comunicatiu català que han reflexionat sobre la realitat de l'ofici, la pèrdua de credibilitat entre la ciutadania i el paper en el creixement de l'extrema dreta. Tots han coincidit a reivindicar el paper social i polític del periodisme com a dic de contenció davant dels discursos d'odi i el racisme. 

El debat ha tingut lloc a una plaça de Barcelona plena de públic i que ha acollit l'acte central dels deu anys d'elCugatenc, aquest dissabte, 20 de setembre. elCugatenc va néixer fa deu anys a Sant Cugat com un mitjà cooperatiu amb la voluntat d'esdevenir una veu independent i crítica a la ciutat i, avui en dia, suma 250 socis amb l'objectiu d'arribar al mig miler. La celebració ha comptat amb una acció poètico-sonora de la Companyia MINIMíssimA, la música en directe de DJ Riki Undersounds i la cervesera artesana la Florestina. A més, s'han reivindicat les campanyes per reclamar la fi del genocidi a Gaza i la protesta de les entitats santcugatenques contra les dificultats per fer activitats al carrer

Mònica Terribas: "Quan es dona més credibilitat a un anònim que a un periodista amb quaranta anys d'experiència, hi ha una greu crisi que no hem sabut combatre"

"El periodisme hauria de ser un control al poder i ha de posar tota la informació sobre la taula perquè la ciutadania es formi el seu criteri", ha començat dient Jaume Roures, que ha reivindicat la "responsabilitat social" dels periodistes: "El periodista no pot ser un ésser neutral, ha de tenir una mirada de defensa dels drets i de la democràcia". En aquest sentit, Xavier Giró ha recordat que el periodisme té "influència" en la manera com la gent veu el món i que la seva tasca és imprescindible perquè es produeixin canvis i ascensos.

Mònica Terribas ha aprofundit en l'escletxa cada vegada més gran entre la ciutadania i el periodisme: "Quan es dona més credibilitat a un anònim que a un periodista amb quaranta anys d'experiència, hi ha una greu crisi que no hem sabut combatre". Per exemplificar aquest trencament, ha recordat que, segons l'última enquesta de Reuters, un de cada quatre ciutadans al món no vol informar-se. En aquest escenari, s'ha mostrat preocupada per la pèrdua de "consciència" social i compartida en la societat: "Molta gent viu aliena a les notícies i no hi ha consciència política. Anem a un escenari on hi ha una agenda individual". 

aacf0a66 c5fd 42b2 b2f6 34d25f6d1a10

La plaça de Barcelona s'ha omplert amb la conversa de Giró, Terribas i Roures FOTO: TOT

Xavier Giró ha fet èmfasi en el caldo de cultiu que està facilitant l'expansió dels discursos d'odi, especialment contra la immigració: "Hi ha molts problemes que no troben solució, i és quan apareix algú i assenyala uns culpables". Uns discursos simples, han coincidit, que cal combatre, també des del periodisme. "Explicar el món és fer periodisme", ha reiterat Xavier Giró. "Sempre fem política perquè posem la nostra feina al servei de la societat", ha afegit Terribas. Una feina que consideren que s'ha d'encaminar a combatre aquests discursos d'odi.

Xavier Giró: "Ara l'horitzó és l'ascens de l'extrema dreta i hi ha impotència. És un moment de resistència"

Per fer-ho, han apuntat tres factors claus que cada vegada són més escassos en la professió: temps, reflexió i preparació. "Per lluitar contra el racisme, cal estar preparat i tenir temps", ha apuntat Giró. Un temps i una preparació que lamenten s'està perdent en les redaccions periodístiques. Ho ha exemplificat Jaume Roures: "Quan vaig a la universitat, els que estan estudiant periodisme diuen que no llegeixen cap diari". Per Mònica Terribas, s'ha escampat el "virus de l'èxit", on els periodistes miren pel seu ego i pels seus resultats en forma d'audiència o clics a les notícies. "La mirada dels mitjans de comunicació està influenciada per l'espectacle i per allò popular i escandalós", ha rematat. 

Amb tot plegat, han dibuixat un escenari i un futur marcats per la desinformació, l'increment dels discursos d'odi i la pèrdua de consciència social.  "Ara l'horitzó és l'ascens de l'extrema dreta i hi ha impotència. És un moment de resistència", ha reflexionat Giró. Tot i aquest panorama, que també han apuntat que sovint és creat i impulsat per interessos polítics i econòmics, Jaume Roures ha volgut enviar un missatge de cert optimisme: "No ens desmoralitzem tant. El nazisme era una força molt poderosa i va ser sderrotat. Estem imllor del que sembla i tenim més eines que mai per fer-hi front". 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem