Helena López Macho (síndica): “La majoria de les queixes venen per les llicències d’obres"

Ha reivindicat que la Sindicatura ha de tenir "una visió més femenina”

La santcugatenca Helena López Macho és la Síndica de Sant Cugat des de l’1 d’abril de 2022. Per primera vegada, aquesta figura ha estat escollida a través d’un procés obert i és la primera dona que ocupa el càrrec. El TOT conversa amb López sobre el paper de la Sindicatura, la relació dels ciutadans amb l’Ajuntament o les principals queixes que recullen. Un primer pas serà canviar el nom de l’oficina del Síndic pel de Sindicatura de Sant Cugat.

Per què va decidir presentar la seva candidatura per ser Síndica de Sant Cugat?
Soc advocada des de fa molts anys. Quan vaig veure la notícia del procés de selecció, al TOT Sant Cugat, vaig pensar que era una feina que es relacionava molt amb el que havia fet tota la vida, que és defensar la gent. M’interessa la defensa dels drets dels ciutadans davant l’administració.

L’alcaldessa va destacar la seva trajectòria com a advocada i la seva especialització en el camp de la violència de gènere.
Sempre m’he dedicat al dret civil i penal, centrant-me en el dret de família. Va arribar un moment que la xacra de la violència de gènere es va fer més visible i es va desbordar i m'hi vaig especialitzar. Crec que les dones estan molt desprotegides en l’àmbit familiar i judicial i per això em vaig centrar en aquests temes.

Quins són els objectius s’ha marcat?
Un repte és que les queixes que arribin a la Sindicatura siguin les mínimes. Això voldria dir que l’administració funciona millor. Moltes vegades poses una reclamació a l’Ajuntament a través del web i ningú t’escolta. La gent necessita que li expliquin les coses. Si s’expliqués el funcionament de l’administració, el ciutadà sortiria més tranquil. Si ningú et dona respostes ni explicacions, penses que els teus drets s’estan vulnerant.

Les administracions fallen en la relació i l’atenció al ciutadà?
A vegades són com un call center. Tot es va robotitzant i digitalitzant-se molt. Darrere d’una queixa hi ha una cara, una persona i uns sentiments. Si la gent no sap amb qui parlar, on trucar o quan li donaran resposta, sent que està indefensa i en una situació de vulnerabilitat. Sovint, del que més es queixa la gent és que no sap on anar. L’administració està molt despersonalitzada, tot es vol fer telemàticament.

L’administració està molt despersonalitzada, tot es vol fer telemàticament.

La gent gran és la més perjudicada per aquesta tendència?
M’he reunit amb avis i es queixen molt que per demanar qualsevol cosa han de fer-ho a través d’internet. Els hi dic que vinguin aquí i, si no saben
fer alguna queixa, els ajudem a plantejar-la. Necessiten un suport i nosaltres els atenem i guiem a posar una queixa, una reclamació, etc.

L’anterior Síndic va rebre queixes de partits com Ciutadans o PP per alguns posicionaments polítics en referència al procés independentista. Quin ha de ser el paper del síndic en aquests casos?

La institució ha d’estar per sobre de la persona que hi hagi. Respecto molt les posicions del Ramon Palacio i jo tinc les meves idees, però la Sindicatura és un òrgan independent i neutral. No pots vincular una instituació ni a un cantó ni a l’altra.

Una de les demandes de l’anterior Síndic era que la Sindicatura fos un òrgan més independent de l’Ajuntament, per exemple amb el pressupost. Com ho veu?

Jo soc completament independent de l’Ajuntament. No m’han dit mai res del que haig de fer i, si algun dia em diuen alguna cosa, deixaré el meu
càrrec. No estic aquí perquè l’Ajuntament em digui com he d’actuar.

En els dos mesos que ocupa el càrrec, quines són les queixes principals que ha detectat entre la ciutadania?

La majoria de les queixes venen per les llicències d’obres, tot i que ara s’ha reduït per les contractacions que es van fer per part de l’Ajuntament.
També per qüestions de via pública com voreres en mal estat o arrels dels arbres que sobresurten... De la Zona de Baixes Emissions també es queixa molta gent o dels sorolls de bars i restaurants.

L’alcaldessa destacava que és la primera dona al capdavant de la Sindicatura de Sant Cugat. Com ho valora?
Crec que s’ha valorat el fet que sigui dona, ha sigut un valor afegit. L’Ajuntament té el seu plantejament d’igualtat i buscar la paritat. Però no és l’únic fet que s’ha valorat, també han tingut en compte que sigui advocada o la meva trajectòria. La meva perspectiva és la visió que tenim les dones del que volem que sigui la societat. Durant molts anys, el patriarcat ha imposat la seva visió i la dona ha tingut molt poca participació de com vol que sigui el seu poble o l’administració. Vull que la Sindicatura tingui una visió més femenina.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem