Ferrer, una jove santcugatenca atrapada pel coronavirus a l'Índic

El tancament de fronteres com a mesura de contenció contra el coronavirus ha impedit que pugui tornar a casa

Les restriccions de moviments per frenar l'expansió del coronavirus i el tancament de fronteres arreu del món han provocat que moltes persones que es trobaven en un altre país no puguin tornar a casa. És el cas de la xef santcugatenca Laia Ferrer, de 24 anys, qui feia unes setmanes que es trobava a les Maldives, a l'illa de Maafushi, buscant "un canvi de vida". Una petita illa "de no més de 2 km de llargada, que no fa més de 5 anys que rep turistes", explica.

La crisi del coronavirus l'ha agafat en aquest indret al mig de l'oceà Índic d'on, "per ordres del govern, ningú pot entrar ni sortir de l'illa, a no ser que tinguis un bitllet d'avió per anar a l'aeroport", detalla. Ferrer tenia el bitllet de tornada a casa per aquest dilluns, 23 de març, però "com gairebé a tots els turistes d'arreu del món, m'han cancel·lat el vol 4 vegades", assenyala, "tant amb Emirates com amb Qatar, pel tancament de fronteres".

"Quan va començar l'estat d'alarma em vaig posar en contacte amb l'ambaixada. Va ser l'endemà quan vaig rebre un correu seu en el qual recomanaven, a tota la gent que estava a les Maldives, tornar ràpidament a Espanya", apunta. Va ser aquell mateix dia quan li van cancel·lar el primer vol, donant-li bitllet per un altre vol que, poques hores després, també estava cancel·lat. "En comprar un nou bitllet, els preus eren extremadament cars, passant dels 200 euros que costen normalment a entre 1.500 i 3.000 euros", detalla.

"La "sort" que vam tenir, diu l'ambaixada, és que el Ministre d'Exterior va dir dijous que la gent que estigués bé de salut a un altre país, es quedés allà i no tornés a Espanya", assegura, explicant com "a les Maldives, només hi ha 30 casos de coronavirus (divendres dia 20), els últims 6 dies no han trobat cap més, i els tenen a tots tancats a una illa".

Quedar-se a l'illa, per temes de salut, no és un problema, explica la santcugatenca. "Maldives està format per diferents illes, i per poder controlar la propagació del virus, han confinat cada una d'elles", detalla.

"El problema que tenim els que ens quedem a l'illa és que necessitem renovar els visats per no quedar-nos de forma il·legal al país, i això només es pot fer des de la capital i, com ja he comentat, no puc moure'm de l'illa on estic. Per tant, és impossible fer aquest tràmit", explica. "Si ens quedem de manera il·legal al país, seríem refugiats perquè no podem tornar, i ens portarien al camp de refugiats de Male, on ja hi ha dos espanyols", assegura.

"Necessitem renovar els visats per no quedar-nos de forma il·legal al país"

Davant d'aquesta situació, apunta com "des de l'ambaixada espanyola a l'Índia (a Maldives no hi ha ambaixada), l'ajuda que hem rebut ha sigut nul·la". Dissabte, dia 21, l'ambaixada es va posar en contacte en ella, per "dir-nos, literalment, que no faran res per nosaltres", assegura.

Així que, tenint en compte que els hotels de l'illa estan fent fora els turistes quan acaba la seva reserva inicial "perquè no hi ha més clients i volen tancar els hotels", "m'he de buscar la vida", apunta la santcugatenca.

"La gent està preocupada a l'illa, ja que cada vegada arriben menys aliments i begudes, i el govern d'aquí està ajudant tots els locals, però ningú sap què passarà amb nosaltres els estrangers", apunta. Amb tot, apunta que, fins al moment, estant a l'hotel, no han tingut cap problema pel que fa a garantir els àpats. "Estem en temporada alta, i els hotels estaven preparats per donar a menjar a molta gent", explica.

"Ningú sap què passarà amb nosaltres els estrangers"

Amb aquest escenari, la santcugatenca ha aconseguit llogar un pis per poder estar a l'illa, on passarà la quarantena. "Aquí es pot sobreviure, i a Espanya estan les coses molt malament, i sempre hi ha la por d'agafar un avió en un aeroport internacional", apunta, destacant que, la principal preocupació és poder estar al país sense ser refugiada.

Segueix el TOT per estar informat de tot el què passa a la ciutat

Aquests dies, segueix el TOT per estar ben informat en tot moment del què està passant a la ciutat.

• Última hora sobre el coronavirus, consells, informació de servei i tota l’actualitat.
  • Subscriu-te al WhatsApp del TOT Sant Cugat i sigues el primer en saber què passa a la ciutat. Guarda el número 680 850 388 a la teva agenda del telèfon i envia'ns un missatge amb la paraula 'ALTA'
  • Segueix les nostres xarxes socials: FacebookTwitter i Instagram.
  • Subscriu-te al butlletí per rebre les notícies més destacades per correu electrònic
  • També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat.
  • I cada divendres als carrers de Sant Cugat en format paper.