contingut promocionat
logo sisquella

 

L’impacte de la COVID-19 al sector legal

Durant el primer trimestre del 2020 es van disparar les consultes sobre arrendaments i propietat horitzontal

La COVID-19 ha introduït molts canvis en la societat i el sector legal no n’és una excepció. La pandèmia ha canviat les demandes jurídiques dels ciutadans i ha fet avançar la digitalització del sector de la justícia i de les tasques diàries dels despatxos d’advocats.

Els temes més consultats de l'àmbit legal

Durant el primer trimestre del 2020 el Servei d’Orientació Jurídica del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) va rebre una allau de consultes sobre arrendaments i propietat horitzontal (2.663). Una temàtica que amb la COVID-19 va preocupar més als ciutadans i que aquest 2021 s’ha agreujat encara més. Durant el primer trimestre, el mateix organisme va rebre 4.346 consultes, gairebé el doble que en el període anterior. Durant els tres primers mesos del 2020 van rebre també moltes consultes sobre Dret de Família (2885), Dret Civil (2892) o Dret Laboral (1291). Una preocupació sobre aquestes temàtiques que s’ha mantingut els tres primers mesos del 2021.

Comparativa de consultes ateses durant el primer trimestre de 2020 i 2021

Comparativa de consultes ateses durant el primer trimestre del 2020 i 2021

A banda de les noves preocupacions dels ciutadans, durant la pandèmia, els advocats i el sector jurídic en general, han experimentat un impuls de la digitalització.

Impuls a la digitalització del sector

La COVID-19 ha estimulat el procés de digitalització que s’està produint a la justícia i el sector legal.  Ja fa anys que s’estan fent esforços per digitalitzar els processos i serveis oferits a la ciutadania. Ja se celebren judicis online, declaracions, etc.  Precisament, l’impuls que s’ha produït de la digitalització en el sector legal ha sigut una de les causes del canvi d’opinió de la necessitat d’uns jutjats físics a Sant Cugat.

Per la tinenta d’alcaldia de Bon Govern, Transparència, Participació i Barris, Lourdes Llorente, “la solució segurament no està a construir més espais, que impliquen uns costos elevats, sinó en digitalitzar serveis perquè la majoria dels tràmits es puguin fer de forma remota”.

Aposta de Sant Cugat per la digitalització

Des de l’Ajuntament ja s’ha parlat amb el Jutjat de pau de la ciutat per promoure la digitalització i per posar les bases perquè algun dia els santcugatencs puguin realitzar els principals tràmits a través d’internet. “Arribarà un moment que el ciutadà podrà fer molts tràmits des de casa sense haver d’anar a un jutjat de pau”, ha explicat la tinenta d’alcaldia, Lourdes Llorente.

Durant el confinament, el Jutjat de pau va fer molta feina per atendre als ciutadans de Sant Cugat i per donar resposta a l’allau de les diverses demandes, així com les inscripcions de defunció, etc.

Per altra banda, l’Ajuntament de Sant Cugat també ha fet una tasca important per informar els ciutadans sobre les noves mesures aplicades pels Governs català i espanyol per fer front a la pandèmia a través dels departaments de Comunicació, Salut i l’OAC.

Esforç de l’Ajuntament per informar a la ciutadania de l’allau legislatiu durant la pandèmia

Per una banda, el departament de comunicació i l’àrea de Salut de l’Ajuntament de Sant Cugat s’han encarregat de fer arribar als santcugatencs les noves mesures de forma clara i entenedora.

Per una altra, l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania (OAC) ha resolt tots els dubtes que han traslladat els ciutadans que han trucat al 010.

Segons la tinenta d’alcaldia de Transparència, Lourdes Llorente, tant des del departament de comunicació, com des de l’àrea de Salut com de l'OAC, el seu personal s’ha dedicat a estar al cas de tota la normativa que s’anava publicant per tal de poder donar la millor resposta al ciutadà.

 
Comentaris

Destaquem