Izquierdo, gerent de l'Hospital General: "Cada cop hi ha menys metges"

Doctor en Medicina i especialista en neurologia, Joan Izquierdo és gerent de l'Hospital Universitari General de Catalunya des de 2023

El metge Joan Izquierdo, especialista en neurologia, és l'actual gerent de l'Hospital Universitari General de Catalunya. Després de més de vint anys al centre hospitalari de Sant Cugat, on va ser Cap del Servei de Neurologia i Director Mèdic, ha assumit la màxima responsabilitat en la gestió. El TOT conversa amb ell sobre l'Hospital Universitari General de Catalunya, els reptes de la sanitat actual, els temps d'espera per ser atès per un especialista o la frustrada compra per part de la Generalitat. 

Com explicaria el que és l’Hospital General i quins són els seus trets distintius?

És un hospital molt peculiar. El mateix nom ja té un valor incalculable, amb tots els hospitals que hi ha i aquest és el que té el nom d’Hospital Universitari General de Catalunya. Té un simbolisme molt gran. Quan es va fer, la idea era molt clara: fer un hospital molt modern en un lloc clau a Catalunya, que fos molt accessible i amb un nom que van encertar. Aquesta essència li dona un caràcter especial, més enllà de les instal·lacions o serveis que oferim.

Què aporta el fet d’estar a Sant Cugat i haver-se situat fora de Barcelona?

Nosaltres tenim un finançament sobretot privat, a través de companyies asseguradores. Aquest mercat a Barcelona està molt treballat i hi ha molta competència. I al Vallès no hi ha res similar a l’Hospital General. També ens sentim com un hospital de referència del Vallès. A Catalunya, la cultura de l’asseguradora és molt àmplia, entre un 30 i 35% de la població en té. En el fons, som l’hospital de Sant Cugat.

D’on venen els pacients?

La majoria de gent ve de Sant Cugat, Rubí, Sabadell i el Vallès en general. Però també de tot Catalunya. Una altra característica és que la mitjana d’edat és de 47 anys. El motiu és que a Sant Cugat hi ha molts nens i la nostra àrea de pediatria és molt potent. Al nostre voltant no hi ha els serveis que oferim aquí, com l'UCI pediàtrica, l’UCI neonatal, i unes urgències pediàtriques molt potents. Tot i que és cert que l’hospital està molt ben considerat, un dels meus reptes és recuperar la presència entre la població i que se’ns reconegui, tant els ciutadans com els professionals. És una època complicada perquè no és fàcil trobar metges, en fan falta. Volem posicionar-nos per captar talent.

Quins són els serveis més destacats que oferiu?

A banda de trasplantaments i alguns tractaments oncològics més complexos, ho cobrim tot. Podem atendre qualsevol patologia amb absolutes garanties. Cobrim totes les etapes de la vida, des de l’embaràs i el naixement. Tenim entre 1.500 i 1.600 naixements a l’any. I la gran porta d’entrada són les urgències, fem entre 400 i 500 atencions al dia. 

Izquierdo: "Cada cop hi ha menys metges"

S’ha detectat en els últims mesos que per demanar hora amb un professional, els temps d’espera s’han allargat. Fins i tot poden ser de mesos per veure’s amb un especialista.

Abans hi havia més metges i podies donar un servei més ràpid. Cada cop hi ha menys metges. També és molt preocupant en el sistema públic, la manca de metges de família en l’atenció primària, que és el pal de paller. En resum, ara tenim menys hores disponibles de metges, una sanitat pública més col·lapsada i més gent assegurada.

Com es resol aquesta situació?

És el repte de gestió que tenim ara. És un tema de gestió i ens ajuda molt el canvi tecnològic. Per exemple, nosaltres aquí a l’hospital tenim dades en temps reals de les llistes d’espera i atencions que fem per gestionar el temps de les consultes, el fluxe de llits disponibles... I permet fer prediccions i anticipar-nos a determinades situacions. Podem saber quan hi haurà més demanda a urgència segons l’època de l’any i reforçar-ho amb més professionals. També estem establint sistemes de citacions no presencials perquè no calgui que el pacient vingui si no és necessari. Ens estem transformant per poder donar l’assistència més ràpida possible sense perdre la qualitat.

Captura de Pantalla 2024 04 25 a les 9.59.07

El doctor Joan Izquierdo, gerent de l'Hospital Universitari General de Catalunya FOTO: Bernat Millet

Com podeu aconseguir atreure més metges?

És una de les nostres línies estratègiques i el primer és donar-nos a conèixer. Quan ensenyem l’hospital, molts metges es queden sorpresos de tot el que fem. Ara volem oferir més places vinculades a docència i investigació. Som un hospital potent, universitari, ben comunicat amb Barcelona, familiar i amb bona relació entre serveis i professionals.

Com veu el projecte d’un nou centre hospitalari públic entre Sant Cugat i Rubí.

Fa molts anys que se’n parla. Com millors serveis es donin a la població, millor. Fer un hospital és molt car, però el problema és quan aixeques la persiana i l’has d’omplir de professionals, que no n’hi ha gaires. Per part nostra, sempre hem intentat col·laborar amb la sanitat pública. Quan arriba l’hivern i es col·lapsen el Taulí o Mútua, obrim les nostres instal·lacions. Per això tenim les mateixes certificacions i acreditacions que la sanitat públic.

Izquierdo: "El Vallès és una zona que ha crescut molt i els hospitals no donen l’abast

Per tant, detecteu un col·lapse també a la sanitat pública i la necessitat de més centres?

Sí, totalment. El Vallès és una zona que ha crescut molt i els hospitals no donen l’abast.

Una sensació en la ciutadania quan va al metge, sigui públic o privat, és que les consultes són molt ràpides. I els metges denuncien que tenen poc temps per escoltar i atendre els pacients.

Sí. Abans repercutia sobretot a la sanitat pública, però ara també ens afecta molt a nosaltres. De les visites mèdiques que fem nosaltres, el 60% són útils, un 30% no aporten valor i un 10% són contraindicades. Per això intentem eliminar una part de les consultes que no tenen valor. Per exemple, quin sentit té que una persona de 47 anys vingui a les 11 del matí al metge perquè li diguin que l’analítica li ha sortit bé i que torni en un any? Estem buscant formes per evitar aquestes visites presencials de seguiment que no tenen valor. Ara tenim el portal del pacient, una aplicació per veure totes les analítiques i visites programades, així com la possibilitat de fer aquestes visites de seguiment de manera digital.

Captura de Pantalla 2024 04 25 a les 10.02.50

El doctor Joan Izquierdo, gerent de l'Hospital Universitari General de Catalunya FOTO: Bernat Millet

L’atenció sanitària es pot digitalitzar?

Evidentment, s’han de mantenir punts d’atenció, també per la gent gran o que li costi més les noves tecnologies. Pero, per exemple amb Amazon, interactues amb tecnologia, no et ve ningú a parlar. Permet una millor gestió i atenció més eficient.

A Amazon compres una peça de roba, però aquí està en joc la teva salut.

Sí, per això s’ha de mantenir una atenció personalitzada. Has de venir a l’hospital en moltes ocasions, però hi ha situacions de visites de seguiment en les que no és necessària la interacció física, es pot fer a distància.

Izquierdo: "A Catalunya tenim una sanitat pública i privada excepcional, però l’hem de cuidar entre tots"

Entre 400 i 500 persones a urgències cada dia. La ciutadania abusa d’urgències o és la manera de ser atesos, tenien en compte el temps d’espera per tenir una cita amb un especialista?

A Catalunya tenim una sanitat pública i privada excepcional, però l’hem de cuidar entre tots. No podem tenir metges a cada cantonada, perquè no n’hi han. I la despesa sanitària és immensa. Hi ha d’haver una consciència per identificar el que és urgent i el que no. Però és veritat que cada pacient té els seus símptomes i la seva percepció. Ho hem de gestionar de la millor manera. Nosaltres, amb urgències lleus, estem en uns 70-75 minuts. Un 85% dels pacients estan menys de dues hores a urgències, tenint en compte l’espera, la visita mèdica, les proves i el diagnòstic.

Des de la pandèmia es parla molt de la salut mental, especialment entre joves i adolescents. Ho detecteu?

Sí. Fa un parell d’anys, vam muntar una unitat infantil i juvenil de Psiquiatria i Psicologia. Per desgràcia, és una unitat molt freqüentada i demandada. És veritat que acaben ingressant pocs casos, però la demanda de tractaments psiquiàtrics i psicològics és alta. Hi ha moltes causes, des de la covid fins a les xarxes. És preocupant.

S’ha parlat molt històricament que algunes plantes de l’hospital estan clausurades o sense servei. Quin percentatge de l’Hospital General està en funcionament?

Quan vaig arribar fa vint anys, si funcionava el 50% ja era molt. Ara només ens queda per obrir una de les ales i una part central de la tercera planta. Tota la resta està en funcionament, entre l’hospital i la universitat.

El 2017, es va posar damunt la taula la possible compra de l’Hospital General per part de la Generalitat. Què en queda?

Va ser un moment polític complicat, però no se n’ha parlat més.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem