Mariano Tazzioli, el dissenyador 3D de Sant Cugat que se'l rifen Disney, Netflix i mig món

Ha participat en un equip creatiu d'un curtmetratge que s'ha endut un Òscar i en una sèrie d'animació que ha guanyat un Emmy

Mariano Tazzioli és un santcugatenc d'arrels argentines que ha convertit la seva passió pel dibuix en una professió. Des que va començar a dibuixar de petit ha anat perfeccionant la seva tècnica fins a formar part dels equips creatius dels gegants de l'animació Disney, Dreamworks o Netflix. La qualitat de les seves obres ha tingut nombrosos reconeixements com un Òscar l'any 2022 pel curt The Windshield Wiper (en català, l'Eixugaparabrises) o un Emmy per 'Jíbaro (Love, Death & Robots)', una sèrie de Netflix. Però, ell no es conforma amb aquests reconeixements, sinó que algun dia somia en aconseguir un Òscar per una creació pròpia.

Precisament, gràcies a les moltes creacions que ha penjat a la seva web, ha aconseguit tenir visibilitat en el món de l'animació i fer-se un forat en els equips creatius de més nivell.

Com si fos un geni, el seu cap sempre està donant voltes per trobar noves idees per aplicar als seus personatges. Està constantment aprenent. "No es pot deixar mai d'aprendre perquè en aquest sector no arribes mai a ser bo, has d'estar aprenent constantment", explica Tazzioli. Sempre està pensant noves escenografies i personatges i quan va pel carrer no para de donar-hi voltes a la pròxima creació.

El seu nivell de perfecció és tan elevat que tot el que penja a la seva cartera web no ho publica si no és millor que l'anterior. Està constantment estudiant per a arribar a l'excel·lència. Una perfecció a la qual, a parer seu, mai s'hi arriba. "Miro cada vegada de ser millor i millor i jo mateix, quan miro les meves creacions de l'any anterior, veig coses que abans no havia vist". Un factor que a ell l'indica que es troba en el bon camí. "Si quan revises el teu treball de fa quatre anys i no hi veus res dolent, no has après molt", assegura.

Mariano Tazzioli, dissenyador 3D, al seu estudi de Sant Cugat. FOTO: TOT

Mariano Tazzioli, dissenyador 3D, al seu estudi de Sant Cugat. FOTO: TOT

Batman, Superman i Looney Tunes, els seus referents de petit i inspiracions d'ara

De petit, mirava molt Batman, Spiderman i Superman i, gràcies a mirar aquests dibuixos de petit, ara treballa al món de l'animació.

Ara s'adona que els artistes que feien aquests dibuixos eren molt bons. "No eren dibuixos com Peppa Pig, que no tenen res artístic, eren dibuixos molt ben fets", comenta Tazzioli. Per a ell els seus referents que veia de petit eren obres mestres. Segons assegura el creador santcugatenc, "inconscientment, va aprendre mirant".

Van ser tan forts els seus referents d'infància que ara moltes idees que li venen per fer els personatges són d'aquella època.

També confessa que li agradaven molt els dibuixos de Looney Tunes, dels quals en destaca l'estil "surrealista". "Tot i que els seus dibuixos eren molt abstractes, el teu cervell ja els interpretava com el que eren i es tracta d'això, d'anar a l'essència de les coses", explica el jove creador.

El Monestir de Sant Cugat, inspiració de Tazzioli

S'inspira amb tot el que veu i també-com sinó- del Monestir de Sant Cugat, la seva ciutat des dels 4 anys. Recorda que, en una escena que va dibuixar per a una creació pròpia sobre Spiderman, va pensar de forma inconscient en l'icònic monument santcugatenc.

 

A més, confessa que li agradaria fer un dibuix del Monestir des de baix i en un pla picat per il·lustrar una altra escena.

Combina els referents que ha vist des de petit i ho fa amb les seves vivències per crear un estil que ell qualifica d'únic i diferent.

Tot això ho compagina amb un estudi permanent de la tècnica de forma autodidàctica.

Formació autodidàctica

Tazzioli comenta que sempre va tenir clar que quan acabés el Batxillerat no aniria a la universitat perquè per al que ell es volia dedicar no hi havia formació. "Sentia que anar a la universitat m'alentiria més que ajudar-me", assegura el santcugatenc.

Va acabar el Batxillerat a l'Institut Joaquima Pla i Farreras i es va posar a treballar en un estudi d'animació de pràctiques. "Ja feia anys que s'estava formant pel seu compte. M'emportava apunts a les classes de l'institut...", revela. Des de primer i segon d'ESO que va començar a formar-se en 3D, programació, física, etc. "No has de saber gaire de física, però m'interessa perquè és important com reacciona la llum quan xoca contra la pell i com els raigs es reflecteixen", explica el jove creador. "Els meus pares van ser uns visionaris en deixar que no anés a la universitat i que em posés a treballar directament", comenta.

La seva introducció al món de l'animació 3D professional

Era tal la seva passió per l'animació que, quan es va adonar que venir a Barcelona Marco Di Lucca, un dels principals creadors del món, va comprar els tiquets per la conferència que impartia i se'n va endur el seu dossier dins de molts pendrives per repartir-los entre els ponents.

Va poder parlar amb ell i amb molta altra gent del sector com el fundador de l'empresa que havia organitzat l'esdeveniment, Minimo vfx, una empresa molt potent d'efectes especials que hi ha a Barcelona. Després d'aquell primer contacte, va anar un altre dia a les seves oficines a demanar una oportunitat per fer pràctiques i van acceptar la seva proposta. Era l'any 2014 i des d'aquell moment, amb 17 anys, ja no va deixar de treballar.

Mariano Tazzioli, dissenyador 3D, ha treballat amb molts personatges d'animació. FOTO: TOT

Mariano Tazzioli, dissenyador 3D, ha treballat amb molts personatges d'animació. FOTO: TOT

Dibuixa per Disney, Dreamworks, Netflix i un llarg etcètera

Aquesta primera experiència, d'uns tres anys de durada, li va servir per treballar en altres empreses com Leo Sánchez Studio, amb la que va fer personatges per a The Windhield Wiper, el curt que va guanyar l'Òscar el 2022.

Va treballar en molts projectes com el film de Netflix 'Més enllà de la lluna' i 'Jíbaro (Love, Death & Robots)', que va guanyar el 2022 un Emy.

També va fer feina per la sèrie d'animació de Dreamworks, TrollHunters i el 2019 va anar a treballar a França i va participar en la sèrie de Monsters S.A de Disney Plus.

Quan va acabar aquest projecte, va tornar a casa i des del 2020, es va establir al seu domicili, en un petit estudi amb dues pantalles i una tauleta gràfica per dibuixar les animacions. Des d'allà les grans productores del món de l'animació el contracten directament per incorporar-se al seu equip creatiu i es pot dir que té una independència econòmica total. "Si estic a casa dels meus pares, és només per no estar sol", confessa.

Des del seu pis de Sant Cugat ha seguit treballant en molts projectes d'animació i també videojocs. Ha fet feina en tots els personatges del Crash Royale, per exemple.

Però, insisteix que el seu motor són les seves creacions, com el seu propi projecte de Spiderman que el diverteix i li permet dissenyar-lo com vol. Els seus dibuixos li permeten treballar per les grans produccions internacionals.

Per a ell, la clau per estar en tots aquests projectes potents és escollir, buscar i tenir sort. I assegura que la seva experiència li ha permès desenvolupar un criteri per saber quins projectes són els que tenen més potencial i els que no.

Mariano Tazzioli, dissenyador 3D, al seu estudi de Sant Cugat, amb una màquina de videojocs. FOTO: TOT

Mariano Tazzioli, dissenyador 3D, al seu estudi de Sant Cugat, amb una màquina de videojocs. FOTO: TOT

Un artesà digital a la recerca del seu propi estil

Els treballs de més potencial amb els quals dedica ara més esforços són la sèrie de Spiderman de Marvel i altres projectes per a Disney que no pot revelar i que, segons assegura, faran parlar molt.

Mariano Tazzioli, amb 26 anys, considera que fa "artesania digital", ja que la seva feina és molt manual. "No és només prémer botons d'un ordinador, és una feina molt detallista d'anar creant polígon a polígon i frame a frame.  Per això, no té por al futur tot i la irrupció de la intel·ligència artificial. Perquè considera que, de moment, la seva feina no pot ser substituïda per cap màquina. Per a ell, de moment, la tecnologia no arriba al nivell de detall que ofereix el talent humà.

En un futur li encantaria refer l'univers de DC, Marvel o Spiderman amb les seves pròpies idees i estil, ja que no és la pràctica habitual dels projectes en els quals està immers actualment. Però això ja arribarà...

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem