Núria Valero: “Treballem perquè tothom pugui viure i créixer lliurement"

Escoles Coeducatives va néixer el maig de 2019

Les Escoles Coeducatives de Sant Cugat organitzen la 2a Festa de la Diversitat Familiar dissabte 14 de maig a les 10:30 h als Jardins del Monestir. Amb unes 40 persones implicades, organitzen xerrades, projectes, campanyes i activitats per treballar el gènere, la diversitat funcional i d’origen, “entenent el feminisme des de la seva interseccionalitat”.

Expliqui’ns com va començar Escoles Coeducatives.

Va néixer a Sant Cugat el maig de 2019 per part de les famílies de les escoles públiques de Sant Cugat perquè volíem ajudar a que els centres incorporessin la mirada violeta en la seva pràctica. La coeducació és un mandat de llei i els centres educatius haurien d’incorporar-la però, com sempre, no hi ha recursos ni la formació necessària per al professorat. Les famílies que vam arrencar el projecte entenem que el feminisme és la mirada de la justícia social per a fer un món més just on hi càpiga tothom.

El terme de “coeducació” ve de nou?

No, de fet està obsolet. Avui en dia es parla de les pedagogies feministes en plural. La coeducació neix en els anys 30, just abans de tota la renovació pedagògica. La coeducació va més enllà de l’escola mixta que reprodueix els estereotips i rols de gènere que hi ha a la societat. Les pedagogies feministes treballen per a ser conscients d’aquests privilegis i donar alternatives perquè tothom pugui viure i créixer de la manera més lliure possible, sent ells mateixos sense cap tipus de pressió.

Com intervenen els infants en aquest procés?

Escoles Coeduatives neix del moviment de famílies, de les comissions de gènere, de les AFA. I en aquests tres anys han esdevingut comissions mixtes i han incorporat a mestres. Creem material pedagògic aterrat a la realitat dels i les mestres on es treballen diversos aspectes: les masculinitats tòxiques, l’autoestima i hipersexualització, el tema de les joguines, la sostenibilitat, ecofeminismes amb la Yayo Herrero... Des del lectiu de l’escola i els migdies entomen aquestes activitats i les treballen.

Estan en contacte amb les escoles privades i concertades?

No, això és un posicionament ideològic també davant de creure fermament en el públic. Les escoles públiques tenim moltes mancances a nivell de recursos, material i suport, i els nostres infants estan en una situació que no és d’igualtat respecte de les altres escoles. Tot això ho fem des de l’activisme i el voluntariat.

Han creat la Taula Coeducativa.

Convoca direccions, mestres i famílies de centres públics i concertats per a treballar la coeducació dins del municipi. Una de les nostres reivindicacions clau és que a les escoles públiques s’iniciï un procés de diagnosi de gènere i inclusió a nivell de referents, com estan els patis, enquestes... per a veure el marge de millora i les accions que es poden implementar. Fil a l’Agulla ho està fent aquest any i l’any que ve ho farà a secundària.

Quina és la relació amb les escoles secundàries?

Ara s’ha creat la Taula Coeducativa a Secundària.

Per què les famílies són les protagonistes de la Festa que organitzen?

La diversitat familiar va sorgir ja a la primera reunió d’Escoles Coeducatives perquè els infants viuen amb famílies de moltes maneres diferents, però l’únic referent que tenen als mitjans de comunicació, els dibuixos, els contes, és la família tradicional nuclear. Quan la realitat que ells viuen és diferent. És important tenir referents i saber que existeixen altres tipus de família més enllà del teu.

Què hi trobarem a la Festa de la Diversitat Familiar?

Aquest any la proposta a treballar és l’arbre de les cures. Volem anar més enllà del concepte de família de llaços de sang. Els infants moltes vegades consideren les mestres, monitores, personal de neteja la seva família perquè tenen cura d’ells i elles.

Treballen molt amb entitats.

Aquesta festa té una part que és l’escola, però també la volíem obrir a les entitats locals perquè treballem amb Hora Bruixa, amb Paidos... També les biblioteques implementen aquesta campanya. L’Ajuntament col·labora amb la jornada a nivell de logística i pressupost.

I quines expectatives tenen?

Amb la bona acollida que va tenir la primera edició, sobretot com van gaudir els infants amb la festa i la proposta, enguany l’hem obert a més entitats de la ciutat i les expectatives són altes. Tenim moltes ganes de festa, per a nosaltres és una manera de celebrar tota la feina que estem fent.

Ens pot avançar algun projecte de futur?

Participarem al Black Festival amb una activitat de titelles sobre Harriet Tubman, una esclava en l’època del cotó als EUA. Volem apreuar ella i altres dones que han treballat per la llibertat. També hem fet una guia de llenguatge inclusiu adaptada a la vida escolar, validada per les mestres LIC (llengua i cohesió social) i que aviat publicarem.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem