Prats (FAPEL): "Dividir les zones és una visió reduccionista de la llibertat d'educació"

La Federació d'Associacions de Pares i Mares d'Escoles Lliures de Catalunya posa en comú les AMPA de gairebé 300 escoles concertades del país

Josep Manuel Prats és president de la Federació d'Associacions de Pares i Mares d'Escoles Lliures de Catalunya, una entitat que posa en comú les AMPA de gairebé 300 escoles concertades del país. Parlem amb ell sobre l'arrancada d'un curs especial, amb novetats en el currículum, el calendari, les zones escolars i els concerts. 

Benvingut, Josep Manuel. Arrenca el curs dels canvis, el primer va ser a l'hora de fer les inscripcions: una nova divisió de zones escolars a Sant Cugat.

El canvi no és positiu. Vam estar lluitant durant molts anys per reduir les zones. A Sant Cugat vam aconseguir reduir-les a dos. Considerem que aquesta modificació és un retrocés. Cada família hauria d'escollir en igualtat de condicions qualsevol escola de la ciutat com a mínim.

A Mataró tenen una única zona i els va molt bé. I tenen més població que a Sant Cugat. Les excuses per aplicar aquest canvi són la proximitat i la segregació, però a Mataró estan ben contents amb aquesta zona única. I és un municipi on governa el mateix partit de la nostra regidora d'Educació (PSC). Considerem que tenen una visió antiga i reduccionista del que és la llibertat d'educació.

D'altra banda, s'ha retirat el concert a les escoles que segreguen per sexes. A Sant Cugat n'hi havia dues.

Estan federades a FAPEL les AMPA de La Farga i el Viaró. La primera ha passat a ser mixta a partir d'aquest curs i se'ls ha concedit el concert. Al Viaró van decidir que volien continuar sent diferenciats i el govern els ha retirat el concert. Però em consta que han presentat un recurs que està pendent de resoldre's.

Estem en contra d'aquesta decisió perquè la llibertat d'educació també inclou constitucionalment i institutàriament la possibilitat que una escola d'educació diferenciada rebi fons públics per dur a terme aquest servei d'interès públic.

"Hem de buscar la manera de posar tots de la nostra part per no haver d'estar amb polèmiques cada 5 minuts"

I finalment, el canvi de calendari. L'escola ha començat el 5 de setembre, a jornada intensiva el primer mes.

Inicialment, vam estar en contra d'aquesta decisió, per la manera de fer-ho. Va ser per sorpresa, unilateralment per part de la conselleria, sense consultar-ho amb ningú. Després, improvisadament, van començar a donar solucions a partir de les reaccions que van rebre. Ens va semblar una forma molt matussera de proposar un canvi. L'excusa del departament era que hi havia informes del Consell Escolar. Jo formo part d'aquest consell: he sigut membre d'algunes comissions en què últimament han dit algunes coses en relació amb això, però el que deien era que s'havia d'estudiar, no era cap mandat al govern. 

Tot i això, el resultat final creiem que pot ser positiu, perquè s'inicia el curs abans. De cara a les famílies, és una bona mesura. L'horari compactat al setembre no té més remei perquè hi ha unes hores lectives obligatòries. Al món laboral es treballa més hores de les que els alumnes estan a l'aula i s'han de buscar fórmules per solucionar-ho. 

Com estan vivint aquest canvi les escoles que formen part de FAPEL?

Tothom estava amb l'ai al cor. Però és una oportunitat de, sense modificar les hores lectives, poder avançar el calendari. Això evidentment va a costa d'un dia de lliure disposició per les escoles i un dia més de Nadal. No és gratuït. S'haurà de veure i valorar.

"Estem en contra de retirar el concert a escoles que segreguin per sexe perquè la llibertat d'educació també inclou la possibilitat que una escola d'educació diferenciada rebi fons públics per dur a terme aquest servei d'interès públic"

A última hora es van desconvocar les manifestacions i vagues convocades per als primers dies de curs. Hi donaven suport?

No ens afecta tan de prop, però, en qualsevol cas, distorsiona el clima de normalitat i tranquil·litat que ha de donar un sistema educatiu. Estar cada dia a les portades i la televisió no ajuda gens. Fa que no es percebi el sistema educatiu com una cosa positiva, sinó conflictiva. Hem de buscar la manera de posar tots de la nostra part per no haver d'estar amb polèmiques cada 5 minuts, com passa des del febrer.

Com va néixer FAPEL i amb quins valors es construeix?

La FAPEL va néixer el 1985, moguda per una sèrie d'AMPAs de Catalunya que es van reunir alarmades per la deriva que tenia en aquell moment la LODE. Els valors que ens impulsen són defensar i promoure el dret de les famílies a triar l'educació que volen pels seus fills, en igualtat de condicions. Per això lluitem pel concert i la gratuïtat plena de la plaça escolar. I, evidentment, mirem pel prestigi de les escoles que tenen AMPA a FAPEL.

"Inicialment, vam estar en contra de començar abans l'escola, però creiem que pot ser positiu"

Tenen també una escola de pares i mares.

Les AMPA que van començar tenien com a preocupació la formació de les famílies, que els apropés a les escoles. En els darrers anys s'ha produït una implicació més gran de les famílies en l'educació dels seus fills i volem posar-hi un granet de sorra. El que també ens preocupa és l'altra banda: la del professorat en les tutories, tant dels infants com de les famílies. Creiem que és una eina molt important i molt bona, però moltes vegades una escola potser no té el professorat, formació, espais o temps disponible per fer-ho.

Em consta, però, que a Sant Cugat hi ha escoles que fan aquesta tasca i que les famílies estan molt contentes. I això crea comunitat educativa, vincula famílies amb l'escola i ajuda als infants a créixer en un context de confiança, perquè mestres i pares es coneixen i funcionen al mateix registre.

A més, ofereixen serveis jurídics.

Sí, té a veure amb les problemàtiques pròpies de les AMPA. Els pares i mares no som experts en aquestes coses i moltes vegades necessitem el suport d'algú. També ajudem a crear o ressuscitar AMPAs.

Oferim també serveis com el University Day, perquè ens preocupa l'orientació professional i acadèmica dels nanos, sobretot els joves. Oferim una fira per informar a nivell de graus i opcions que tenen. La fem en diversos llocs de Catalunya i va molt bé. I les escoles ho aprecien molt.

"Les vagues i manifestacions distorsionen el clima de normalitat i tranquil·litat que ha de donar un sistema educatiu"

Al web també tenen un apartat de voluntariat.

Això costa molt d'arrancar. Ja costa que una AMPA faci coses per sí mateixa i la seva escola. Però intentem fomentar aquest voluntariat entre AMPAs, que facin treballs interns de suport a les famílies, als nou vinguts, a persones que tenen dificultats amb la llengua...

Què demana a Educació?

Les escoles tornen a començar i començarem a pagar els rebuts de l'AMPA i dels serveis que les escoles necessiten per sobreviure. El departament no compleix amb la llei: diu que l'educació ha de ser gratuïta, però a nivell econòmic no s'està fent un acompanyament. Es va firmar un compromís contra la segregació en què el govern es va comprometre a uns objectius que tampoc està complint.

L'escola rep uns diners però, entre la inflació i que no paguen a l'hora, al final els diners acaben sortint de les famílies, les AMPA moltes vegades fan despeses de material, entre d'altres, perquè l'escola no té capacitat per fer-ho. Demanem que el govern compleixi la llei.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem