Puigmartí: "El Rebost de Càritas és un servei molt necessari, imprescindible"

Miquel Puigmartí és el responsable d'El Rebost de Càritas Sant Cugat

Càritas Sant Cugat ofereix a la ciutat diferents serveis per garantir l’alimentació a les famílies que ho necessiten. Entre aquests serveis es troba El rebost, que subministra lots d’aliments bàsics a més de 400 famílies de Sant Cugat. Un servei que s’ofereix al carrer d’Orient, número 68, i que busca nous benefactors amb la campanya 800x10 euros, amb unes jornades de portes obertes els dies 10 i 11 de març, de 10 a 14 hores.

Expliqui’ns què és El Recer.

El Recer té dues parts diferenciades: una que és El Rebost, i l’altra que és el menjador. El Rebost es dedica a proveir d’aliments aquelles persones que ho necessiten, i al menjador es dona menjar cada dia al migdia a una sèrie de persones, a més d’oferir el servei addicional de dutxes i rentat de roba.

Quantes persones treballen al Rebost?

Som tres voluntaris, Narcís Balaguer, Pedro Leó i jo, que som els que ens encarreguem de la mercaderia i que aquesta arribi al mostrador perquè se la puguin endur. Després hi ha una vintena de voluntaris que ens ajuden el dia del lliurament dels lots, dos cops al mes.

Vostè és el responsable d’El Rebost. Quantes persones atenen?

Avui dia, donem servei a entre 400 i 420 famílies, dos cops al mes.

Els ofereixen lots de productes de primera necessitat. Com es proveeix El Rebost?

Tenim diferents mitjans d’aprovisionament. Per una banda, obtenim aliments sense cost a través del Banc d’Aliments, de la Comunitat Europea i dels recaptes que fem un cop al mes als supermercats. També tenim aportacions econòmiques que venen de la caixeta vermella que hi ha a l’església, on els feligresos fan aportacions els diumenges, també de l’Ajuntament de Sant Cugat, i de la campanya 800x10. També hi ha aportacions esporàdiques.

Una campanya, 800x10, que ara estan impulsant...

És una campanya que ja existeix però que ara volem revitalitzar; donar-li un impuls. Estem amb uns 450 associats que cada mes ens donen aquests 10 euros, i volem arribar als 800. Així podríem funcionar d’una manera bastant digna. Hem de pensar que arribarà un dia que la Comunitat Europea ens deixarà d’ajudar, etc., i, per tant, hem de buscar els mitjans per poder mantenir això en marxa, perquè desgraciadament no afluixa la necessitat de la gent.

Fan diferents accions per donar a conèixer aquesta campanya. La pròxima, unes jornades de portes obertes.

És una acció que fem els dies 10 i 11 de març, amb l’objectiu d’intentar apropar la gent al carrer d’Orient, per poder parlar-los de què és el que fem, i que ho vegin físicament, perquè ajuda el fet de veure-ho. I, a la vegada, parlar-los de la campanya, per aconseguir nous benefactors.

Es poden cobrir les necessitats d’aquestes més de 400 famílies?

Actualment ho aconseguim cobrir d’una forma suficient. Donem un lot molt complet que es podrà veure el dia de portes obertes, que inclou, a més dels productes habituals, productes frescos com són fruita i verdura, pollastre, formatge, ous i patates, que són el que comprem amb els diners recaptats. A més, tenim un hort on cultivem enciams, tomàquets... i on també es fa formació a persones per saber com conrear.

Els últims anys, la crisi ha afectat el servei?

El Rebost, on venen a buscar els aliments, ens hem bellugat els últims 4 anys permanentment entre les 400 i les 450 famílies. El que sí que s’ha notat és un canvi en l’origen dels usuaris. Si abans era un 70% gent de fora, i un 30% de gent santcugatenca, ara estaríem al 50%. Ha canviat el perfil.

I no és solament un servei d’abastiment d’aliments...

És un servei molt necessari, desgraciadament, i imprescindible. Perquè proporcionem aliments, però també intentem fer-los un acompanyament. No és el simple fet de donar-los un paquet d’aliments, sinó que intentem, amb els voluntaris que hi ha al mostrador, establir un mínim de diàleg perquè la gent, quan surti d’allà, ho faci una mica més animada. La situació no és còmoda, però si estableixes una relació humana, reconforta. És important fer-ho. Els aliments estan molt bé, però no n’hi ha prou. És important el tracte amb la gent.

Com animaria la gent a acostar-se al carrer d’Orient per conèixer El Rebost?

Volem ensenyar el que fem, perquè és important per la gent de Sant Cugat. És important pels que reben el servei, i també per als que fan possible que puguem fer aquest servei a la comunitat. Ens agradaria molt que vingués la gent a veure’ns perquè no és una cosa petita...

Més informació
 
Comentaris

Destaquem