Puigmarti: "Necessitem que ens ajudin; no a nosaltres: a les 500 famílies que atenem"

Miquel Puigmarti és el responsable del Rebost de Càritas

La crisi social generada per la Covid-19 ha fet que es dupliquin el nombre d'usuaris d'El Rebost de Càritas a Sant Cugat, superant ja les 500 famílies que acudeixen a aquest servei per cobrir les necessitats bàsiques d'alimentació. Una situació que ha fet baixar l'estoc d'aliments, i ha portat Càritas a engegar la campanya 800x10, per poder seguir endavant amb la seva activitat. Ho explica Miquel Puigmarti, qui està al capdavant del Rebost.

En quina situació es troba El Rebost de Càritas?

En la situació en què ens trobem, al Rebost ha augmentat d'una forma sensible la quantitat d'usuaris que tenim. Des que es va declarar l'estat d'alarma, van començar a aparèixer nous demandants. Això ha suposat que tinguem una certa problemàtica pel que fa a la quantitat d'estoc d'aliments que tenim.

Quin és el perfil dels nous usuaris d'aquest servei?

El perfil que més ha crescut és el de famílies d'una sola persona. Hem passat de 100 usuaris, a 200. Imagino que es deu al fet que són treballadors amb baixes remuneracions que no els permeten tenir un fons de reserva, i en el moment en què han tancat empreses, s'han vist en la necessitat de recórrer a algú per solucionar el més immediat.

A més d'aliments, necessiten algun altre servei de Càritas?

Treballem bàsicament el tema d'aliments. Lògicament això implica l'assistència a les persones, perquè qui ha necessitat recórrer a la nostra ajuda també necessita poder descarregar, una vegada ens agafa confiança, la tensió que porten a sobre. Lògicament, el fet de venir a recollir aliments el primer cop, és una situació bastant ingrata i difícil. Poder intercanviar unes paraules amb ells sempre ajuda al fet que se sentin un pèl més còmodes, i rebaixa aquesta tensió.

"El perfil que més ha crescut és el de famílies d'una sola persona"

Com arriben aquests usuaris a Càritas?

Han de passar per les assistents socials de l'Ajuntament o l'assistent social de Càritas. Allà se'ls fa un petit test, per procurar de verificar que realment tenen aquesta necessitat. Lògicament, en aquest moment ha sigut menys exhaustiu que habitualment, perquè la urgència era important.

Com s'aconsegueixen aquests aliments?

Ens arriben aliments per diferents punts. Tenim la Comunitat Europea, el Banc d'Aliments i Mercabarna. També fem una recollida, un dissabte al mes a diferents supermercats, col·legis i entitats fan recollides d'aliments periòdiques, i també hi ha privats que ens fan arribar aliments.

I econòmicament? 

L'Ajuntament ens fa una subvenció anual que ens proporciona una certa quantitat de diners que ens permeten atendre algunes necessitats, i tenim donatius, com la caixeta vermella de l'església, on les famílies que volen dipositen un euro setmanal, i ho fem servir per comprar aliments frescos. I ara tenim en marxa la campanya 800x10.

"Necessàriament hem de buscar recursos per poder seguir atenent amb la mateixa eficàcia"

Expliqui aquesta campanya.

És una campanya per intentar aconseguir 800 persones o famílies dintre de Sant Cugat que ens proporcionin deu euros cada mes per poder complementar totes aquelles coses que tenim necessitat de comprar. Perquè, en aquests moments, estem treballant que pràcticament tot el que entra, surt immediatament. Hi ha molt poc estoc, i estem en una situació que necessàriament hem de buscar recursos per poder seguir atenent amb la mateixa eficàcia i amb el mateix volum i qualitat del lot que donem.

És una campanya que ja havia funcionat anteriorment.

Sí. Es va iniciar fa uns deu anys, va funcionar, després hem passat una època de certa comoditat econòmica, i amb menys usuaris, i ara hem entrat en aquesta situació en la qual han baixat els estocs d'una manera alarmant i han augmentat el nombre de beneficiaris que atenem. Estem en un moment que necessitem que ens ajudin, no a nosaltres, sinó a les 500 famílies que atenem.

Com es pot participar de la campanya?

És molt senzill. Anant a buscar el TOT Sant Cugat, agafar la butlleta que hi ha, retallar-la, omplir-la i fer-la arribar o bé a Càritas, o al TOT, o per correu. I també estem fent, a través de les xarxes, una campanya en paral·lel per arribar a més usuaris.

Ja han tingut resposta?

Hi ha hagut algunes respostes. Entenc que funcionarà. Penso que la gent reaccionarà, i totes aquelles persones que econòmicament es poden despendre d'una petita quantitat de diners cada mes, atendrà aquesta necessitat de ciutadans de Sant Cugat.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem