Sant Cugat s’estrena com a punt de regularització de migrants: “Avui inicio una nova vida"

La regularització permetrà a milers de persones obtenir un permís de residència i treball, una és la Dayana García, traductora cubana que fa cinc mesos que viu a Catalunya amb la seva família

Des del dilluns 20 d’abril, oficines com la de Correus de Sant Cugat s’han convertit en un dels primers punts d’atenció presencial per a la nova regularització extraordinària de persones migrants aprovada pel Govern espanyol. La mesura, publicada al BOE el 15 d’abril, permetrà a milers de persones que ja viuen a l'Estat espanyol sortir de la irregularitat administrativa i accedir, per primer cop, a un permís de residència i treball.

El procés, que es pot tramitar tant de manera telemàtica com presencial amb cita prèvia, estarà obert fins al 30 de juny i s’adreça a persones que hagin arribat a l'Estat espanyol abans de l’1 de gener de 2026 o que hagin sol·licitat protecció internacional abans d’aquesta data. Entre els requisits, cal acreditar almenys cinc mesos de residència continuada al país i no tenir antecedents penals.

Un dels punts habilitats per fer aquest tràmit ha estat l’oficina de Correus de Sant Cugat. Una de les persones que ha iniciat els tràmits de regularització des del municipi és la traductora cubana Dayana García, que ha obtingut el permís de residència per a ella i la seva família. 

Com ha estat el procés de regularització?
Molt bé. Estic molt contenta, per fi he entrat al sistema. Hem estat tot el matí aquí, però ha valgut la pena, avui comencem una nova vida. 

Ha vingut amb tota la família?
Som cinc, la meva mare, el meu marit i les meves dues filles, però jo soc la primera que ho ha tramitat, com a sol·licitant per vincle familiar.

Això vol dir que la resta de membres de la seva família també podran accedir a aquesta regularització?
Sí, si tot està bé. Per poder fer la regularització no s'han de tenir antecedents penals, s'ha d'estar empadronat i s'ha de tenir documentació com un passaport, cèdula d'inscripció o títol de viatge. Si tot això està en regla, hi podrem accedir.

Quin ha estat el seu camí fins a arribar a Catalunya?
Som cubans de naixement, però l'any 2019 vam emigrar al Surinam, al cap de pocs mesos, vam arribar al Brasil i tenim la nacionalitat brasilera. De fet, la nostra filla petita va néixer allà. Per tant, hem emigrat tres cops, però esperem ara poder establir-nos definitivament aquí.

Quant de temps fa que són a Catalunya?
Des del 31 d’octubre de 2025. Just els cinc mesos que necessitàvem per poder accedir a la regularització, hem tingut molta sort. Des de llavors que vivim a casa d'uns amics a Montornès del Vallès, ells ens han ajudat amb tot el que ha fet falta. 

I per què han hagut de venir a Sant Cugat per poder fer el tràmit?
Quan demanes cita, t’assignen l’oficina habilitada més propera segons el codi postal. En el nostre cas, era aquesta. A Montornès hi ha una oficina, però a nosaltres ens ha tocat aquí. Hem arribat a primera hora i portem tot el matí i hem estat fins al migdia, gairebé unes quatre hores. Per sort, tot el personal ha estat motl atent, també estan aprenent perquè han rebut les instruccions poques hores abans de començar els tràmits i bé, entre tots ho hem pogut fer. 

Què suposa aquesta regularització per a vostès?
Poder començar i establir-nos de veritat. Volem fer la nostra vida aquí, trobar feina i aportar al lloc que ens ha acollit amb els braços oberts. Jo soc traductora i tinc ganes de trobar una feina, donar als meus fills una oportunitat i poder crear un futur a Catalunya. 

I de cara al futur?
Com que som d'un país d'Iberoamèrica, un cop tinguem dos anys de residència, podrem sol·licitar la nacionalitat. Aquest serà el següent pas.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem