Els serveis de Joventut de Sant Cugat estrenen imatge i també un nou espai digital per fer més accessibles els recursos que ofereixen. Es tracta de la nova marca, JOVES, una iniciativa de l'Ajuntament que s’ha presentat aquest dimecres, 23 de setembre, amb l’objectiu de ser el paraigua que agrupa els diferents programes, serveis i equipaments municipals dirigits al jovent de la ciutat. La proposta s’adreça als joves d’entre 12 i 29 anys i inclou àmbits com l’educació, l’ocupació, la participació, la salut, la cultura, el lleure o l’habitatge.
Durant la presentació, la regidora de Joventut, Esther Madrona (ERC), ha remarcat que JOVES no parteix de zero ni implica crear nous serveis, sinó que busca agrupar i fer més visibles els recursos que ja existeixen. “Joves no és només una nova marca, no és només una nova imatge”. La voluntat, segons ha explicat, és que JOVES es converteixi en un "punt de trobada i de referència per al jovent de Sant Cugat, tant físic com digital".
Un nou web per trobar els recursos
Una de les principals novetats de la nova etapa és el web Joves.santcugat.cat, que reorganitza els continguts de Joventut i centralitza en un mateix espai els diferents recursos disponibles. El portal permet consultar informació sobre estudis, feina, habitatge, salut, participació i lleure, així com les activitats i l’agenda jove. També permet sol·licitar assessories i inscriure’s a activitats.
La dissenyadora Georgina Rosselló ha destacat especialment la voluntat de crear una web “fàcil, intuïtiva i accessible”, pensada perquè els joves puguin arribar directament a la informació que busquen. El sistema també permet que cada usuari tingui el seu propi perfil i pugui gestionar des d’un mateix espai les inscripcions a activitats i assessories.
Un dels elements que s’ha volgut simplificar és precisament el contacte amb els professionals. Les consultes que es facin a través dels formularis del web es deriven directament al professional corresponent: una consulta d’orientació acadèmica arriba a l’àrea corresponent i el mateix passa amb habitatge o altres serveis.: “Són recursos que ja teníem, però que abans costava una mica més de trobar i ara creiem que estan molt més senzills i es poden trobar d’una manera molt més ràpida i efectiva”.
La dissenyadora Georgina Rosselló (esquerra) i la regidora de Joventut, Esther Madrona (dreta). FOTO: Ajuntament
Posar els joves al centre de la ciutat
Més enllà de la nova identitat i del web, Madrona ha situat el projecte dins d’una voluntat més àmplia de reforçar el paper dels joves a la ciutat. La regidora ha posat l’accent en la diversitat de necessitats dins d’una franja d’edat que va dels 12 als 29 anys. El servei diferencia especialment entre els joves de 12 a 18 anys i els de 18 a 29, ja que, segons ha explicat, les necessitats d’un adolescent poden ser molt diferents de les d’una persona de vint anys.
Un dels objectius que la regidora ha situat al darrere del projecte és reforçar el paper dels joves com a ciutadans de ple dret i incrementar la seva participació en la construcció de la ciutat: “Considero que per fi hem aconseguit posar els joves al centre de la ciutat”.
La regidora ha remarcat que el repte és que els joves no siguin només usuaris dels serveis municipals, sinó que també tinguin “la capacitat i la voluntat” de contribuir a construir ciutat. Per aconseguir aquest objectiu, JOVES agrupa recursos relacionats amb educació, ocupació, participació, salut, cultura, lleure i habitatge, així com diferents serveis d’acompanyament. Entre aquests hi ha l'Oh!FICINA JOVE, les assessories d’orientació acadèmica i laboral, l’Escolta Jove, els espais joves de la Floresta i les Planes, el Consell de Joves 12-17 i el programa d’activitats Va x Tu.
Així mateix, Madrona també ha reivindicat la necessitat que els serveis municipals no esperin que els joves arribin als equipaments, sinó que siguin capaços de sortir a buscar-los allà on són. En aquest sentit, Joventut manté les visites als instituts per explicar els recursos disponibles i desenvolupa activitats als barris. La regidora ha posat especialment en valor la feina que es fa a la Floresta i les Planes.
Una identitat per agrupar serveis diferents
Rosselló ha explicat durant que un dels principals reptes era crear una marca capaç d’agrupar serveis molt diferents sota un mateix sistema. La dissenyadora ha assenyalat que fins ara hi havia diferents àmbits que funcionaven amb identitats pròpies i que el projecte buscava crear un marc comú. Rosselló ha explicat que el punt de partida va ser preguntar-se com són els joves i treballar a partir d’idees com “inquietes, curioses, potents i vibrants”. D’aquí neix una identitat visual basada en un logotip flexible i un sistema gràfic que permet adaptar la marca als diferents serveis i campanyes.
La proposta parteix principalment del blanc i el negre, que funcionen com a base neutra de la marca JOVES, mentre que els diferents serveis incorporen colors propis. Rosselló ha remarcat que la intenció era evitar una imatge excessivament infantil o basada en tòpics sobre el jovent. “No volíem que fos una imatge banal”, ha explicat, sinó una identitat amb la qual els joves es poguessin sentir identificats, però que alhora mantingués el caràcter institucional del servei.
La nova marca, però, encara tindrà recorregut. Rosselló ha explicat que el projecte és un sistema obert que s’anirà desenvolupant amb noves campanyes i aplicacions. La voluntat és que campanyes temporals, com les de Nadal o Festa Major, es puguin integrar dins de la mateixa identitat sense perdre la coherència amb el conjunt de JOVES.
Sobre la comunicació a través de les xarxes socials, Madrona ha reconegut que és encara un dels reptes pendents. Ha assenyalat especialment la necessitat de reflexionar sobre com arribar als joves que es troben en plataformes com TikTok, tot i que ha destacat que actualment Instagram i WhatsApp són canals que ja tenen un ús important dins dels serveis de Joventut.
Afegeix TOT Sant Cugat com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok