Famílies de Sant Cugat s'uneixen per frenar l'ús del mòbil entre infants i adolescents

Preocupació entre les famílies de Sant Cugat per l'ús dels mòbils a la infància i l'adolescència

Les famílies de Sant Cugat han començat a mobilitzar-se per regular l'ús del mòbil entre els infants i adolescents. El passat 4 de novembre es va crear un canal de Telegram, 'Reconnecta', el qual ja compta amb més de sis-cents membres, i que tenia per objectiu debatre la gestió dels mòbils a les escoles i els instituts. Arran de la viralització d'aquest grup, les AFAs de la ciutat han detectat que és un tema que preocupa entre les famílies i estan treballant conjuntament per abordar la situació i fer accions de sensibilització al respecte.

Segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística, gairebé 7 de cada 10 catalans d'entre 10 i 15 anys tenen un telèfon mòbil. En aquest context, va néixer a Barcelona un moviment de pares i mares que es volien posar d'acord en no donar mòbils als seus fills fins als 16 anys. Un moviment que s'està replicant a arreu del país i que ara ha arribat també a Sant Cugat.

El treball conjunt dels centres educatius

Hector Verdú, un dels administradors de 'Reconnecta' i membre de la comissió RUTE (Racionalització de l’Ús de les Tecnologies de l’Escola) de l'escola del seu fill, explica que quan es va crear la comissió al centre educatiu, des del primer moment, va haver-hi tres línies clares de treball; una amb l'escola, l'altre amb les famílies i una tercera amb les altres AFAs de Sant Cugat: "Ho teníem molt clar perquè aquest problema no és només de l'entorn de l'escola. Teníem molt clar que volíem treballar amb les altres AFAs per crear un Sant Cugat lliure de mòbils. L'objectiu és intentar coordinar-nos amb les escoles públiques, concertades i privades, no volem que sigui un tema de classe. És un tema transversal que ens afecta a tots i volem treballar conjuntament amb tothom".

Hector Verdú: "És un tema transversal que ens afecta a tots i volem treballar conjuntament amb tothom"

Per la seva banda, Sara Pascual, vicepresidenta de l'AFA de l'Escola Joan Maragall, explica que a l'escola també s'ha creat, recentment, una comissió per abordar l'ús del mòbil i les tecnologies entre els infants. Arran de la viralització del tema dels mòbils a Sant Cugat van realitzar un qüestionari per les famílies del centre i van comprovar que també preocupa a l'escola: "En dos dies hem rebut 114 respostes quan normalment en rebem 30 amb altres qüestionaris".

Sara Pascual assegura que és un tema que preocupa a tothom i que encara no saben com donar-li resposta: "Moltes famílies ens sentim molt soles per part de les institucions en aquest sentit". A més, en la mateixa línia que Hector Verdú, considera que és un tema que s'hauria de tractar conjuntament: "Des de l'AFA creiem que no pot ser que el Departament d'Educació ho deixi a lliure decisió de cada centre educatiu, perquè entre altres coses, això va en contra de l'equitat. Ens estem unint les AFAs de les concertades, públiques i privades per poder anar a una amb les decisions que es prenguin, que cada escola i institut pugui fer la seva reflexió i el seu debat, i a partir d'aquí, arribar a acords entre les AFAs, crec que aquesta és la part més interessant del moviment. S'està treballant per anar totes a una perquè és un tema que realment ens preocupa".

Sara Pascual : "...que cada escola i institut pugui fer la seva reflexió i el seu debat, i a partir d'aquí, arribar a acords entre les AFAs, crec que aquesta és la part més interessant del moviment"

L'Institut Leonardo Da Vinci, un espai lliure de mòbils des del setembre

A l'Institut Leonardo Da Vinci, abans de començar aquest curs, es va aprovar per claustre i al Consell Escolar, per unanimitat total, esdevenir un centre lliure de mòbils. Fins aleshores, l'ús del mòbil a les aules estava prohibit per durant el pati estava permès. Isabel De La Fuente, directora del centre, reconeix que en un principi va pensar que costaria "molt" dur a la pràctica aquesta decisió: "Ha sigut tot més fàcil del que jo em pensava, veníem preparats per una batalla i de moment, toco fusta, està sent molt fàcil".

Pel que fa al moment del pati, Isabel De La Fuente, pensava que seria el més difícil de gestionar i ha estat al contrari, "els patis han tornat a ser el que eren". Afirma que els alumnes tornen a jugar molt més i que els tallers de pati que abans estaven "molt poc" concurreguts tornen a tenir activitat: "Hem revifat coses que feia molts anys que les teníem i que no els cridaven l'atenció. Ara els alumnes enlloc de jugar a escacs amb el mòbil, ho fan allà en directe! Ha estat molt sorprenent i molt engrescador la veritat".

Isabel De La Fuente: "Els patis han tornat a ser el que eren"

La directora del Leonardo Da Vinci ha volgut expressar que és un tema d'educar i no només de prohibir: "Evidentment cal prohibir a vegades, però també eduquem. L'institut lliure de mòbils té un rerefons i té una argumentació, i si ho expliques bé ho entenen. Tot i això, els més reticents són els de batxillerat".

Quines conseqüències pot tenir el mòbil entre els infants i joves?

Segons Héctor Verdú: "Internet és l’expressió amplificada de les bondats i les maldats humanes, i el mòbil és la porta d’accés. Si tu dones aquesta realitat a un nen de 12 anys, ell no té recursos per filtrar". L'administrador del grup 'Reconnecta' assegura que hi ha senyals d'alarma "molt bèsties" que avisen de les conseqüències que pot haver-hi: "Violacions grupals, l'increment salvatge de presumptes casos d'intent de suïcidi, casos de bullying suportats per grups de Whatsapp i sobretot malalties mentals o patologies psicològiques, les quals tenen una relació molt directa amb l'ús de les xarxes socials".

D'aquesta manera, sense alarmar, Verdú vol fer veure que la realitat virtual d'Internet sovint pot ser "purament inspiracional" i un nen o nena menor de 16 anys "encara no ho entén això".

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem