Arriba la celebració de Sant Antoni a Sant Cugat

El cap de setmana del 17 i 18 de gener, Sant Cugat tornarà a celebrar la tradicional festivitat de Sant Antoni Abat

Sant Cugat recordarà el seu passat agrícola amb la celebració de Sant Antoni Abat durant el cap de setmana del 17 i 18 de gener. Els Foguerons i la Rua dels Tres Tombs són els dos plats forts de Sant Antoni Abat, patró dels animals i que suposa un homenatge a les arrels agrícoles de la ciutat. 

La celebració és organitzada per la Comissió de Festes de Sant Antoni Abat i l’Ajuntament de Sant Cugat, i compta amb més de 150 anys d’història a la ciutat. Els Trabucaires de Sant Cugat seran els banderers de la Rua dels Tres Tombs d’enguany, un honor que els situa al capdavant de la comitiva i els converteix en protagonistes d’aquesta tradició centenària.

Els plats forts de la festa seran els Foguerons, que tindran lloc dissabte a la tarda, i la Passada dels Tres Tombs, prevista per a diumenge al matí. Enguany, a més, la Passada dels Tres Tombs estrenarà un nou recorregut: els banderers acabaran a la plaça de Barcelona, però els carros continuaran la passada que finalitzarà davant del Teatre-Auditori Emma Vilarasau, el mateix punt des d’on s’iniciarà.

Per què se celebra el dia de Sant Antoni Abat?

La llegenda explica com Sant Antoni era un noi que va viure al segle III a Egipte i que era un gran amic dels animals i que curava a les criatures ferides. Per això Sant Antoni Abat es considera patró dels animals de peu rodó i, per extensió, de tots els animals domèstics.

D’aquesta protecció de Sant Antoni Abat envers els animals es va derivar la devoció dels professionals del camp per aquesta festivitat. Inicialment, només hi assistien els de peu rodó com ases i cavalls, però ara, durant la celebració dels Tres Tombs, s’apropen persones amb animals de tota mena perquè el capellà els beneeixi en nom de Sant Antoni Abat.

Depenent del poble o ciutat, la festivitat de Sant Antoni ha adquirit diferents formes. Una d’elles i la que se celebra a Sant Cugat és la passada dels Tres Tombs, que consisteix en una cavalcada de carros, carruatges i animals pel centre de la ciutat.

Activitats de Sant Antoni a Sant Cugat

Dissabte 17 de gener (Dia de Sant Antoni Abat)

  • 9 h: Ofici solemne i repartiment del pa beneït a l'església del Monestir
  • 11 h: Taller a càrrec de Xavi Lozano: crea un instrument amb una ampolla de plàstic dur de 1,5L (cadascú ha de portar la seva)
  • 12 h: Vermut i concert amb Bufa & Sons
  • 17.30 h: Balls tradicionals i enfrontament entre Sant Antoni i el Dimoni a la plaça d'Octavià
  • 18.30 h: Cercavila de la Festa dels Foguerons
  • 19 h: Encesa dels Foguerons per part dels diables i triomf de Sant Antoni a la plaça de Barcelona
  • 20 h: Sopar popular i concert a càrrec de Filibusters

 

Diumenge 18 de gener

  • 9 h: Esmorzar de pagès al parc de Ramon Barnils
  • 11 h: Inici de la Passada dels Tres Tombs. Recorregut: Avinguda del Pla del Vinyet - avinguda Torreblanca - rambla del Celler - rotonda del parc de la Pollancreda - avinguda de Cerdanyola - carrer de la Creu - passeig de Francesc Macià - benedicció darrere del Monestir - rambla del Celler - carrer de Sant Bonaventura - carrer Xerric - plaça de Barcelona (entrega recordatoris) - carrer Girona - rambla Ribatallada - avinguda Pla del Vinyet.
  • 12 h: Vermut i concert amb els acordions de l'Escola de Música Tradicional a la plaça de Barcelona

 

El dissabte 17 i el diumenge 18 de gener també es durà a terme el Mercat de Traginers a la plaça de Barcelona, on es podran comprar cervesa artesana, vins, formatges, mel i embotits de proximitat. A més, també es podrà comprar el tradicional Tortell de Sant Antoni. 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem