Tres joves santcugatencs creen un scape room "per acabar amb el bullying"

L'empresa Criphtos ha creat StopBullying, un joc adreçat a nens i nenes per combatre l'assetjament

Criphtos és una empresa que es dedica a la producció d'Escape rooms portàtils, així com de la gestió dels esdeveniments que se'n deriven, creada per tres joves santcugatencs. Actualment té dos projectes en funcionament, l'últim dels quals, StopBulliyng, a banda de fer passar una bona estona als infants als quals va adreçat, té per objectiu esdevenir una eina pedagògica i sensibilitzadora entre els més menuts de la casa, perquè prenguin consciència i perspectiva sobre la crueltat i la gravetat de l'assetjament escolar. El portaveu, Eduard Paytubí, analitza aquest últim projecte, així com el passat, el present i el futur d'aquesta empresa que, de moment, ja ha aconseguit traspassar les fronteres de Catalunya i, inclús, s'ha establert amb franquícies a Madrid, Valencià i Castelló. Cal destacar que Cripthos ha estat nominat aquest any als Escape Rooms Awards, celebrats a Barcelona, a la categoria de Mejor evento y Juego atípico.

Com neix la idea de crear StopBulliyng?

És un scape room que s'ha creat per un motiu en concret. Ens va trucar una agència, a meitats de l'estiu passat, per crear una scape room per unes jornades de convivència del Futbol Club Barcelona. Dins d'aquestes jornades volien crear un scape room que tractés el tema del Bullyng i arran d'això, com que nosaltres ens dediquem a fer Escape rooms portàtils i els fabriquem nosaltres, els hi vam dissenyar la idea i la vam fabricar. Aleshores, un cop passat l'estiu vam asseure'ns i vam dir: això ha funcionat molt bé, ha tingut molt èxit, els pares han sortit molt contents i vam pensar a crear StopBulliyng, sobretot pensat per a escoles. Realment el que volem és conscienciar als alumnes de la importància d'acabar amb l'assetjament, i quina millor manera que fer-ho a través d'un joc, de forma divertida i en equip?

A banda del joc en si, entenc que l'objectiu és que els nens i nenes surtin amb una altra perspectiva sobre què és l'assetjament després d'haver jugat.

Exacte, al final aquest Escape room està enfocat per a nens i nenes de primària i l'objectiu és que els alumnes, a través d'explorar, de la lògica, de la deducció, etc, sàpiguen resoldre i conscienciar-se una mica del que és el bullyng.

Després d'haver-hi treballat, us ha canviat la perspectiva també a vosaltres?

Molt, ara es parla molt del bullying, i cada vegada se saben més coses sobre el bullying. Òbviament quan comences a fer una cosa sempre et documentes, no només de forma interna, sinó també amb psicòlegs, amb pedagogs, amb educadors socials, etc. De mica en mica vas agafant consciència sobre què és, i sobretot de què no és. Moltes vegades ens pensem que hi ha coses que són bullyng i no ho són. Òbviament, a mesura que et vas documentant vas aprenent.

StopBullyng vol aturar l'assetjament escolar a través del joc. FOTO: Cedida

StopBullyng vol aturar l'assetjament escolar a través del joc. FOTO: Cedida

En quants centres heu portat el joc?

 

En total hem fet 14 escoles, però a part ho hem fet en Centres Comercials, en Family Days, etc. Al final és una estructura que muntem nosaltres. Està enfocat a escoles, però ho podem portar a qualsevol lloc.

Quina ha estat la resposta dels nens i nenes que ho han fet?

Molt bona, tant els alumnes com els professors han quedat molt contents, perquè al final els hi hem donat una eina per, després de l'activitat, poder treballar amb els alumnes. Això és molt important perquè molts professors ens han comentat que és un tema que costa tractar amb els alumnes, i si nosaltres els fem la introducció amb aquest joc, ells després ho poden tractar més fàcilment. De totes maneres, és un projecte que ha començat fa poc i sempre anem polint coses, ara estem traient la versió 2.0, en la qual estem introduint molta tecnologia. Però vaja, penso que el feedback ha estat molt bo.

Vostès estan especialitzats en scape rooms portàtils. Quina és la diferència entre aquests i els scape rooms estàtics, en local?

Hi ha forces diferències, però potser la més important és que nosaltres anem allà on tu vulguis. Sigui amb StopBullying, sigui amb el Proyecto C scape room, Cripthos genera scape rooms portàtils i el millor que tenim és que no fa falta que tu vinguis a nosaltres, nosaltres venim a tu, ja sigui a una escola, a una empresa, a un restaurant, a un Centre Comercial, al mig de la muntanya... Venim i allà el creem. D'altra banda, en els dos projectes que tenim, poden jugar moltes persones a la vegada i el muntatge són 45 minuts i el desmuntatge 45 més. Les sales poden fer jocs per a grups de 6 o 8 persones com a màxim. L'avantatja que té, per exemple Proyecto C escape room és que poden jugar 150 persones a la vegada, i això per a empreses, grups d'amics, etc., és quelcom fonamental, i si a sobre li portes a la seva empresa, és brutal.

Així és l'scape room de StopBullyng. FOTO: Cedida

Així és l'scape room de StopBullying. FOTO: Cedida

Com s'adapta un scape room portàtil en els diferents espais als quals es munta?

Per exemple, en el cas del StopBullying, necessitem un espai mínim, perquè muntem una estructura que ocupa 6 metres quadrats. Aleshores necessitem un espai diàfan on puguem muntar l'estructura i, a partir d'aquí, no hi ha cap mena de complicació.

Com neix Criphtos?

És una història bastant romàntica. L'Andreu Recasens, que al final és el cap pensant de tot això, i la seva parella i una altra parella d'amics van anar a fer un scape room a una sala, normal i corrent. Els hi va agradar tant als quatre, que per tornar la sorpresa a la parella amiga, els hi van crear un scape room a casa seva. Va tenir molt d'èxit i de cop hi volta van començar a passar tots els amics per casa seva. Al cap d'un mes i mig, amb tota la casa empantanegada, van haver de dir: què fem? Aleshores es van ajuntar amb el Francesc Vidal, van trobar una oportunitat amb un local de Sant Cugat, que els hi cedien els caps de setmana, i van crear una sala. Arran de crear aquesta sala es van trobar amb el fet que no podien oferir el joc per a grups grans. Aleshores van fer-li una volta i van crear el producte Proyecto C, amb l'ajuda del Kiku, i la història neix de tot això.

Què és Proyecto-C?

És el producte pel qual neix Criphtos, a finals del 2017. Això sí, ja es portava un any i mig treballant amb el producte, perquè al final és un producte amb molta tecnologia. És un scape room enfocat per a grups grans i que portem, sobretot, a empreses i festes privades.

Diferents persones juguen al Proyecto-C. FOTO: Cedida

Diferents persones juguen al Proyecto-C. FOTO: Cedida

Actualment, doncs, tenen Proyecto-C i StopBullying. Tenen al cap més projectes pel futur?

Estem treballant en un, però requereix temps. Nosaltres volem treure producte 10 perquè sigui un èxit. Estem treballant amb un altre projecte infantil, que sigui més lúdic que StopBullying. Tenim moltes idees, molta gent que ens vol comprar idees... Hem de saber seleccionar. Per exemple ESADE vol que en els seus màsters, una de les assignatures porti els nostres scape rooms. A finals del 2019, principis del 2020 començarem a tenir coses ja molt ben parides i molt interessants pels nostres clients.

Què han de fer els scape rooms per no passar de moda?

És com tot, innovar, no quedar-te enrere, treure proves diferents, aplicar la tecnologia... Els escape rooms, quan van començar eren sales amb 4 mobles d'Ikea, i cada vegada estan més millorats, sobretot pel que fa a decoració i ambientació. Nosaltres ens diferenciem amb els scapes de sales perquè al final no creem la decoració, però et creem un joc mil vegades millor. És com qualsevol sector, és la capacitat que tingui cadascú d'evolucionar i seguir millorant.

 
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?