Turó de Can Mates: “Vam rebre el protocol el dia abans de començar l'escola a les 21:49 h”

Parlem amb Dolors Torres i Stel·la Bonamusa, de l'escola Turó de Can Mates, sobre com porten els protocols sanitaris

L’escola ha tornat després de Nadal en plena sisena onada de Covid i amb xifres rècord a Sant Cugat. El Departament de Salut va canviar el protocol de gestió de casos pel nou trimestre. Parlem amb Dolors Torres i Stel·la Bonamusa, directora i cap d’estudis de l’escola Turó de Can Mates de Sant Cugat, per esbrinar com estan els ànims del professorat i l’alumnat.

Com viuen cada canvi de normativa?

S.B: Doncs tenim molta paciència, perquè els mitjans de comunicació, per no perdre el costum, informen molt abans que t'arribi la informació del Departament a nivell oficial. De fet, aquesta última modificació del protocol, després de sentir les informacions al telenotícies, a nosaltres ens va arribar diumenge a les 21:49 h. Ens el vam començar a llegir dilluns al matí. Quan s'inicia l'escola, s'inicia al 100%. No és allò que avui arranca i demà incrementa. Aquí passem de zero a cent. Dilluns al matí ja teníem moltes casuístiques diferents: famílies o criatures que eren contacte estret, algun cas positiu... La gestió requereix molta paciència. La manera que tenim de treballar com a escola és en xarxa. Per tant, primer com a directius ho llegim, ens documentem per tenir-ho clar. Després parlem del que hem llegit amb l'equip pedagògic, i finalment ho passem a claustre. Direcció adaptem el protocol a l'escola i ho comuniquem a les famílies. Això ho hem hagut de fer en 24 hores a correcuita.

D. T: Quan hi ha un cas positiu per una banda hem de gestionar la mecànica del confinament i per l'altre l'acompanyament pedagògic de la criatura.

Quin és el protocol quan un infant està confinat?

D. T: Ho adaptarem a cada nivell perquè no és el mateix un nen o nena de tres anyets confinat que un nen o nena de 12. També hi ha diferents casuístiques, perquè són set dies: dos són cap de setmana, i cinc són d'escola. Pot ser que avui faltin tres nens, demà dues nenes de la mateixa classe, que demà passat es confini un altre. I, per tant, aquest protocol no pot ser tan uniforme com podia ser en l'anterior onada en què es confinava tota la classe. Ara pot ser que en una classe hi hagi 20 nens i nenes i cinc confinats, en una altra n'hi hagi 10 fent classe i 15 confinats. Tot plegat canvia.

"La canalla ha tornat amb ganes. L'escola és el seu món, on no entra ningú més que ells. És el seu refugi"

I quan un infant és contacte, què ha de fer?

D. T: Es fa test d'antígens gratuït a la farmàcia. De la mateixa manera que al CAP els feien la PCR abans. Diran que venen de tal escola i els faran la prova. La mateixa farmàcia entrarà el resultat al sistema de Salut.

Suposo que es trobaven famílies que no es podien quedar els nanos confinats.

S. B: Sí. La Dolors ha hagut de firmar molts justificants per a feines en què sí que estava cobert. Com a directora entregava un document conforme aquell nen o nena estava confinada. També tenim un entorn en què moltes famílies els ha resultat més fàcil teletreballar. No tothom, evidentment, perquè qui té una botiga no ho pot fer. No hem tingut moltes queixes, però hi ha hagut famílies que s'han hagut de confinar diverses vegades.

"Hi ha hagut famílies que s'han hagut de confinar diverses vegades"

I quan el mestre està confinat?

D. T: Hi ha un mestre referent per als nens i nenes que els fa un seguiment. I hi ha una sèrie de connexions amb el tutor per fer el seguiment més emocional. Si un mestre és positiu i està malalt i la classe manté la seva vida habitual, el departament cobreix la baixa.

Com ho expliquen tot això als alumnes?

S. B: Els ho expliquem sobretot a les famílies, tots els protocols. A les criatures ho fem amb un llenguatge molt més planer, intentant no preocupar-los, desdramatitzant, tenint en compte que la seva angoixa pot ser important. Ho normalitzem, no volem que estiguin espantades tenint en compte que venim d'aquells quatre mesos, que van ser molt durs. I els alumnes saben millor que ningú que aquestes quarantenes han passat a set dies i normalitzen la situació. Saben que té un inici i un final. Per sort també hi ha classes senceres que no s'han hagut de confinar en cap moment.

"Els alumnes saben que la pandèmia té un inici i un final. Normalitzen la situació"

Com estan d'ànims la canalla?

D. T: Estan bé. Molt contents de tornar a l'escola una altra vegada. Amb ganes, perquè és el seu món. Un món on no entra ningú més que ells. I les relacions, el joc, aprendre... És el seu refugi a vegades. És el seu món particular i els adults no hi entrem gaire.

Els preocupa que pugui empitjorar la situació i tanquin les classes?

S. B: No ho creiem. En altres moments potser sí, però ara ho veig altament improbable. I més veient que abans es confinava el grup sencer amb un positiu i ara n'han de ser cinc. És poc probable que es confinin classes, imagina't l'escola. El món no es tornarà a parar d'aquella manera.

Què volen demanar?

D. T: Estaria bé que l'administració pogués comunicar-nos amb una mica més d'antelació aquests canvis, i potser dedicar el temps a comunicar-ho als docents i equips directius abans que a la premsa.

L'Escola Turó de Can Mates de Sant Cugat FOTO: Arxiu

L'Escola Turó de Can Mates de Sant Cugat FOTO: Arxiu

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.

 
Comentaris

Destaquem