Entorns escolars més segurs a Sant Cugat

Fa gairebé una dècada que l'Ajuntament impulsa entorns escolars segurs a la ciutat

Des del curs 2014-2015 l’Ajuntament de Sant Cugat ha fet una aposta per facilitar l’accés a les escoles a vianants i a persones que facin ús de la bicicleta i per millorar la seguretat al voltant d’aquests centres.

Ja fa diversos cursos escolars que Sant Cugat obre amb alguna novetat al voltant de la millora de la seguretat i la mobilitat a peu i amb bicicleta als entorns dels centres educatius. Les actuacions que han dut a terme els diferents equips de govern en els últims anys han configurat una xarxa de camins escolars segurs que, a poc a poc, es va posant a l’alçada de les ciutats capdavanteres del territori com Barcelona.

Camins més segurs als entorns de les escoles

En els últims anys la millora de l’accés a l’Escola Avenç ha estat una de les principals preocupacions de l’Ajuntament. Recentment, s’han millorat les vies d’accés a l’escola pel Camí del Crist Treballador i s’ha adequat el vial de vianants i instal·lat més punts de llum. Al voltant de l’Escola Collserola, després de remodelar Abat Escarré, i de completar el carril bici i de tallar el carrer al trànsit, al gener es van acabar els treballs d’asfaltatge i es van posar elements d’urbanisme tàctic (pintura i jardineres) per crear nous espais per als alumnes i les famílies. També ha seguit els passos de l’escola Ciutat d’Alba, l’escola Pi d’en Xandri i l’escola l’Olivera/Mirada i s’han eliminat zones d’aparcament, reorganitzat el pàrquing i restringit l’accés de vehicles motoritzats.

A poc a poc els entorns escolars es van posant a l’alçada de les ciutats capdavanteres

Als voltants de l’escola Joan Maragall es van fer arranjaments com ara la construcció d’un nou paviment amb plataforma única (prioritari per a vianants) i la formació d’un carril d’accés restringit al pas d’autobús. Recentment, s’han eliminat places d’aparcament i s’ha ampliat la vorera al passeig Sant Magí. L’Ajuntament treballa amb l’AFA Maragall per pacificar i millorar l’accés al centre.

Al voltant de l’escola La Floresta, després d’ampliar el camí de Can Pagan, que va passar a tenir dues voreres i una calçada de doble sentit i d’atendre una reivindicació històrica de les famílies en instal·lar uns semàfors a la carretera, s’ha aprovat un projecte  per pacificar des del pont del Diari i fins a la rotonda de la carretera de Vallvidrera (950 m) i facilitar que infants i famílies puguin accedir a l’escola, a peu o amb bicicleta, de manera segura. A l’Institut Leonardo Da Vinci es va fer un canvi del pas de vianants i de la parada del bus. A l’estació de Mira-sol de FGC també es va construir un camí amb carril bici per unir aquest punt amb l’Institut d’FP i l’Institut-Escola Catalunya.

Fa gairebé 10 anys que la ciutat aposta per uns entorns segurs al voltant de les escoles

En els últims anys també s’ha reobert el pont de Can Marcet per millorar la mobilitat a la zona de Can Sant Joan, on hi ha ubicades Pureza de María, Thau i Àgora. També estan gairebé enllestides les obres de connexió del carril bici a Joan Maragall, Gerbert d’Orlach i Ciutat d’Alba, fruit dels pressupostos participatius. Estan en marxa les obres d’un projecte amb l’AMB de remodelació de l’accés a l’escola Pins del Vallès.

Impuls popular a la pacificació

Les escoles públiques Joan Maragall, Collserola, Gerbert d’Orlhac, L’Olivera, Ciutat d’Alba, Pi del Xandri, La Floresta i Ferran Clua van signar el Manifest Revolta Escolar de Sant Cugat per promoure la pacificació dels seus entorns. Fruit d’aquesta reivindicació, tots els partits amb representació al Ple de Sant Cugat van aprovar una moció institucional per limitar el pas de vehicles motoritzats, amb la intenció de fomentar una mobilitat sostenible i reduir la petjada climàtica. En aquest sentit, els partits van votar a favor de“substituir les zones d’aparcament que es trobin dins el recinte escolar per àrees d’estada i de joc i reservar a tots els recintes educatius, o en els seus voltants, un espai segur per a l’aparcament de bicicletes, patins i patinets per incentivar la mobilitat activa al centre”. A més, van aprovar “eliminar l’aparcament i restringir el trànsit de vehicles motoritzats”. També,  es pretén “prioritzant la mobilitat de vianants i ciclistes en el viari de l’entorn escolar.

El bici-bus és una iniciativa impulsada a Sant Cugat per  l’AFA de l’escola Pi d’en Xandri l’any 2020  i vol ser una alternativa sostenible de mobilitat per acompanyar als infants a l’escola. Actualment, s’hi han sumat altres AFAs d’escoles de la ciutat com la del Turó de Can Mates, la darrera a fer-ho.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem