Sant Cugat inicia els tràmits del futur barri de Ca n'Ametller

Ca n'Ametller, l'últim barri per desenvolupar a Sant Cugat, ocuparà 60 hectàrees i tindrà uns 4.000 habitatges

L'Ajuntament de Sant Cugat ha iniciat els tràmits pel futur barri de Ca n'Ametller, que ocuparà 60 hectàrees entre Can Fontanals, Can Cabassa i Can Mates Oest i tindrà uns 4.000 habitatges. "És d'una gran trascendència per la ciutat, posem les bases de l'últim barri de la ciutat", ha destacat Francesc Duch, tinent d'alcaldia de Desenvolupament Urbà. Així, el Ple Municipal farà els primers passos urbanístics i administratius per la futura modificació urbanística de l'àrea.

Més info: 4.000 nous habitatges a Ca n'Ametller per fer front a l'emergència habitacional

És un pas previ a començar a dibuixar el barri. Tot i això, l'Ajuntament ja ha establert uns criteris que marcaran la configuració de l'espai. L'habitatge assequible és una de les prioritats i la meitat dels pisos que es construeixin seran protegits. A més, es vol construir un barri sostenible. Això passa per combinar diferents usos (residencial, zones verdes, comerç, serveis i econòmics): "Un barri amb tots els serveis necessaris per desenvolupar la vida".

Així, es combinaran els habitatges amb escoles o centres mèdics, llocs de feina, comerços i zones verdes. De tot el sostre que es construirà, un 70% seran habitatges i un 30% seran oficines i per activitats econòmiques. L'objectiu és crear 'la ciutat dels 15 minuts', on els desplaçaments per anar a treballar, a l'escola, al metge o a comprar es puguin fer a peu.

Croquis d'una primera proposta: activitat econòmica (lila), habitatge (marró fluix), zones verdes i parcs (verd) equipaments (ratlles blaves i blanques)

Captura de Pantalla 2022 11 18 a les 14.33.53

Quan es construirà el barri?

La previsió de l'Ajuntament és que la modificació urbanística que serveixi de base pel nou barri s'aprovi inicialment el 2023. Tot i això, no hi ha calendaris i el desenvolupament total de Ca n'Ametller s'allargarà durant més de quinze anys.

Un pas imprescindible per poder fer realitat el projecte és la cobertura de la via de la Renfe. Si no es cobreix, el marge de protecció que s'ha de deixar impedeix la construcció de cap edifici o equipament. Per això, des del govern municipal ja estan en converses amb ADIF i les sensacions són positives. Ara caldrà negociar un conveni per detallar els terminis i com es finançarà l'actuació. 

A més, es reserva espai per fer un intercanviador entre Renfe i FGC i poder acollir una possible estació de l'AVE.

Una avinguda metropolitana

Paral·lelament, la Diputació de Barcelona està elaborant un pla per transformar les carreteres que connecten els diferents municipis i convertir-les en avingudes. És el cas de la carretera de Rubí, que es convertirà en un espai amb més prioritat per vianants, ciclistes i transport públic. 

Els criteris del nou barri

Tot i que no està dibuixat, el futur barri de Ca n'Ametller té uns criteris definits. En part, s'han elaborat a través de participació ciutadana i grups de treball amb agents implicats.

  • Estructura urbana connectada i integrada, assegurant la continuïtat i l’accessibilitat amb la trama urbana existent i participant dins la transformació de la carretera de Rubí com a Avinguda Metropolitana. 
  • Donar continuïtat a l’estructura d’espais lliures existents, seguint criteris d’urbanisme inclusiu i que puguin acollir activitats lúdiques per als habitants del barri de manera compatible amb espais que potenciïn la biodiversitat.
  • Completar la xarxa d’equipaments garantint la seva proximitat i accessibilitat a peu.
  • Projectar un teixit urbà compacte, amb certs nivells de densitat de població per tal d’assegurar una dotació equilibrada d’espais lliures i equipaments, reduir la mobilitat mitjançant vehicle privat i potenciar un teixit urbà desenvolupat amb criteris de sostenibilitat ambiental i eficiència energètica.
  • Assegurar una mixtura d’usos, on els usos terciaris i productius puguin conviure amb els residencials.
  • Garantir un parc d’habitatge integrat, innovador, sostenible i amb noves funcions, assegurant una reserva important del sostre residencial destinat a habitatge protegit, on una part haurà de destinar-se a lloguer assequible.
  • Nous models productius compatibles amb els teixits residencials, la indústria 4.0 i la manufactura intel·ligent.
  • Apostar per una mobilitat basada en mitjans sostenibles, un nou intercanviador de FGC, RENFE i Alta velocitat, possibilitant la compleció de les línies d’autobús i preveient àrees pacificades per a vianants i bicicletes.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem