Com ens afecta la rebaixa de l'IVA dels aliments

'Considerant els preus mitjans dels aliments i la seva contribució a la despesa total, la mesura adoptada situa l'estalvi que percebrem en uns 40€ - 60€ per persona l'any'

És evident que preocupa l'augment del cost de la compra d'aliments, amb un IPC del +15,3%, una inflació alimentària mai vista en els darrers 20 anys, i que té el seu origen en una "tempesta perfecte" d'augment exponencial de la majoria dels costos –no dels marges- de les matèries primeres que afecten la producció, fabricació i distribució alimentària (cereals, pinsos, energia, transport, fertilitzants, envasos, etc.). Per tal d'ajudar a les famílies en la compra alimentària, el sector demanava fa mesos una reducció de l'IVA.

L'1 de gener va entrar en vigor la rebaixa de l'IVA d'alguns aliments decretada per l'RDL 20/2022, que el baixa del 4% al 0% per al pa, farina, llet, formatge, ous, fruites, verdures, llegums i cereals, i del 10% al 5% per a les pastes i els olis d'oliva i de llavor. Segons l'enquesta de pressupostos familiars de l'Institut Nacional d'Estadística, la despesa en alimentació el 2021 va ser de 2.086€ per persona a l'any. Amb una inflació del 15,3%, l'augment del cost de la cistella de la compra alimentària es xifra en 320€ l'any per persona.

La reducció de l'IVA afecta, aproximadament, a un terç dels productes que comprem. Considerant els preus mitjans dels aliments i la seva contribució a la despesa total, la mesura adoptada situa l'estalvi que percebrem en uns 40€ - 60€ per persona l'any (recordem que la reducció té de moment vigència només per a 6 mesos). La mesura seria més efectiva per a l'estalvi dels compradors si hagués inclòs altres productes com el peix, la carn o els iogurts (que representaria gairebé el 60% dels productes que comprem), tots ells productes bàsics en una dieta equilibrada i saludable.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem