De la disbauxa digital a la prohibició

'Francament, la sensació que tinc és que han fet un "experiment" amb els nostres alumnes, amb els nostres fills i filles'

El passat mes de juny, el Departament d'Educació anunciava, de cara al curs vinent, la prohibició de mòbils i rellotges intel·ligents a l'etapa secundària obligatòria ESO. A més, paral·lelament, a l'etapa infantil, informava que es restringiran progressivament les pissarres digitals interactives i les tauletes i s'endarrerirà l'entrega dels portàtils a 6è de Primària. Celebro de tot cor aquesta decisió, però també em pregunto per què ha arribat tan tard.

Hem estat sucumbint a maneres de treballar a les aules regides per la moda digital. I hem llaurat un camp de treball adobat per la digitalització de materials, experiències virtuals o lectures intangibles, entre d'altres. Aquest nou mètode -si és que se li pot atorgar categoria de mètode-, sense cap fonament o estudi que assenyali que aquesta nova manera de fer arribar coneixement, experiències i motivació per aprendre és beneficiós per al nostre alumnat, és amb el qual hem estat treballant darrerament.

Des que el Departament d'Educació aprovés l'any 2020 el Pla d'Educació Digital de Catalunya (PEDC), les aules es van anant omplint de gadgets diversos que, suposadament, havien d'ajudar els alumnes a aprendre i arribar a l'equilibri d'oportunitats culturals; com si el món digital fos una mena de panacea educativa. Però la realitat no ha estat així. I uns dies abans de la publicació dels resultats de les competències bàsiques de 6è d'Educació Primària i 4t d'ESO – els pitjors resultats històrics de 6è, en matemàtiques i ciències, i la caiguda més gran de ciències de 4t d'ESO- la Generalitat de Catalunya decideix recular i, fins i tot, recórrer a la prohibició.

I ara què? Què fem amb les promocions d'alumnes que es van "beneficiar" d'aquesta digitalització? Com els podem retornar el temps d'aprenentatges reals i duradors que vam reduir? I, per una altra banda, què fem amb les programacions i activitats adaptades digitalment? Les hem de tornar a replantejar?

Francament, la sensació que tinc és que han fet un "experiment" amb els nostres alumnes, amb els nostres fills i filles. I que tot i que la prova hagi estat fallida i hagi perjudicat desenes d'alumnes, com bé ho demostren els resultats de les competències bàsiques d'enguany, continuaran treballant per la suposada millora.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem