Després de les festes de Nadal se celebra el diumenge de la Sagrada Família. Tots pensem que aquella família de Natzaret estava formada per Maria, Josep i Jesús i prou. Però cal tenir en compte que en aquella època els casaments es feien de molt joves, als 13 o 14 anys, perquè l'esperança de vida era de 30 o 40 anys. I quan arribaven els fills, tota la unitat familiar passava a formar part de la gran col·lectivitat del clan, on compartien la vida avis, fills i nets. I qui tenia cura dels fills d'uns adolescents, com devien ser Maria i Josep? Doncs els avis, naturalment.
Curiosament, una antiga tradició del segle II ens ha fet arribar només els noms dels avis materns, Joaquim i Anna, però hem de suposar que també n'hi devia haver per part de Josep. Ara bé, com que es va accentuar tota la mitologia al voltant de Maria, fins i tot la seva concepció sobrenatural, el pobre Josep va passar a ser "pare putatiu", que vol dir "adoptiu" i la tradició només diu que va ser artesà o fuster. Dels seus pares, cap pista. El que vull destacar és que els avis, en aquella època, tenien un paper molt important per a la cura dels nets.
En un discurs del Papa Francesc a l'Associació de Famílies nombroses va dir: "Vosaltres, nens i joves, sou els fruits de l'arbre que és la família: sou fruits bons quan l'arbre té bones arrels -que són els avis- i un bon tronc -que són els pares-." I afegí: "Els avis custodien els valors d'un poble, d'una família i ajuden els pares a transmetre'ls als fills." I acabava el discurs demanant "si us plau, seguiu resant per mi, que jo sóc una mica l'avi de tots vosaltres".
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.