Pedagogia ciclista

Article d'opinió de Sáez parlant sobre els aspectes positius de les bicicletes

Si actuem amb diligència, aquesta pandèmia pot servir-nos com a una conjuntura crítica per reformular permanentment la distribució urbana. Els vehicles motoritzats cediran enfront de la necessitat de ciutats d'escala més humana, més habitables i més sostenibles. I, per a això, la bicicleta és la nostra aliada. Malgrat tot, encara persisteixen un sens fi d'actituds que posen en perill els ciclistes, per la qual cosa urgeix fer pedagogia. A continuació justificaré dues qüestions claus que solen retreure'ns als ciclistes.

Per què podem circular pel mig de la calçada? A les carreteres, nombrosos vorals es troben descuidats, plens de sots, de pedres i grava, cosa que ens pot desestabilitzar i fer caure. A les ciutats, circular pel centre del carril ens fa més visible pel trànsit, obliga als cotxes que volen avançar a envair el carril contrari, així com ens estalvia el perill d'una sobtada porta d'un cotxe aparcat que s'obre.

Per què algunes bicicletes van per la calçada si tenen carril bici? Si aquest es troba sobre la vorera, les bicicletes han de circular a un màxim de 10 km/h, en contraposició als 20 o, fins i tot, 30 km/h que podrien assolir a la calçada. El ciclista pot ser un treballador anant a la seva oficina o un estudiant cap a la universitat; tots ells tenen les mateixes necessitats que qualsevol conductor i els mateixos drets i deures. 

Si ens trobem en una situació d'emergència climàtica i la bicicleta és de les poques alternatives individuals que tenim per enfrontar-nos-hi, com promourem el vehicle més sostenible si entorpim la seva circulació i disminuïm la seva eficiència per tal de no molestar els mitjans de transport que sí que són un problema?

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem